قوانین عقب نشینی ساختمان

به گزارش مجله رویای کره ای، برای افراد بسیاری اتفاق می افتد که ملکی را خریداری می نمایند و در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه روبرو می شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکاتی توجه داشته باشند.

قوانین عقب نشینی ساختمان

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ترک اصل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

گاهی اوقات افراد در هنگام تصمیم برای بازسازی بنا و مراجعه به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت، با دستور عقب نشینی ساختمان روبرو می شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در نقشه های آینده شهرداری، تصمیم برای تعریض (پهن کردن) معابر آن منطقه وجود دارد. اما طرح تعریض هنوز به مرحله اجرا نزدیک نشده است. این مسئله به خصوص درباره ملک هایی که در کوچه های باریک قرار دارند اتفاق می افتد. در این شرایط برای مالکان مسائل و مشکلاتی پیش خواهد آمد. ضمن اینکه بعضی افراد اقدام به خرید یک ملک می نمایند و پس از مدتی متوجه می شوند که آن منطقه در محدوده طرح های نوسازی شهرداری قرار گرفته است و به این ترتیب متحمل زیان های بسیاری می شوند. در خبرنگاران سعی شده قوانین مربوط به عقب نشینی ساختمان به طور دقیق آنالیز گردد.

جبران خسارت عقب نشینی ساختمان

قانون به شهرداری اجازه می دهد طرح های نوسازی و بهینه سازی معابر را اجرا کند. این به این معنا است که افراد به ناچار باید با شهرداری همکاری نمایند و آن مقدار از ملک را که ضروری است، در اختیار طرح های عمرانی قرار دهند. اما برای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از عقب نشینی، باید به نکات زیر توجه گردد.

1.هنگامی که شهرداری به دلیل اجرای طرح های عمرانی مالکی را مجبور به تسلیم ملک می نماید و یا به ملک خسارتی وارد می آورد، ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.

2. در صورت وارد شدن خسارت به ساختمان، کارشناسان میزان خسارت وارده را آنالیز و مبلغی را مشخص می نمایند و شهرداری موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود.

3. در خصوص خسارت به زمین، یعنی مواقعی که شهرداری تمام یا بخشی از ملک را تصرف می نماید، ارزش ملک به بهای یک سال قبل از ارزیابی در نظر گرفته می گردد و به این ارزش شش درصد اضافه خواهد شد.

4. شهرداری برای مالکانی که با طرح های عمرانی همکاری می نمایند و بخشی از ملک خود را در راستای اجرای این طرح ها از دست می دهند، مزایایی در نظر گرفته است.

5. در بعضی موارد و در صورت امکان، برای بازسازی ملکی که بخشی از آن تخریب شده است، جواز تراکم بیش از حد مجاز منطقه صادر خواهد شد.

بعضی مواقع افراد از طرح های شهرداری اطلاع حاصل می نمایند و قبل از اجرای طرح ها، خود به تخریب و بازسازی بنا می پردازند. در واقع قبل از اینکه دستوری از جانب شهرداری صادر شده باشد، اقدام به عقب نشینی ملک می نمایند. در این هنگام شهرداری وظیفه ای برای پرداخت مبلغ بهای ملک به مالک نخواهد داشت. در چنین شرایطی مالک نمی تواند ادعای خسارت کند زیرا شخصاً به تخریب و عقب نشینی ساختمان اقدام نموده است و هنوز اجباری از سوی شهرداری وجود نداشته است. در این حالت شهرداری نه تنها وظیفه ای برای پرداخت غرامت ندارد، بلکه حتی مجبور به اعطای تسهیلات تراکم و تخفیف مالیاتی نیز نخواهد بود. البته ممکن است به دلیل اقدام داوطلبانۀ مالک در جهت نوسازی شهر و هماهنگی با طرح های شهرداری تسهیلاتی در نظر گرفته گردد، اما اجبار قانونی در این زمینه وجود ندارد.

چگونگی اطلاع یافتن از لزوم عقب نشینی ساختمان

قبل از اینکه طرح های شهرداری به مرحله اجرا برسند، به مالکان اطلاع داده خواهد شد. اطلاعات مربوط به طرح های نوسازی، در نشریات عمومی اعلام می گردد. به علاوه شهرداری برای تمامی مالکانی که همه یا بخشی از ملک آن ها در محدوده طرح قرار گرفته است، نامه هایی ارسال می نماید. به وسیله این نامه ها افراد از جزئیات طرح، زمان شرکت در جلسات مشخص قیمت و زمان تخلیه مطلع می شوند. در بعضی موارد مأموران شهرداری، شخصاً به محل مراجعه و با مالکان صحبت می نمایند.

خرید ملک دارای عقب نشینی

برای افراد بسیاری اتفاق می افتد که ملکی را خریداری می نمایند و در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه روبرو می شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکات زیر توجه گردد.

1. ضروری است قبل از خرید ملک به شهرداری منطقه ای که ملک در آنجا واقع شده مراجعه و اطلاعات لازم کسب گردد.

2. داشتن اطلاعاتی مانند کاربری پلاک (مسکونی یا تجاری-اداری)، عقب نشینی، متراژ دقیق و اضافه متراژ، تخلفات صورت گرفته و شرایط ملک در طرح های حال و آینده شهرداری، در هنگام خرید بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه استعلام از شهرداری مطلب استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 759

به "قوانین عقب نشینی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین عقب نشینی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید