تبدیل سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز؛ درمانی برای دیابت

به گزارش مجله رویای کره ای، محققان برای درمان دیابت نوع یک، سلول های بنیادی را به سلول های بتا تبدیل کردند تا به میزان کافی انسولین فراوری گردد.

تبدیل سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز؛ درمانی برای دیابت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، هورمون های انسولین وظیفه کنترل قند خون بدن را دارند و عدم توانایی بدن در فراوری این هورمون منجر به بیماری دیابت می گردد.

براساس گزارش نیواطلس، محققان در تحقیقات بسیاری دریافتند که وجود نقصی در سلول های بتا در پانکراس باعث می گردد تا این سلول ها در فراوری انسولین دچار مشکل شوند، از طرفی دانشمندان با انجام آزمایشاتی، راه های زیادی را برای بازگرداندن عملکرد سلول بتا انجام دادند.

در حال حاضر محققان علوم پزشکی، تکنولوژی جدیدی را معرفی کردند که طبق آن سلول های بنیادی به سلول های بتا تبدیل می گردد.

طبق این گزارش، این تیم تحقیقاتی از فرایند طبیعی سلول های بتا در خوشه های جزایر لانگرهانس در پانکراس الهام گرفت و این فرایند را بازسازی کرد، به گونه ای که آنها سلول های بتا را در خوشه های لانگرهانس قرار داده و به موش ها تزریق کردند. سپس محققان مشاهده کردند که سلول های تزریق شده بعد از گذشت چند روز بالغ شده و در پاسخ به سطوح گلوکز آغاز به فراوری انسولین کردند.

لازم به ذکر است؛ پیش از این بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با تزریق انسولین، سطوح قند خون خود را تنظیم می کردند که این کاری سخت و ناخوشایند است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 150

به "تبدیل سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز؛ درمانی برای دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل سلول های بنیادی به سلول های انسولین ساز؛ درمانی برای دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید