کوشکی بیان کرد؛ وجود 10 هزار نفر ساعت مازاد در آموزش و پرورش، نامعادله ای به نام کاهش هزینه و ارتقای کیفیت در نظام آموزشی

به گزارش مجله رویای کره ای، استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت بودجه آموزش و پرورش گفت: بهینه سازی در نیروهای آموزش و پرورش وجود ندارد و اکنون وجود 10 هزار نفر ساعت مازاد نیرو داریم.

کوشکی بیان کرد؛ وجود 10 هزار نفر ساعت مازاد در آموزش و پرورش، نامعادله ای به نام کاهش هزینه و ارتقای کیفیت در نظام آموزشی

به گزارش خبرنگار ،برنامه تا ثریا با موضوع خصوصی سازی در آموزش و پرورش و آنالیز چالش های آن امشب با حضور علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش و محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه روی آنتن شبکه یک رفت.

در این برنامه کودکی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در روز ارائه لایحه بودجه سال 98 به مجلس درباره آموزش و پرورش اظهار کرد: رئیس جمهوری در این جلسه گفت: از بیت المال هزینه می کنیم برای دانش آموزان مگر قرار است از کجا برای دانش آموزان هزینه کنیم بیت المال مال مردم است و باید برای آن ها هزینه گردد،

وی ادامه داد: اگر بنا بر صرفه جویی باید هزینه در جا های دیگر صرفه جویی گردد چرا این صرفه جویی در تغییر دکوراسیون و محدود کردن این موضوع در اتاق مدیران اتفاق نمی افتد.

آموزش و پرورش مهمترین منبع برای سرمایه گذاری

کوشکی توضیح داد: آموزش و پرورش مهمترین منبع برای سرمایه گذاری گذاری است، اما چرا فقط صرفه جویی باید در این نهاد انجام گردد در واقع نگاه دولت به آموزش و پرورش به نوعی مظلومیت این نهاد را نشان می دهد که تصور می نماید هزینه در آموزش و پرورش اضافه است.

کوشکی تاکید نمود: رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوعی اشاره نمود که با کاهش هزینه ها کیفیت را بالا ببریم، اما چطور ممکن است که با کاهش هزینه، کیفیت عملکردی ارتقا پیدا کند، با کم کردن هزینه الزاما کیفیت بالا نمی رود.

وی ادامه داد: اگر با کاهش هزینه ها کیفیت بالا می رود چرا در وزارت بهداشت بودجه را 4 برابر زیاد کردیم؛ اگر قرار است با کاهش هزینه ها کیفیت افزایش یابد چرا این صرفه جویی و رسیدن هزینه به یک چهارم قیمت اولیه در وزارت بهداشت انجام نمی گردد و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه درباره اجرای طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: در طرح خرید خدمات آموزشی با بومی گزینی برخی افراد برای تدریس به دانش آموزان مناطق محروم انتخاب می شوند، اما با دریافتی 400 هزار تومان چطور ممکن است فردی با انگیزه بالا فعالیت کند و همین مبلغ را هم با وقفه چندین ماه دریافت کند.

کوشکی ادامه داد: در این مدارس عملاً گزینش معلم با موسس و سرمایه گذار انجام می گردد بنابراین گزینش چندانی هم نمی توان برای معلمان این مدارس در نظر گرفت با این وجود چطور ممکن است با چنین دریافتی و شرایط کاری و با انگیزه انتظار کیفیت آموزشی داشت.

وی گفت: جوانی که از شرایط اضطرار برای فعالیت در این مدارس به کار گرفته شده است چطور می تواند کیفیت لازم را در مدارس برقرار کند و همچنان در عجب از نامعادله کاهش هزینه و افزایش کیفیت هستم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: آموزش و پرورش در این مورد مقصر نیست بلکه مظلوم واقع شده است در یک وزارتخانه وزیرش به دلیل آن که بودجه لازم را دریافت نکرده است قهر می نماید و می رود، اما آموزش و پرورش، چون نجیب است توجه لازم به این نهاد نمی گردد.

آموزش و پرورش در بخش ستادی و اداری حجیم است

کوشکی بیان نمود: آموزش و پرورش در بخش ستادی و اداری حجیم است و بیماری مزمن است ؛ 10 هزار نفر ساعت مازاد داریم و تعداد نیروهای دچار این مشکل حدود 40 هزار نفر است که ساعات مازاد بودن آنها متفاوت است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: وزارتخانه به جای کاهش هزینه ها باید به دنبال راهکار منطقی برای رفع مسائل باشد که می توانند این موضوع را با ارائه راهکار هایی چون لایحه اصلاحی رفع کند.

ضرورت وجود بهره وری در آموزش و پرورش

وی به بکارگیری نیرو های بهینه در آموزش و پرورش تاکید نمود و گفت: باید نیرو هایی که استخدام می کنیم، کارآمد باشند.

کوشکی توضیح داد: حل مسائل دست کلان دولت است به عنوان مثال می تواند با صرفه جویی در هزینه های شرکت ملی نفت ایران مازادی را به آموزش و پرورش بدهد و از همین منبع برای استخدام، بیمه و ساماندهی معلمان خرید خدمات آموزشی استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: اگر اکنون برای آموزش و پرورش بودجه نگذاریم و آن را هزینه بدانید فردا باید مبلغ آن را در زندان ها بپردازیم؛ آموزش و پرورش با بهره وری می تواند به موفقیت برسد؛ به عنوان مثال 80 درصد مدارس را در سه ماهه تابستان خاک می خورد، اما می توان از همین ملک استفاده کرد و درآمد های این فضا ها در اختیار همان مدرسه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 124

به "کوشکی بیان کرد؛ وجود 10 هزار نفر ساعت مازاد در آموزش و پرورش، نامعادله ای به نام کاهش هزینه و ارتقای کیفیت در نظام آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشکی بیان کرد؛ وجود 10 هزار نفر ساعت مازاد در آموزش و پرورش، نامعادله ای به نام کاهش هزینه و ارتقای کیفیت در نظام آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید