امکان افزایش روابط ایران و عمان با تکیه بر حوزه معدن، شیلات و گردشگری

به گزارش مجله رویای کره ای، ظرفیت ها و زمینه های همکاری بین ایران و عمان در وبینار تخصصی با حضور معاون بین الملل اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و عمان آنالیز شد. در این نشست گسترش سطح مناسبات دو کشور در شرایطی تحریمی ایران و شیوع ویروس کرونا مورد توجه نهاده شد و در ادامه راهکارهای موجود در راستای افزایش سطح روابط مطرح شد.

امکان افزایش روابط ایران و عمان با تکیه بر حوزه معدن، شیلات و گردشگری

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

بر اساس آنچه گفته شد ایران و عمان می توانند در حوزه معدن، شیلات و گردشگری با یکدیگر همکاری نمایند. این حوزه ها از جمله مواردی هستند که علی رغم ظرفیت های بالا همچنان مغفول مانده اند از طرفی بر اساس دهمین برنامه پنج ساله توسعه در عمان، تمرکز بر این حوزه ها مورد توجه قرار گرفته است.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران در این نشست ضمن اشاره به اقدامات ارزنده اتاق مشترک ایران و عمان از زمان تاسیس تا به امروز و کسب رتبه طلائی در بین مجموعه اتاق های مشترک، توضیح داد: کشور عمان از جمله شرکای تجاری ایران است که در دوران تحریم و بعد از شیوع ویروس کرونا نه تنها سطح روابط خود را با ایران محدود نکرد بلکه شاهد افزایش سطح مناسبات با این کشور بودیم. خوشبختانه همیشه نگاه ها و روینمودها در هر دو دولت نسبت به توسعه همکاری ها مثبت بوده است.

او در ادامه به چهار ویژگی عمان برای ایران اشاره و تاکید نمود: مناطق آزاد این کشور برای حضور شرکت ها و بخشی از زنجیره فراوری محصولات ایرانی از یک سو و امکان صادرات مجدد فراوریات ایرانی از این کشور به سایر نقاط جهان، مزیت مناسبی است. از طرفی موقعیت ترانزیتی عمان برای دسترسی به سایر بازارهای هدف و حضور پررنگ عمان در کشورهای آفریقایی و امکان همکاری های سه جانبه بین

کرباسی به پروازهای مستقیم بین ایران و عمان اشاره نمود و اضافه نمود: خوشبختانه از شهرهای مختلف ایران مانند تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، لار، کیش، قشم، بندرعباس و چابهار پرواز مستقیم به عمان وجود دارد و همین مسئله موجب شده تا سطح روابط دو کشور در حد قابل توجهی رشد کند.

بر اساس گفته های معاون بین الملل اتاق ایران تسهیل در فرایند صدور ویزا نکته دیگری است که در یک سال اخیر رخ داد و اثرات مثبتی در پی داشت.

در ادامه این نشست محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان به تشریح جزئیات و ظرفیت های تجاری و سرمایه گذاری در عمان پرداخت. به باور او ثبات و امنیت مالی حاکم بر این کشور و رابطه سیاسی مطلوب آن با ایران از یک سو و با سایر کشورهای جهان از سوی دیگر موجب شده تا عمان به یک شریک استراتژیک برای ایران تبدیل گردد.

این فعال مالی برنامه های اتاق مشترک درباره تقویت روابط ایران و عمان را در چهار محور توسعه صادرات به عمان، واردات به وسیله عمان، صادرات مجدد کالاهای ایرانی از عمان و تمرکز بر برنامه توسعه پنج سال این کشور خلاصه کرد.

او همچنین به توسعه و تقویت زیرساخت های ارتباطی دو کشور از سال 92 تا به امروز بر اساس برنامه ریزی های اتاق مشترک ایران و عمان اشاره نمود. به باور ضرابی از سال 92 با پیگیری های اجرا شده در حوزه صدور ویزا برای ایرانیان، شاهد تسهیلات ویژه ای دراین بخش هستیم تا آنجا که در حال حاضر برای اقامت کمتر از 14 روز نیازی به دریافت ویزا برای اتباع ایرانی نیست و ویزا طولانی مدت نیز برای ایرانیان در مبادی ورودی و فرودگاه ها، صادر می گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان از اختصاص دو بندر سویق و در ادامه بندر سلطان قابوس به کالاهای ایرانی و امکان ثبت شرکت در مناطق آزاد و سرزمین اصلی عمان به عنوان سهام دار ایرانی، اطلاع داد و اضافه نمود: امکان پهلوگیری کشتی های ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در این بنادر وجود دارد. با توجه به این امکاناتی که فراهم شده، امیدواریم در آینده سهم فراوریات ایرانی در مجموع واردات عمان تا 10 درصد افزایش پیدا کند.

ضرابی در ادامه صدور بخش نامه های متعدد و غیرکارشناسی درباره انواع ممنوعیت ها در صادرات را مانع حضور قدرتمند در بازارهای هدف و حفظ آنها در بلندمدت دانست و تاکید نمود: با صدور ممنوعیت های یکباره در صادرات، تجار ایرانی در برابر شرکای خود بدنام شده و به تدریج بازاری که برای آن هزینه و وقت صرف نموده اند را از دست می دهند.

این فعال مالی با تمرکز بر دهمین برنامه پنج ساله توسعه عمان که در آن موضوعات توسعه معدن، افزایش سهم گردشگری در اقتصاد آن کشور و توسعه صنعت شیلات مورد تاکید قرار گرفته است، این سه حوزه را از جمله ظرفیت های قابل توجه برای همکاری های مشترک بین دو کشور ارزیابی کرد. به باور او ایران و عمان قادرند با سرمایه گذاری مشترک در این سه حوزه سطح مناسبات خود را افزایش دهند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1495

به "امکان افزایش روابط ایران و عمان با تکیه بر حوزه معدن، شیلات و گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان افزایش روابط ایران و عمان با تکیه بر حوزه معدن، شیلات و گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید