اشیای موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران قابلیت ثبت جهانی دارند

به گزارش مجله رویای کره ای، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، اشیای موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران قابلیت ثبت جهانی دارند.

اشیای موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران قابلیت ثبت جهانی دارند

مریم اسماعیلی با بیان اینکه پمپ بنزین دروازه دولت مرکز ششمین صندلی سوخت رسانی است که در تهران ساخته شد، اظهار کرد: هم اینک حدود 500 شی با قدمت 50 تا 100 سال در این موزه نگهداری می گردد که تمامی آنها در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این 2 شی قدیمی در هیچ موزه داخلی وجود ندارد، گفت: ساخت تانکر سوخت رسان لیلاند مربوط به سال 1947 میلادی و تلمبه سوخت رسان ساتام مربوط به 1921 میلادی است.

به گفته وی، از ویژگی مهم تانکر سوخت رسان لیلاند سوخت گیری 12 هزار لیتر بنزین و ویژگی تلمبه سوخت رسان ساتام، کارکرد 5 لیتر و سپس توقف بوده است.

مدیر موزه نفت دروازه دولت درباره تانکر سوخت لیلاند گفت: شرکت سازنده از سال 1896 تا 1968 میلادی از این تانکرها می ساخت که تنها نمونه موجود از این تانکر در کشور در این موزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بخش تلمبه های سوخت رسان 18 مدل از قدیمی ترین تا جدیدترین آن مربوط به نفت افزار که کامپیوتری و 4 نازله است در موزه واقع شده است، گفت: بیشتر تلمبه های قدیمی از کشورهای آمریکا، فرانسه و ژاپن است که میتوان تنوع و قدمت آنها را مشاهده کرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در سالهای منتهی به سال 1320، چهارده پمپ بنزین با همکاری شرکت انگلیسی که در تهران به یک شکل ساخته شد، گفت: از آن صندلی های یک شکل تنها موزه پمپ بنزین تهران دروازه دولت و صندلی شماره 4 هنوز هویت خود را حفظ نموده اند و صندلی شماره 4 ثبت ملی هم شده است و دیگر پمپ بنزین ها به مرور تخریب و به اشکال دیگر درآمدند.

وی با بیان اینکه نخستین موزه پمپ بنزین دنیا مربوط به 1910 میلادی و در شهر پنسیلوانیا آمریکا تاسیس شد، گفت: موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران هم اینک برای تبادل اطلاعات شامل عکس، فیلم و بخش علمی با بیش از 40 موزه پمپ بنزین دنیای همکاری پژوهشی دارد.

اسماعیلی بیان نمود با شیوع کرونا فعالیت این موزه به صورت مجازی، اقدامات پژوهشی و ورکشاپی بوده است.

صندلی سوخت شماره 6 یا همان پمپ بنزین دروازه دولت در سال 1317 خریداری و در سال 1319 به وسیله شرکت نفت ایران و انگلیس جهت توزیع فرآورده های نفتی همانند نفت سفید و بنزین راه اندازی شد.

این صندلی تا دهه 70 فعال بود و پس از آن بدلیل عبور مترو از زیر آن فعالیتش متوقف و سالها در اختیار بخش خدمات شهری شهرداری نهاده شد و شرایط مناسبی نداشت. بخش موزه های وزارت نفت از سال 96 با بازپس گیری این بنا نسبت به بازسازی و تبدیل آن به موزه اقدام کرد.

بنای پمپ بنزین دروازه دولت در کل آجری و نمای آن به صورت طاق هایی با کاشی کاری های هفت رنگ فیروزه ای است، طاق های قوس دار با کاشی کاری های نفیس، قاب های دور هر طاق به صورت نقش گره است که با طرح های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده و دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده است.

معرفی تاریخ صندلی های توزیع سوخت در کشور، نمایش اشیا و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده های نفتی از ابتدا تا کنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در صندلی های عرضه از اهداف تعریف شده برای موزه پمپ بنزین بشمار می رود.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1837

به "اشیای موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران قابلیت ثبت جهانی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیای موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران قابلیت ثبت جهانی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید