لزوم انعطاف پذیری آیین نامه ها و برنامه های آموزشی در دوران کرونایی

به گزارش مجله رویای کره ای، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها گفت: در شرایط امروز، همه دانشگاه ها باید انعطاف پذیری و چابکی در بخش آموزش را حفظ نمایند و در هر صورت سیستم آموزش دانشگاه ها باید فعال باشد.

لزوم انعطاف پذیری آیین نامه ها و برنامه های آموزشی در دوران کرونایی

به گزارش خبرنگاران، در نشست فوق العاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که صبح امروز (سه شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار گشت، دکتر غلامی با تبریک پیشاپیش روز معلم و تقدیر از اساتید نمونه در فرصتی مناسب، گفت: حرکت جدید در حوزه آموزش عالی و تغییر از کلاس های درس حضوری به آموزش های الکترونیکی در فاصله زمانی خیلی کوتاه و بدون آمادگی قبلی، یک دستاورد عظیم در کشور و اتفاقی خیلی خوب و قابل توجه بوده است.

وزیر علوم با بیان اینکه استفاده از آموزش های مجازی در این مدت محدود، دستاورد بسیار عظیمی است، گفت: همگی باید در حفظ و ارتقای این دستاورد، بیش از پیش کوشا باشیم و در این راستا معاونان آموزشی دانشگاه ها باید گروه های آموزشی را فعال تر نمایند زیرا این گروه ها به دلیل ارتباط انسانی نزدیک تر و شناخت علمی بیشتر می توانند در این خصوص عملکرد موثرتری داشته باشند.

دکتر غلامی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در آیین نامه ها و برنامه های آموزشی دانشگاه ها در دوران کرونایی گفت: لازم است که اهمیت دستاوردهایی که در ارائه آموزش های غیرحضوری به دست آمده، حتماً ذکر گردد و فعالیت همکارانی که در ارائه دروس غیرحضوری فعال بوده اند، قابل تقدیر است.

وی همچنین با تاکید بر تقدیر ازاستادان فعال و پرکوشش که در شرایط سخت اخیر کلاس های خود را در قالب آموزش های الکترونیکی با کیفیت خوبی برگزار و به دانشگاه و دانشجویان یاری نموده اند، گفت: تشکیل جلسات و شوراهای مختلف در دانشگاه ها با حضور جمعی اعضای هیات علمی و مسئولان مرتبط باید به شکل جدی مورد نظارت قرار گیرد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و هماهنگ درخصوص مسائل آموزشی دانشگاه ها گفت: مسئولان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید با اطلاع رسانی شفاف تر و اقدامات دقیق تر، نگرانی های دانشجویان عزیز و خانواده های محترم شان را برطرف نمایند. در مورد ویروس کرونا، اخبار و اطلاعات ستاد ملی کرونا می تواند اطمینان بخش باشد و ما هم اعلام نموده ایم که تابع تصمیمات این ستاد هستیم تا بدین وسیله از بروز شایعات و نگرانی ها کاسته گردد.

دکتر غلامی با بیان اینکه لازم است دانشگاه ها هم ستادی برای ارائه اطلاعات صحیح داشته باشند، گفت: باید در هر صورت با پوشش کامل برنامه آموزش دانشگاه ها را به پیش ببریم، اینکه محتمل است در آینده نزدیک آموزش حضوری داشته باشیم، رد نمی گردد ولی در هر صورت باید برای ارائه هر دو نوع آموزش حضوری و غیرحضوری آمادگی کامل داشته باشیم.

وی با تاکید بر آموزش های ترکیبی در دانشگاه ها گفت: حفاظت و حراست از دستاوردها وتجربه های خوب برگزاری آموزش های الکترونیک در دانشگاه ها لازم و لازم است و کوشش و برنامه ریزی جدی و دقیق برای کم کردن نواقص موجود سخت افزاری و نرم افزاری و استفاده از این روش به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش های آموزش حضوری در شرایط پس از کرونا باید انجام گردد.

دکتر غلامی اضافه نمود: لازم است که با استفاده از ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های به دست آمده، یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد گردد و اقدامات اجرا شده در این زمینه در آن جمع آوری شده و برای یاری به همه موسسات آموزش عالی مورد استفاده گیرد. تجربه دنیای هم به همین شکل است که دانشگاه های عظیم دنیا هم در کنترل شرایط فعلی به تجربیات قبلی شان متکی می شوند تا نقطه ضعف ها و نقص هایشان را برطرف نمایند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی با انتقاد از القاء تعطیل شدن دانشگاه ها گفت: به هیچ وجه نباید این القاء در جامعه شکل بگیرد که دانشگاه ها تعطیل هستند؛ خیر دانشگاه ها به هیچ وجه تعطیل نیستند. فقط کلاس های درس به صورت حضوری برگزار نمی گردد و فعلاً آموزش های برخط و مجازی جایگزین آن شده است. سایر بخش های دانشگاه ها اعم از اداری، پژوهشی، آزمایشگاه ها و بخش های دیگر فعال و مشغول ارائه خدمات هستند.

وزیر علوم در خاتمه سخنان خود بر مساعدت دانشگاه ها در مورد ارائه دفاع از خاتمه نامه ها به صورت غیرحضوری، همکاری بیشتر با دانشجویان کارشناسی ارشد که ترم آخرشان را می گذرانند وانجام امور فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1021

به "لزوم انعطاف پذیری آیین نامه ها و برنامه های آموزشی در دوران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم انعطاف پذیری آیین نامه ها و برنامه های آموزشی در دوران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید