کمبود شیرخام جوسازی است

به گزارش مجله رویای کره ای، علیرضا عزیزالهی در مصاحبه با خبرنگاران درباره مباحث مطرح گردیده مبنی بر کمبود شیرخام در کشور، اظهار کرد: چنین مساله ای صحت ندارد چه دلیلی وجود دارد ما با کمبود شیرخام روبرو شویم؟

کمبود شیرخام جوسازی است

وی افزود: باتوجه به اینکه قیمت تمام گردیده فراوری بالا رفته، شیرخام نیز گران گردیده و این مساله هیچ ربطی به بحث عرضه و تقاضا ندارد، اما عده ای می گویند چون عرضه شیر کم گردیده قیمت آن بالا رفته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران توضیح داد: سال گذشته دامدار یونجه را کیلویی 850 تومان، جو را 850 تومان و ذرت را نیز 800 تومان خریداری می کرد اما سال جاری یونجه را 1550 تومان، ذرت را 1200 تومان و جو را 1250 تومان خریداری می نماید علاوه بر این، سایر هزینه های فراوری نیز برای فراوریکننده افزایش چشمگیری داشته است.

عزیزالهی با بیان اینکه بر همین مبنا ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 1570 تومان مشخص کرد، گفت: این درحالی است که وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلوگرم از این محصول عدد 1750 تومان را پیشنهاد نموده بود و نرخ مصوب گردیده توسط ستاد تنظیم بازار پاسخگوی هزینه های دامداران نیست.

وی افزود: چطور زمانی که کارخانجات قیمت محصولاتشان را افزایش می دهند، نمی گویند که فرآورده های لبنی با کمبود روبرو گردیده است؟

این فعال بخش خصوصی در واکنش به اینکه گفته می گردد کمبود باعث گردیده نرخ شیرخام در کشور به 2100 تومان برسد، گفت: این جوسازی است، قیمت شیر در مناطق مختلف، متفاوت است، در برخی مناطق قیمت 1600 تومان و در برخی مناطق 1800 تومان است اما در برخی مناطق مانند کرمان که با محدودیت جذب روبرو است قیمت حتی به نرخ مصوب(1570 تومان) هم نمی رسد.

عزیزالهی با تاکید بر اینکه کارخانجات حدود 4 سال شیرخام را به نرخ مصوب 1440 تومان خریداری نمی کردند، گفت: اگر قیمت تغییر نمی کرد دامداری ها ورشکسته می شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط فعلی صادرات هر کالایی دارای مزیت است، افزود: شیرخشک نیز یکی از این کالاها است، گرچه صادرات این کالا ممنوع گردیده اما احتمال خروج غیررسمی آن از کشور وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارخانجات مدعی شدند بخشی از شیرخام به شیرخشک تبدیل می گردد و همین باعث کمبود گردیده است، گفت: در حالی که بخش عمده این کار توسط خود آنان انجام می گردد خواستار توقف آن هستند و نمی دانم که مبنای حرفشان چیست.

عزیزالهی با اشاره به اینکه این خواسته، شدنی نیست، افزود: ممنوعیت صادرات شیرخشک یکی دیگر از خواسته های آنان بود که عملیاتی گردیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 41

به "کمبود شیرخام جوسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود شیرخام جوسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید