دست هایی که نادیده گرفته می شوند

به گزارش مجله رویای کره ای، دست های سالم اغلب نادیده گرفته می شوند، کارهای کوچک فراوانی را برای شما انجام می دهند،اما کافی است که دچار التهاب مفاصل دست شوید تا حتی انجام این ساده ترین کارها برایتان تقریبا ناممکن گردد.

دست هایی که نادیده گرفته می شوند

ساختار ظریفی از تاندون هاِ مفاصل، رباط هاِ، اعصاب و استخوان ها در زیر پوست دستان شما وجود دارند. هرکدام از این ساختارها می توانند در معرض آسیب بیماری ها یا جراحات قرار گیرند. آرتریت یا التهاب مفصل می تواند حمل کردن یک کیسه خرید را سخت کند. نشانگان مجرای مچی یا سندرم تونل کارپال می تواند کار و تفریحات شما را مختل کند. بدشکلی های دست یا انگشت می تواند انجام کارهای پایه خود مراقبتی مانند پوشیدن لباس را سخت سازد.

ساختار و کارکرد دست ها

دست های شما کارهای بسیاری انجام می دهند، جای شگفتی ندارد که طراحی پیچیده ای داشته باشند و هر یک از دست های شما 27 استخوان و شمار مشابهی از مفاصل را دارند.

- استخوان ها: استخوان های دست ها در مجموعه تقریباً یک چهارم شمار کل استخوان های بدن را تشکیل می دهند. 34 عضله در کف دست و ساعد قرار دارند، حرکات های انگشتان را کنترل می نمایند .اما تعجب آور این است که عضله ای در خود انگشتان وجود ندارد. حدود یک چهارم قشر حرکتی مغز که در سطح نیمکره های مخ واقع شده است، به عضلات دست ها اختصاص دارد.

- عضله ها: عضله ها از طریق تاندون یا زردپی، اجزایی که از رشته های مستحکم بافت همبند ساخته می شوند، به استخوان ها متصل می شوند. هنگامی که عضله منقبض می گردد، تاندون را می کشد و تاندون نیز به نوبه خود استخوان را می کشد و آن را به حرکت درمی آورد. تاندون ها علاوه به حرکت درآوردن استخوان ها مفاصل شما را هم پایدار می نمایند.

- رباط ها: رباط ها ایا لیگامان ها استخوان ها را به هم متصل می نمایند و آن ها را در هم آرایی درستی قرار می دهند. رباط هایی که در هر طرف مفاصل انگشت شما قرار دارند از انحراف جانبی مفصل جلوگیری می نمایند و رباط هایی که در طول کف دست شما گسترده شده اند، مانع از خم شدن بیش ازحد انگشتان به عقب می شوند.

رباط ها از فیبرهای ساخته شده از کلاژن- پروتئینی که به آن ها استحکام و انعطاف پذیری برای انجام کارکردهای مجزا را می دهند- ساخته شده اند. ازآنجایی که این بافت های فیبری خون رسانی کمی دارند، آسیب های تاندون ها و رباط ها به آهستگی بهبود می یابند.

- رگ های خونی - شبکه ای از رگ ها خون را به دست می رسانند تا به بافت های آن اکسیژن و مواد مغذی برسانند.

- پوست - پوست نرم دست، حس لامسه بسیار ظریفی را فراهم می نماید که به ما اجازه می دهد با دقت بالایی اشیاء را لمس کنیم.

همکاری نزدیک استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و سایر بافت ها، باعث می گردد دست های ما بتوانند طیف گسترده ای از حرکات و کارهای ظریف را انجام دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2308

به "دست هایی که نادیده گرفته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست هایی که نادیده گرفته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید