بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین

به گزارش مجله رویای کره ای، چین چند روز پیش با موفقیت اولین بخش اصلی ایستگاه فضایی خود را در مدار نزدیک زمین پرتاب کرد، اما کارشناسان دقیقا نمی دانند بقایای موشک حامل این ماژول کجا فرود خواهد آمد و فرود آن را در مناطقی همچون نیویورک، مادرید، پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند احتمال می دهند.

بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، مقامات دریافتند که مرحله اصلی موشک به آرامی و بدون کنترل در حال حرکت به سمت زمین است. در ابتدا قرار بود موشک لانگ مارچ 5 بی در نقطه ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد اما با این حال بعضی کارشناسان هشدار داده اند که تکه های عظیم آن می توانند در مناطق مسکونی فرود آیند.

این ماژول 21 تنی که Tianhe یا هارمونی آسمان ها نام دارد، در آینده محل اقامت سه خدمه ایستگاه فضایی چین خواهد بود. Tianhe هفته گذشته از مرکز پرتاب فضایی ون چانگ، چین و سوار بر موشک لانگ مارچ 5 بی پرتاب شد.

کارشناسان می گویند که این موشک 21 تنی بدون کنترل در حال آمدن به سمت زمین است و ممکن است در مناطق پرجمعیت زمین فرود آید. پیش بینی می گردد موشک لانگ مارچ 5 بی چین که روز پنجشنبه پرتاب شد طی چند روز آینده بر روی زمین فرود آید.

جاناتان مک داول(Jonathan McDowell) یک ستاره شناس که اجرامی را که به دور زمین می چرخند، ردیابی می نماید، در تبادل نظر با اسپیس نیوز گفت که راستا بازگشت این موشک به گونه ای است که ممکن است آن کمی دورتر از نیویورک، مادرید، پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند فرود آید. این موشک می تواند در هر مکانی از این محدوده که اقیانوس ها و مناطق پرجمعیت و خالی از سکنه را پوشش می دهد، فرود بیاید اما بیشتر بقایای آن در جو می سوزد.

ردیاب های ماهواره ای این موشک به طول 100 فوت را شناسایی نموده اند که با سرعت بیش از چهار مایل در ثانیه حرکت می نماید.

رسانه های دولتی چین پس از پرتاب گزارش دادند که چین میخواهد ایستگاه فضایی خود را که به عنوان تیانگونگ (کاخ بهشتی/آسمانی) شناخته می گردد، پس از پرتاب چندین ماژول دیگر تا سرانجام سال 2022 تکمیل کند. پس از اتمام عملیات، ایستگاه فضایی تیانگونگ در ارتفاع 211 تا 280 مایل به دور زمین خواهد چرخید.

انتظار می رود ایستگاه فضایی چین یا ایستگاه فضایی تیانگونگ جرمی بین 180 هزار تا 220هزار پوند(80 و 100 تن متریک) داشته باشد که این جرم تقریباً یک پنجم جرم ایستگاه فضایی بین المللی با جرم 925 هزار و 335 پوند است.

کار بر روی برنامه این ایستگاه فضایی یک دهه پیش با پرتاب آزمایشگاه فضایی Tiangong-1 در سال 2011 و Tiangong-2 در سال 2016 شروع شد.

چین میخواهد تا سال 2030 به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل گردد تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام گردد و پیشرفته ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می چرخد، ایجاد کند.

طول موشک لانگ مارچ 5 بی حدود 100 فوت و عرض آن 16 فوت است و با اینکه بیش از 10 تن زباله فضایی برای ورود مجدد کنترل نشده در مدار باقی مانده است مک داول گفت که طبق استانداردهای فعلی ورود مجدد و کنترل نشده آن غیرقابل قبول است.

هولگر کراگ (Holger Krag) رئیس دفتر برنامه ایمنی فضایی آژانس فضایی اروپا در تبادل نظر با SpaceNews گفت: چین از فرود احتمالی کنترل نشده مطلع است. ارزیابی میزان جرم باقی مانده و تعداد قطعات آن بدون دانستن طرح جسم، مشکل است اما طبق یک قاعده سرانگشتی حدود 20-40 درصد از جرم خشک اصلی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1640

به "بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید