مرگ های غریبانه در هیاهوی کرونا

به گزارش مجله رویای کره ای، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری در این هیاهوی کرونا، شاهد مرگ های خاموش در جامعه هستیم، مرگ هایی که با شیوع کرونا روز به روز در حال افزایش است و شاید برای هرکدام از ما مرگ در آماری خلاصه شده که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود.

مرگ های غریبانه در هیاهوی کرونا

به گزارش خبرنگاران، بیش از هشت ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد، این بیماری تقریبا تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر تبعات خود قرار داده است، بسکمک از خانواده ها در این ایام به علت بیماری کرونا عزیزان خود را از دست داده اند و بنا بر محدودیت ها و ممنوعیت های اعلام شده از سوی ستاد کرونا نتوانستند مراسمات سوگواری برگزار کنند.

زمانی که فرد یکی از نزدیکان خود را از دست می دهد، نیازمند این است که بار روانی ناشی از این سوگ را با اطرافیان خود تقسیم کند، بنابراین در گذشته افراد برای ابراز همدردی با فرد داغدیده در مراسم عزاداری و ترحیم شرکت می کردند و اجازه نمی داند فرد به تنهایی بار این غم را به دوش بکشد، اما متاسفانه شرایط حال حاضر موجب شده است که فرد بالاجبار نتواند برای فقدان اعضای خانواده، دوست، همکار و یا آشنایان خود سوگواری کند.

در این هیاهوی کرونا، شاهد مرگ های خاموش در جامعه هستیم، مرگ هایی که با شیوع کرونا روز به روز در حال افزایش است و شاید برای هرکدام از ما مرگ در آماری خلاصه شده که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، اما هیچ کدام شاید درک درستی از شرایط خانواده ای که عضوی از خود را از دست می دهد نداریم، افراد داغدیده ای که حتی شاید نتوانند مراسم خاکسپاری و ترحیم فرد از دست رفته را به علت رعایت پروتکل های بهداشتی انجام دهند و فرد فوت شده غریبانه به خاک سپرده می شود.

فرد داغدیده و سوگوار نباید به حال خود رها شود

مسعود نیک فرجام روانپژشک و روانشناس خانواده در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص تبعات بار روانی ناشی از سوگ بر خانواده ها در ایام کرونا، اظهار کرد: مرگ برای همه انسان ها وجود دارد، اما در برخی از مواقع مرگ های ناگهانی شرایط سختی را برای خانواده های داغدار به وجود می آورد.

وی ادامه داد: زمانی که فرد دچار بیماری صعب العلاج می شود، اطرافیان به مرور زمان خود برای از دست دادن این فرد آماده می کنند و در چنین مواقعی پذیرش سوگ برای این افراد راحت تر از سوگ ناشی از مرگ های ناگهانی است.

نیک فرجام با اشاره به اینکه سوگواری در کشور ایران دارای مراحلی بود، افزود: مراسم خاکسپاری، ترحیم، چهلم و سالگرد به ترتیب اجرا می شد و فرد به مرور با غم از دست دادن عزیز خود کنار می آمد، همچنین شرکت آشنایان در مراسمات سوگواری و ابراز همدردی به تحمل غم از دست دادن فرد فوت شده کمک می کرد.

این روانپزشک ادامه داد: شیوع کرونا ویروس موجب شد در برگزاری مراسمات عزاداری و ترحیم محدودیت ها و ممنوعیت های برای حفظ سلامت افراد جامعه ایجاد شود، این مسئله موجب شد مردم کمتر برای ابراز همدردی و سوگواری با خانواده داغدیده حضور پیدا کنند و قطعا فرد باید به تنهایی با غم از دست دادن فرد نزدیک به خود کنار آید.

وی با تاکید بر اینکه فرد داغدیده و سوگوار نباید به حال خود رها شود، گفت: در این شرایط بهتر است از طریق تماس تلفنی، تصویری و یا به صورت پیامکی با فرد داغدیده ابراز همدردی شود و اگر کمکی از دست این افراد برای تسکین درد برمی آید این را از خانواده دریغ نکنند.

نیک فرجام با بیان اینکه گریه یک روش برای تخلیه هیجانی در افراد داغدیده از مرگ عزیزان است، اعلام کرد: اگر فرد نتواند هیجان خود را از طریق گریه یا روش های دیگر تخلیه کند، سوگ وارد مراحل پیچیده می شود و فرد را دچار انواع بیماری های روحی و روانی می کند، در این صورت بازگشت به زندگی طبیعی برای فرد سوگوار بسیار سخت می شود.

این روانپزشک خانواده یادآور کرد: معمولا تحمل سوگ توسط افرادی که دارای پیش زمینه های معنوی هستند و مرگ را خاتمه زندگی بشر نمی دانند آسان تر است و این افراد بسیار راحت تر از کسانی که در بحث معنوی ضعیف هستند با فقدان نزدیکان خود کنار می آیند.

وی با بیان اینکه اگر فرد داغدیده دارای بیماری های روانی و افسردگی باشد ممکن است اختلالات روانی او تشدید شود، گفت: در برخی مواقع این افراد در تنهایی دست به خودکشی می زنند، بنابراین اگر این افراد نزدیکان خود را از دست دادند باید مداخلات روانشناسی برای آن ها صورت بگیرد و مورد درمان قرار بگیرند.

نیک فرجام توضیح داد: می توان فردی را که بر اثر غم از دست دادن نزدیکان خود دچار بیماری های روحی شده است را وارد گروه های درمانی کرد، این افراد معمولا غم مشترک دارند و می توانند در فراموش کردن سوگ به یکدیگر با اعلام کردن خاطرات فرد از دست رفته و ابراز همدردی کمک کنند، می توان ارتباط این افراد را در گروه های مجازی شکل داد.

این روانپزشک با بیان اینکه برخی در مواقعی که یکی از نزدیکان خود را از دست می دهند به دنبال فرار از واقعیت هستند، گفت: باید به این افراد با روش های گوناگون اثبات شود که مرگ بخشی از زندگی هر فرد است و باید به فکر اطرافیان خود که در قید حیات هستند باشند، همچنین بازماندگان می توانند برای تسلی دادن خود کارهایی که فرد فوت شده تمایل به انجام آن ها را داشت، انجام دهند، مثلا برای شادی روح فرد فوت شده به نیازمندان در این شرایط کمک کنند.

وی در خاتمه اعلام کرد: همه انسان ها باید آمادگی لازم را برای روبرو شدن با سوگ از دست دادن نزدیکان داشته باشند و بدانند تنها چیزی که از فرد باقی می ماند اعمال خیر و نیک اوست، بنابراین در این شرایط باید به فکر همنوعان خود باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1340

به "مرگ های غریبانه در هیاهوی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ های غریبانه در هیاهوی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید