ارتباط انسان با خدا مهم ترین رابطه از دیدگاه سعدی است

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران، هفدهمین نشست از سلسله نشست های سعدی شناسی با عنوان برخوان سعدی با سخنرانی مریم زیبایی نژاد توسط انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار گردید.

ارتباط انسان با خدا مهم ترین رابطه از دیدگاه سعدی است

در این نشست مریم زیبایی نژاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر، پیرامون سبک زندگی سعدی سخنرانی کرد و گفت: سبک زندگی شیوه ای است ثابت که فرد اهداف خود را از آن طریق دنبال می نماید و موقعیت خود را در جامعه برای دیگران بدان وسیله آشکار می نماید؛ به بیان دیگر سبک زندگی مبین بخشی از فرهنگ است که با مبانی دیگر همچون هویت فردی و اجتماعی در تعامل است.

این استاد دانشگاه در ادامه با تبیین ویژگی های کمک رسان سبک زندگی در کارنمودهای فردی و اجتماعی افراد در سطوح مختلف جامعه همچون تفکر پیرامون چیستی زندگی، بازآموزی مفاهیم و مبانی هستی، اداره و کنترل شرایط زندگی و... به تبیین سبک زندگی در دیدگاه سعدی پرداخت و گفت: سعدی سبک زندگی را براساس چهار رابطه تعریف می نماید؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خلق و رابطه انسان با طبیعت.

وی رابطه انسان با خدا را مهم ترین رابطه از دیدگاه سعدی برشمرد و شناخت خود را منوط به شناخت خود حقیقی و خود مجازی برشمرد و حاصل این ارتباط را احسان، ایثار، ادب و دوستی دانست.

زیبایی نژاد ضمن پرداختن به برخی از حکایات و اشعار سعدی در رابطه با موضوع ارتباط با خود گفت: ارتباط با خود در واقع بازگشت به خود حقیقی انسان است چنان که سعدی می گوید: چه نیکوزده است این مثل برهمن/ بود حرمت هرکس از خویشتن؛ بنابر باور سعدی، دشواری های زندگی منجر به درک و بینش غنی تری از هستی برای انسان می گردد از این رو سعدی آشکارا ما را به توجه به نفس فرا می خواند و چنان که می گوید: تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت؛ قناعت پیشگی، رعایت تعادل، اخلاص در عمل و غنیمت شمردن دم از نمادهای این امر است.

این پژوهشگر در ادامه اضافه کرد: ارتباط با زیردستان، شیوه نصیحت گویی، تناسب هم نشین، ارتباط با خانواده، چگونگی تربیت فرزندان، شیوه رویارویی با دوستان و دشمنان از نمودهای آشکار ارتباط با خلق است که سعدی بدان پرداخته است.

وی هم چنین در مورد ارتباط با طبیعت به دلباختگی سعدی به عناصر گوناگون در طبیعت و احترام به آنان اشاره نمود و گفت که سعدی منظور خویش را در جای جای آثارش با یادکرد طبیعت به خوانندگان تفهیم نموده است. چنان که می سراید: کوه و دریا و درختان همه در تسبیحند/ نه همه مستمعی فهم کند این اسرار/ خبرت هست که مرغان سحر می گویند/ آخر ای خفته، سر از خواب جهالت بردار!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 116

به "ارتباط انسان با خدا مهم ترین رابطه از دیدگاه سعدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط انسان با خدا مهم ترین رابطه از دیدگاه سعدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید