10 فیلم برتر دیزنی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

به گزارش مجله رویای کره ای، وقتی نام دیزنی به میان می آید، ما به سرعت یاد انیمیشن های معروف این کمپانی مثل پری دریایی کوچک، علاء الدین و دیو و دلبر می افتیم. اما استودیوی بزرگ والت دیزنی به انیمیشن محدود نمی گردد؛ تنوعش گاهی شامل حال داستان های واقعی می گردد تا با جادوی خاص خود آن ها را به روی پرده نقره ای بیاورد. دیزنی با این فیلم های بر اساس واقعیت، نه تنها بینندگان را سرگرم می نماید، بلکه تصویری از برگ های تاریخ را به نمایش می گذارد و اطلاعاتی را درباره برخی چهره ها و رویدادهای واقعی در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.

10 فیلم برتر دیزنی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند

دیزنی به جز انیمیشن های بلندش، که حیوانات سخنگو و ترانه هایی به یادماندنی را روی پرده سینما می آورد، از تکنیک های قصه گویی استادانه و امکانات فراوان تولیدش برای ادای دین به چهره ها و رویدادهای الهام بخش تاریخ هم استفاده می نماید. روایت سینمایی دیزنی از این اسطوره ها هرچه باشد، هرگز بد نیست و گاهی به اثری فوق العاده نیز تبدیل می گردد. و همانند دیگر کلاسیک های دیزنی، این فیلم ها هم با جزئیات تاریخی و افراد تأثیرگذار، ما را به زمان و مکان دیگری می برند.

من باب دقت و صحت تاریخی، استودیو دیزنی این نکته را در نظر داشته است که زندگی واقعی به میزان قصه ای خیالی سرراست نیست؛ بنابراین، جوهره وقایع اصلی را برداشته و آن را تبدیل به قصه ای نموده است که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند. با توجه به تمام این نکات، با این ده فیلم دیزنی که بر اساس داستان های واقعی ساخته شده اند و با جادویی که از دیزنی می شناسیم، به روی پرده نقره ای آمده اند، آشنا شوید؛ قصه هایی پر از عواطف انسانی، از امید تا اندوه.

1. عشق رهرو راه است: یک داستان واقعی (Love Leads The Way: A True Story)

  • سال اکران: 1984
  • کارگردان: دلبرت مان
  • بازیگران: تیموتی باتمز، سوزان دی، گلینیس اوکانر، ریچارد روت

یکی از فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی که چندان دیده نشد. زندگی موریس فرنک (با بازی تیموتی باتمز) بعد از کور شدن در یک مسابقه بوکس از این رو به آن رو می گردد. زندگی نو او با عصا در ابتدا برایش بسیار سخت بود. اما وقتی از یک پروژه اروپایی باخبر می گردد که در آن به سگ ها آموزش می دهند راهنمای نابینایان باشند، تصمیم می گیرد این ایده را امتحان کند و یک سگ راهنما برای خودش بگیرد. عشق رهرو راه است: یک داستان واقعی قصه فرنک موریس را روایت می نماید که چطور به اولین مردی در ایالات متحده تبدیل شد که حامی سگ های راهنما بود.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

مفهوم حمایت عاطفی از حیوانات شاید امروز دیگر تبدیل به یکی از موضوعات روز شده باشد و همه هوادار و حامی حقوق حیوانات باشند. اما همانند هر نوآوری دیگری که کوشش های اولیه برای آن معمولاً نادیده گرفته می گردد، اینکه قصه ای الهام بخش درباره غلبه یک انسان بر اندوه به یاری یک حیوان وجود دارد، استثنایی است. این فیلم بیش از آنکه سرگرم نماینده باشد، اطلاعات تازه ای را درباره مردی که یکی از پایه گذاران بنیاد چشم بینا، مدرسه ای برای تربیت سگ های راهنما در موریس تاونِ استان نیوجرسی، بود، در اختیار مخاطبان قرار می دهد. متاسفانه این فیلم در هیچ پلتفرم پخش آنلاین یا فروشگاه کرایه فیلمی در دسترس نیست.

2. داستان استریت (The Straight Story)

  • سال اکران: 1999
  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: ریچارد فارنزورث، سیسی اسپیسک، هری دین استنتون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

داستان استریت یکی از فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی است که قطعا انتظار نداریم دیوید لینچ را در مقام کارگردان آن ببینیم اما هیچ کم از یک شاهکار ندارد. فیلم درباره داستان واقعی حیرت انگیز الوین استریت، زن مرده ای هفتاد و سه ساله ساکن آیوواست که سال هاست برادرش لایل را ندیده است. او وقتی می شنود که برادرش شدیداً بیمار است، تصمیم می گیرد از آیووا تا ویسکونسین را با ماشین چمن زنی اش برود. الوین با وجود پیری و ناتوانی، برای ارتباط دوباره با خانواده اش، دست به کاری تصورناپذیر می زند و پیغامی الهام بخش به ما می دهد.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

دیزنی این توانایی را دارد که روح انسان را به ساده ترین اما عمیق ترین شکل ممکن ستایش کند. داستان استریت بر اساس قصه واقعی الوین استریت، شادی ها و غم های زندگی را ریتمی آهسته و خلوصی بیکران روایت کند. ریپارد فارنزورث روح اصیل و خالصانه ای به ماهیت عشق الوین به برادرش و اینکه چطور این عشق تمام موانع راه را از میان برمی دارد، بخشیده است. فیلم، به طور کلی و نسبت به دیگر فیلم های لینچ، شناخته شده نیست. اما به دیدنیش می ارزد و یک خاتمه بندی عمیقاً احساساتی و اشک دربیار دارد.

3. تایتان ها را به خاطر داشته باش (Remember The Titans)

  • سال اکران: 2000
  • کارگردان: بوآز یاکین
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، ویل پاتون، دونالد فایسون، نیکول آری پارکر، وود هریس، رایان هرست، اتان سوپلی، رایان گاسلینگ، هایدن پانتیر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72 از 100

در سال 1971 در الکساندریای استان ویرجینیا، هیئت مدارس محلی به یکباره تصمیم می گیرد تیم فوتبال دو دبیرستان شهر را که به لحاظ نژادی از هم گسیخته اند، درست پیش از شروع فصل مسابقات، به یک تیم تبدیل کند. هرمان بون، یک امریکایی افریقایی، استخدام می گردد تا مربی نو این تیم گردد. تایتان ها را به خاطر داشته باش سیر کوشش های تربیت یک تیم برای همکاری و اتحاد را روایت می نماید، و ساکنان در تنش یک شهر را در حمایت از این آرمان کنار هم قرار می دهد.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

دیزنی در این فیلم با پرداختن به موضوعات مهمی مثل تنوع نژادی و همکاری متحدانه، تعادل بی نقصی میان الهام بخشی و تفریح به وجود آورده است. فیلم یک درام ورزشی زندگینامه ای بر اساس رویدادهایی واقعی است که در دبیرستان تی.سی. ویلیامز رخ داد. دنزل واشینگتن نقش هرمان را بازی می نماید؛ شخصیتی که باور دارد تنش را با مردانگی می توان از بین برد، نه با حرف. رایان گاسلینگ جوان هم در این فیلم بازی می نماید.

4. تازه کار (Rookie)

  • سال اکران: 2002
  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • بازیگران: دنیس کوئید، ریچل گریفیث، برایان کاکس، جی هرناندز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 84 از 100

جیم موریس، مربی تیم بیسبال دبیرستان، سال هاست که از آرزوی بازی در لیگ برتر بسیبال امریکا دست کشیده و تبدیل به یک مرد خانواده ساده شده است. او که حالا مربی بچه هاست، همچنان از این ورزش لذت می برد. اما وقتی یک مأمور استعدادیابی ورزشکاران پرتاب جیم را بعد از سال ها می بیند، از سرعت این مرد شگفت زده می گردد. همین باعث می گردد که جیم در سی و پنج سالگی شانسی دوباره برای حضور در لیگ برتر بیسبال امریکا به عنوان پرتاب نماینده پیدا می نماید.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

احتمالاً همه تان این را شنیده اید که می گویند هیچ وقت دیر نیست یا تو برای رسیدن به آرزوهات هیچ وقت پیر نیستی. این فیلم دیزنی با روایت داستان زندگی جیم موریس و اینکه چطور به عنوان یک تازه کار پیر در بیسبال به معروفیت رسید، دقیقاً مصداق شاخص همین ضرب المثل هاست. با این فیلم هم جوانان از او الگوبرداری می نمایند، هم این پیغام را به دیگران می دهد که استعداد و انگیزه رسیدن به دستاوردی می توان موانعی همانند سن و زمان را از میان بردارد. تازه کار در کل فیلم حال خوب کن تأثیرگذار و بدون شک دیدنیی است.

5. معجزه (Miracle)

  • سال اکران: 2004
  • کارگردان: گوین اکونر
  • بازیگران: کرت راسل، پاتریشا کلارکسون، نوآ امریک، شان مک کان، کنت ولش، ادی کیهیل، پاتریک اوبرایان دمسی، کنت میچل، کریس ویلسون، تام باتلر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 81 از 100

یکی دیگر از فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی که وارد حوزه ورزش می گردد و عنوانش حقیقتاً برازنده آن است. معجزه داستان زندگی معجزه آسای هرب بروکس، بازیکن هاکی را که بعد مربی شد، روایت می نماید که پیروز شد تیمش را به مرحله نهایی مسابقات معروف به مصاف تیم ظاهراً شکست ناپذیر روسیه ببرد. فیلم در سال 1980 می گذرد و تیم هاکی نماینده امریکا در المپیک دارد سخت کوشش می نماید تا برای مسابقات المپیک زمستانی آماده گردد. بروکس بر خلاف استراتژی های مربی سابق تیم رفتار می نماید و برنامه های تمرین سخت و آموزش منظم را برای تیم ترتیب می دهد. نتیجه چه می گردد؟ خودتان باید ببینید تا باور کنید.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

دیزنی داستان یک لحظه تاریخی مهم را که بر صحنه دنیای اتفاق افتاده است، نه به شکل سنتی فیلم های ورزشی، که با یک مطالعه شخصیت پیچیده روایت می نماید. هر بازیکن شخصیتی چندبعدی دارد. مخاطبان به وسیله این فیلم می توانند در همان احساس ناامیدی که یک ملت تجربه کرد، سهیم شوند. بروکس که کرت راسل نقشش را بازی می نماید، شخصیتی کنترلگر و پیچیده است. معجزه پیروز شده است تنش این واقعه و همین طور پیروزی تیم را به شکلی واقعگرایانه به تصویر بکشد.

6. برترین بازی دنیا (The Greatest Game Ever Played)

  • سال اکران: 2005
  • کارگردان: بیل پکستون
  • بازیگران: شایا لابوف، جاش فلیتر، استیون دیلین، پیتر فیرث، الیاس کوتیاس، لن کری یو، لوک اسکیو، نیکلاس رایت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 63 از 100

آخرین فیلم بیل پکستون فقید در مقام کارگردان، یکی از خاطره انگیزترین فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی است. فیلم داستان فرانسیس اویمیت، یک مهاجر جوان طبقه کارگر را که در باشگاه محلی حومه های ماساچوست پیشخدمتی می نماید تا خرج خانواده اش را بدهد، روایت می نماید. او که استعدادی ذاتی در گلف دارد، از دور اسطوره های این ورزش را می ستاید و می داند که هرگز نمی تواند از پس هزینه ها یا ورودیه های باشگاه های گلف بربیاید. وقتی یکی از اعضای باشگاه، آقای هستینگیز، استعداد فرانسیس را به طور تصادفی کشف می نماید، او پیروز می گردد به مسابقات قهرمانی گلف سال 1913 ایالات متحده راه یابد؛ او در این فرصت رؤیایی هم با تبعیض روبرو می گردد و هم در قامت بازیکنی افسانه ای ظاهر می گردد.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

ما در سال های فعالیت دیزنی به کرات دیده ایم که هم سراغ داستان های شکست رفته است و هم داستان های سیندرلایی. برترین بازی دنیا یک قصه باشکوه و نامحتمل را روایت می نماید که در آن پکستون لایه های اختلاف زیاد طبقاتی ای که مهاجران در آن دوره تجربه می کردند، به نمایش می گذارد. دیدنی زندگی واقعی فرانسیس اویمیت که پیروز می گردد بزرگ ترین بازیکن گلف دنیا را شکست دهد و تبدیل اولین بازیکن آماتوری گردد که جام مسابقات قهرمانی گلف ایالات متحده را بالای سرش ببرد، بی شک و به شکل انکارناپذیری می تواند برای همه الهام بخش باشد. در کل، فیلم ادای دینی به تمام رؤیاپردازان عالم است.

7. نجات آقای بنکس (Saving Mr. Banks)

  • سال اکران: 2013
  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • بازیگران: اما تامسون، تام هنکس، کالین فارل، پل جیاماتی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79 از 100

طبیعی است که در لیست فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی، داستان واقعی خود والت دیزنی را هم داشته باشید، البته نه دقیقاً داستان زندگی او، یکی از داستان های مرتبط با کارش. نجات آقای بنکس مخاطبان را به دهه 1960 می برد که پی. ال. ترورس (اما تامپسون)، نویسنده مری پاپینز، بر خلاف میلش از لندن به هالیوود می رود تا درباره تبدیل کتاب محبوبش به فیلم با والت دیزنی (تام هنکس) مذاکره کند. فیلم با فلشبک جزئیات کودکی سخت ترورس را و آنچه باعث شد او مری پاپینز را بنویسد و چرا این قدر سخت و با تردید ارتباط برقرار می نماید، نشانمان می دهد.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

نجات آقای بنکس داستانی فراتر از زمان است که ریشه های شکل گیری یک فیلم کلاسیک دیزنی را به نمایش می گذارد. فیلم که هم درام است هم زندگینامه ای، به شکلی عمیقی انسانی است. اینکه تمام وقایع فیلم دقیقاً همان است که در واقعیت اتفاق افتاده، دیدنیش را برای مخاطب مجذوب کننده تر می نماید؛ چرا که می توانند از این طریق هنر اقتباس و مصالحاتی که برای خلق آن شکل می گیرد، و همین طور تجربیاتی را که در این مسیر به خالقان اثر اقتباسی ایده و الهام می دهد، درک نمایند. این فیلم حتی با گذشت ده سال از ساخت آن همچنان جواهری دیدنی است؛ به خصوص با توجه به تصویری که از والت و ترورس به نمایش می گذارد. طبعاً برای مخاطبان دیرینه دیزنی دیدنی نسخه سینمایی والت دیزنی جالب است.

8. دست میلیون دلاری (Million Dollar Arm)

  • سال اکران: 2014
  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • بازیگران: جان هم، آصف مندوی، بیل پکستون، سورج شارما، لیک بل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 65 از 100

جی.بی. برنستین (جان هم) یک مدیر برنامه ورزشی بدشانس است که ناامیدانه کوشش می نماید یک استعداد ورزشی را کشف کند و شروعی دوباره در حرفه اش داشته باشد. تا اینکه تصمیم می گیرد بازار بسکتبال همین حالا اشباح شده کشور خودش را رها کند و در عوض به هندوستان برود و آنجا خودش به تنهایی مسابقه ای را برای یافتن بازیکنان کریکت راه بیندازد و آن ها را برای بیسیبال آموزش دهد. از میان صدها ورزشکار، رینکو و دینش هجده ساله انتخاب می شوند، که بعدها به پرتاب نمایندگانی در سطح دنیای شناخته شده تبدیل می شوند و به تیم پایرتس لیگ برتر بیسبال امریکا می پیوندند.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

در فیلم، پسران ورزشکار نمی دانند که قرار است آموزش ببینند تا به بازیکنان بیسبال حرفه ای تبدیل شوند. بنابراین، وقتی اولین بازی شان را دیدن می نمایند، رشته شان را می شناسند و وارد هیاهوی این ورزش می شوند، تمام این صحنه ها زیباست. غلبه بر موانع زبانی و بهبود بخشیدن مهارت هایشان با یاری بی شائبه برنستین تنها به خاطر شور و علاقه مشترک این آدم ها ممکن شد. در کل، دست میلیون دلاری یک فیلم ماجراجویی گرم و صمیمی درباره پیدا کردن خود در غربت است، و دیزنی بدون شک در نمایش آن کارش را درست انجام داده است.

9. برترین ساعات (The Finest Hours)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • بازیگران: کریس پاین، کیسی افلک، بن فاستر، هالیدی گراینگر، جان اورتیز، اریک بانا
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 63 از 100

در بیست و پنجم فوریه 1952، یکی از خطرناک ترین توفان هایی که تا به حال در دریای شرق اتفاق افتاده است، یک تانکر نفت 153 متری را بیرون دماغه کاد ماساچوست از وسط به دو نیم کرد. آنچه برترین ساعات به نمایش می گذارد، کوشش خدمه در توفان گیرافتاده کشتی برای بقا در شرایطی بسیار سخت و خطرناک و بدون هیچ گونه گروه امدادی است. اما برنی وبر (کریس پاین) که ساحل بانی حرفه ای است، بر خلاف دستورات از بالا، تصمیم می گیرد گروهی کوچک را برای نجات خدمه کشتی توفان زده جمع آوری کند.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

شما احتمالاً فیلم های فاجعه ای و درام های بقامحور با تمرکز بر خشم طبیعت و خشونتی که از پس آن می آید، زیاد دیده اید. برترین ساعات دیزنی به جای تمرکز بر بی رحمی توفان وجه انسانی تأثیرگذار و تکان دهنده این حادثه واقعی را به نمایش می گذارد. این فیلم مخاطب را وادار می نماید که درگیر امیدها، ترس ها و روابط تک تک مردان این کشتی شوند، و به همین دلیل بسیار الهام بخش است. علاوه بر این، کارگردانی و قصه گویی فوق العاده کریگ گیلسپی فیلم را به یک پیروزی مطلق تبدیل نموده است.

10. ملکه کاتوه (Queen of Katwe)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: میرا نایر
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، دیوید اویلوو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

ملکه کاتوه شما را به زاغه های کامپالای اوگاندا می برد و قصه واقعی حیرت انگیز دختر جوانی به نام فیونا موتسی را روایت می نماید. فیونا که تمام زندگی اش را با فقر دست و پنجه نرم نموده و برای یاری به خانواده اش نان فروخته، هرگز تصور نمی کرد که دنیا پر از فرصت باشد. تا زمانی که با رابرت کاتنده دیدار می نماید، یک مربی شطرنج بین المللی که فیونا را با این ورزش آشنا می نماید و متقاعدش می نماید که او در آن استعداد ذاتی دارد. فیونا بعد از کوشش ها و سختی های بسیار پیروز می گردد وادر تیم ملی شطرنج اوگاندا گردد.

آیا روایت دیزنی از این واقعه درست است؟

بیشتر فیلم های بر اساس واقعیت دیزنی، زندگینامه های ورزشی یا قصه پیروزی قهرمانانی را روایت می نمایند که به خاطر فقر و فلاکت هرگز تصور پیروزی را هم در فکر نداشتند. و ملکه کاتوه هم درباره همین است. این فیلم که پر از انسانیت است و هرگز سانتیمانتال نمی گردد، چند شخصیت واقعی را با اصالتی به تصویر می کشد که شما را شوکه خواهد نمود. فیونا موتسی نماینده کشورش در چهار المپیاد شطرنج زنان می گردد و بدین ترتیب، تبدیل به منبع الهام و توانمندسازی زنانی می گردد. این فیلم به زیبایی میراث او را به فیلم تأثیرگذار و برازنده تبدیل نموده است.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 دی 1402 بروزرسانی: 3 دی 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2322

به "10 فیلم برتر دیزنی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم برتر دیزنی که بر اساس واقعیت ساخته شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید