عکس ، نصب کرکره روی ضریح یک زیارتگاه! ، علت عجیب برای اقدام خبرساز!

به گزارش مجله رویای کره ای، یک زیارتگاه در قزوین وجود دارد که معماری آن مربوط به دوره صفوی است، اخیرا بعضی از محلی ها بر روی ضریح آن کرکره نصب نموده اند.

عکس ، نصب کرکره روی ضریح یک زیارتگاه! ، علت عجیب برای اقدام خبرساز!

به گزارش خبرنگاران، آرامگاه چهار انبیا، یکی از آثار ملی استان قزوین است که معماری صفوی، آن را ارزشمندتر نموده است. این آرامگاه در کنار مجموعه دولتخانه صفوی و مسجد ـ مدرسه پیغمبریه واقع شده است اما به تازگی، کرکره ای برقی روی یکی از ضریح های آن نصب شده که توجیه آن حفاظت از این بنا و ضریح بیان شده است.

سعید زراع پور ـ کنشگر میراث فرهنگی قزوین ـ که چندی پیش عکسی از نصب کرکره برقی روی ضریح آرمگاه چهار انبیا در فضای مجازی منتشر نموده بود،درباره شرایط فعلی این آرامگاه که قدمتی تاریخی دارد، اظهار کرد: چند روزی به خاطر سرما و یخ زدگیِ موتور کره کره، آن را باز نموده بودند اما دوباره آن را نصب کردند. تا هفته گذشته همچنان این کرکره وجود داشت و اقدامی برای برداشتن آن نشده بود.

این کنشگر میراث فرهنگی در قزوین ادامه داد: این آرامگاه یک پنجره فولادی دارد که در واقع ضریح کوچکی مشرف به حرم است. رهگذری که نتواند وارد حرم گردد به وسیله همین ورودی می تواند زیارت کند و اگر نذری داشته باشد آن را ادا کند. بالای این پنجره تزییات قلم زنی وجود داد و کاشی کاری هم شده و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده است، اما مدتی است بدون هیچ علت قانع کننده ای کرکره ای روی آن نصب نموده اند. عده ای که آنجا مشغول خدمت هستند از این اقدام دفاع کردند و علت خودشان را این طور بیان کردند که این کرکره برای حفاظت از خود اثر است و مانع از آسیب به ضریح می گردد. بعلاوه معتادان از ضریح دزدی می کردند و همین موضوع ها جان خادمان آرامگاه را به خطر انداخته بود.

زارع پور گفت: دلایلی که برای نصب کره کره آورده اند، توجیه پذیر نیست. با این ادله پس باید برای حفاظت از تمام آثار تاریخی، کرکره نصب کنیم؛ فکر کنید برای حفاظت از تخت جمشید کرکره برقی بکشیم. حفاظت راه و اصول خود را دارد که برترین آن استفاده از حفاظ شیشه ای (شیشه سکوریت) است. نقاشی های نفیس و کتیبه های تاریخی هم امروز با همین شیشه ها محافظت می شوند.

نصب کرکره روی یک ضریح

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2236

به "عکس ، نصب کرکره روی ضریح یک زیارتگاه! ، علت عجیب برای اقدام خبرساز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، نصب کرکره روی ضریح یک زیارتگاه! ، علت عجیب برای اقدام خبرساز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید