آلودگی های صنعتی در کمین زاهدان

به گزارش مجله رویای کره ای، رئیس اداره هواشناسی زاهدان با بیان اینکه وارونگی دمایی در روزهای زیادی از فصل زمستان و پاییز در زاهدان رخ می دهد، گفت: امروز چندمین روز متوالی است که وارونگی دمایی در زاهدان اتفاق می افتد که خوشبختانه به دلیل صنعتی نبودن این شهر پیامدهای آن اکنون به شکل آلودگی های صنعتی دیده نمی گردد.

آلودگی های صنعتی در کمین زاهدان

محسن بستانی در گفت و گو با خبرنگاران- با بیان اینکه ضخامت لایه وارونگی دمایی امروز زاهدان به حدود 200 متر رسید و سبب شد تا ضمن کاهش دما، رطوبت نسبی هوا نیز روند افزایشی به خود بگیرد، اظهار کرد: صبح امروز به دلیل وارونگی دمایی و افزایش تراکم هوا میزان رطوبت نسبی در زاهدان به حدود 70 درصد رسید.

وی ادامه داد: در شرایط وارونگی دمایی یک لایه متراکمی از هوای سرد در نزدیک زمین شکل می گیرد که گرم بودن لایه های بالای جو مانع ترکیب هوا می گردد. در نتیجه، این شرایط سبب تغییر بیلان انرژی زمین و خورشید می گردد، به نحوی که زمین در طول شب بیش از اندازه، انرژی دریافتی روزانه خود از خورشید را از دست می دهد و هوای سرد در زمین باقی می ماند.

رئیس اداره هواشناسی زاهدان توضیح داد: در شرایط طبیعی دمای سطح زمین تا ارتفاع حدود 12 کیلومتری جو روند کاهش دارد. یعنی با افزایش ارتفاع، هوا سردتر می گردد اما وارونگی دمایی این نظم را تغییر داده و در بخشی از جو خلاف این موضوع رخ می دهد.

بستانی با بیان اینکه وارونگی دمایی به دلیل مرتفع بودن شهر زاهدان جزو اقلیم زاهدان به شمار می رود و همه ساله در اواخر پاییز و در طول زمستان اتفاق می افتد، اضافه نمود: پایداری و باقی ماندن لایه سرد هوا در نزدیک زمین سبب بروز قطع تبادلات جو، سکون هوا، یخبندان تابشی، افزایش ذرات آلاینده هوا شامل دود خودروها، دود کارخانه ها و... می گردد.

بستانی با بیان اینکه به طور متوسط سالی 48 روز از فصل زمستان و پاییز زاهدان همراه با یخبندان شبانه است که اکثر آن ها از نوع تابشی است، اضافه نمود: با وجود زیاد بودن روزهای حاکمیت وارونگی دمایی در شهر زاهدان، این شهر پتانسیل بالای آلودگی دارد.

وی ادامه داد: در صورت استقرار کارخانه ها و صنایع آلوده در شهر و یا حومه زاهدان و تکرار شرایطی که به تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای آلوده کشور منجر شده، این شهر نیز در آینده نزدیک به شهرهای آلوده صنعتی کشور اضافه گردد.

رئیس اداره هواشناسی زاهدان تأکید کرد: با وجود تکرار روزهای همراه با وارونگی دمایی در زاهدان به ویژه در فصل زمستان باید طوری برنامه ریزی گردد که این شرایط در سال های آینده به آلودگی هوا و تبعات منفی ناشی از آن ختم نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 120

به "آلودگی های صنعتی در کمین زاهدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی های صنعتی در کمین زاهدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید