دولت چه مواردی از اساسنامه کمیته ملی المپیک را اصلاح نموده است؟

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران، در جریان نشست روز یکشنبه اعضای هیات دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور برگزار گردید، اساسنامه کمیته ملی المپیک با اصلاحاتی به تصویب رسید. بدین ترتیب از این پس اساسنامه اصلاحی و مصوب ملاک تمام تصمیم گیری ها در کمیته ملی المپیک خواهد بود.

دولت چه مواردی از اساسنامه کمیته ملی المپیک را اصلاح نموده است؟

تصویب اساسنامه با یک سال و نیم تاخیر

اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک از آبان ماه سال 95 و بعد از ابلاغ قانون انتزاع دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک از یکدیگر (28 مهرماه 95) در دستور کار نهاده شد. طبق این قانون، کمیته ملی المپیک موظف به اعمال اصلاحات لازم در اساسنامه خود، ظرف حداکثر سه ماه بود اما این کار تا به امروز به تأخیر افتاده است.

این در حالی است کمیته ملی پارالمپیک که بر اساس قانون انتزاع موظف به تهیه اساسنامه خود ظرف مدت سه ماه شده بود، شهریورماه سال گذشته مصوبه اساسنامه خود را از دولت گرفت.

تغییرات اعمال شده در اساسنامه

همزمان با شروع دوره فعلی مدیریت کمیته ملی المپیک، پیگیری تصویب اساسنامه اصلاحی با اعمال بعضی تغییرات در دستور کار نهاده شد. این اساسنامه بهمن ماه سال گذشته به منظور آنالیز و اخذ مصوبه در اختیار کمیته بین المللی المپیک قرار داده شد و مصوبه لازم از سوی این نهاد بین المللی را گرفت.

انتخاب دبیرکل و خزانه دار خارج از جریان مجمع انتخاباتی و با معرفی گزینه پیشنهادی توسط رئیس کمیته و تاییدیه آن توسط هیأت اجرایی از مهمترین پیشنهادات برای لحاظ شدن در اساسنامه اصلاحی بود. موضوع حق رای متصدیان این دو پست هم از دیگر پیشنهادات مطرح شده بود.

در این زمینه تاکید IOC بر این بود که خزانه دار و دبیرکل نباید حق رأی داشته باشند. در همین رابطه اعضای هیأت اجرایی مکاتبات دوباره ای با IOC داشتند تا حق رأی این افراد محفوظ بماند اما با مخالفت دوباره کمیته بین المللی المپیک روبرو شدند.

تشریح کامل وظایف رئیس کمیته ملی المپیک و سرپرست منتخب برای کاروان های ورزشی از دیگر مواردی است که بنا به پیشنهاد کمیته ملی المپیک در اساسنامه اصلاحی لحاظ شد. ضمن اینکه در این اساسنامه بر حقیقی بودن شخصیت اعضای هیات اجرایی نیز تاکید شد از این حیث که صرفا رئیس فدراسیون بودن دلیل حضور افراد در هیات اجرایی نباشد.

سعیدی: هنوز اساسنامه اصلاحی ابلاغ نشده است

کیکاووس سعیدی سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک در تبادل نظر با خبرنگاران با تاکید بر اینکه اساسنامه اصلاحی این کمیته مصوبه هیات دولت را گرفته است، گفت: البته هنوز این اساسنامه ابلاغ نشده اما در نشست روز گذشته هیات دولت آنالیز های نهایی در خصوص آن اجرا شده و به تصویب رسیده است.

خزانه دار کمیته ملی المپیک توضیح داد: اینکه با موارد اصلاحی و پیشنهادی کمیته ملی المپیک موافقت شده یا نه، مشخص نیست. باید اساسنامه به ما ابلاغ رسمی گردد تا از جزئیات آن آگاه شویم. البته بعید است که تغییر عمده ای در آن ایجاد شده باشد.

به گفته سعیدی، اساسنامه مصوب کمیته ملی المپیک توسط هیئت دولت دیگر نیازی به ارسال برای کمیته بین المللی المپیک ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 462

به "دولت چه مواردی از اساسنامه کمیته ملی المپیک را اصلاح نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت چه مواردی از اساسنامه کمیته ملی المپیک را اصلاح نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید