10 کویر اعجاب انگیز در دنیا

به گزارش مجله رویای کره ای، بسیاری از افراد جدای از اینکه علاقه مند به تماشا سرسبزی ها و جلوه های حیرت انگیز طبیعت سبز هستند به تماشا کویرها نیز علاقه مندند. کویر منطقه ای است پر از رمز و راز که با وجود خشکی و خلوتی خود همیشه مکانی مجذوب کننده برای بازدیدکننده ها بوده است. کویرها اگرچه سرتاسر خشک وخالی از سکنه به نظر می رسند؛ اما دارای پوشش های گیاهی خاص و چشم انداز های شگفت ساخته شده از تپه های شنی می باشند. در کنار این موارد آسمان کویر در شب یکی از جاذبه های کویر است که فاصله شما را تا ستارگان بسیار کم می نماید. در دنیا کویرهای بسیار معروفی وجود دارند که شاید بعضی از آنها برای ما ناشناخته باشند. اگر می خواهید با 10 کویر اعجاب انگیز در دنیا آشنا شوید و اطلاعات لازم در خصوص تور کویر پاییز 1402 و قیمت تور کویر را به دست آورید، با مقاله امروز همراه باشید.

10 کویر اعجاب انگیز در دنیا

تفاوت کویر، صحرا و بیابان

کویر در واقع منطقه ای بسیار وسیع و خشک است که پوشش گیاهی کمی دارد. کویرها یک پنجم مساحت زمین را پوشانده اند و در هر قاره ای یافت می شوند. بسیاری مواقع در هنگام کسب اطلاع از نام کویرهای مطرح، ممکن است با واژه های صحرا یا بیابان نیز روبرو شوید. صحرا و بیابان نیز از جمله منطقه ها خشک زمین هستند و می توان گفت تفاوت کویر، صحرا و بیابان در نوع خاک، مقدار آب، پوشش، مقدار شوری و دما است.

کویر دارای دو گونه است که در گونه اول یعنی کویر گیاه دار، گیاهان غیرزراعی مقاوم به شوری رشد می نمایند. در کویر بدون گیاه که نوع دوم انواع کویر است هیچ گیاهی حتی گز، نی و خارشتر به هیچ عنوان رشد ندارند. از جمله ویژگی های کویر می توان به وجود آب در آن اشاره نمود. کویرها غنی از مواد معدنی هستند و فعالیت های استخراج معدن در آنها بسیار اتفاق می افتد. بعلاوه برای به وجودآمدن کویر به خاک نرم، وجود زمین های پست، نوسانات شدید فصلی و... احتیاج است. در ادامه با 10 کویر اعجاب انگیز در جهان آشنا می شوید.

صحرای Lençóis Maranhenses، برزیل

یکی از کویرهای بسیار تماشای در آمریکای جنوبی صحرای Lençóis Maranhenses است که کمتر شناخته شده و به همین علت منطقه ای بکر محسوب می گردد. این کویر از تپه های شنی سفید و دریاچه های آبی عمیق که در بین آنها قرار گرفته، تشکیل شده است.

این منطقه که در پارک ملی Lençóis Maranhenses واقع شده علت اصلی گردشگران برای رفتن به این ناحیه می باشد. این کویر در چند ماه اول سال شاهد بارش شدید باران است. این مسئله باعث می گردد که حوضچه هایی از آب شیرین در بین تپه های شنی به جا بمانند و تضاد قابل توجهی از سفیدی تپه ها در مقابل سایه های آبی ایجاد نمایند.

شما در این کویر می توانید ساعت ها در اطراف تپه های شنی قدم بزنید و بعلاوه در دریاچه های آب شیرین آن مانند لاگوآ بونیتا و لاگوآ آزول و... شنا کنید. این منطقه به علت زیبایی خیره نماینده اش همانند نگینی در برزیل می درخشد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند.

بیابان ساهارا (SAHARA DESERT)، شمال افریقا

بیابان ساهارا یکی از بزرگ ترین و گرم ترین بیابان های جهان است و در رده سوم بیابان های بزرگ جهان واقع شده است. این بیابان گستره وسیعی دارد و بیشتر سطح شمال مرکزی آفریقا را پوشش می دهد. مساحت این بیابان 9.2 میلیون کیلومترمربع است به طوری که در کشورهای تونس، موریتانی، مراکش، مالی، الجزایر، لیبی، چاد و نیجر امتداد می یابد. در شمال این بیابان دریای مدیترانه و کوه های اطلس قرار گرفته اند، در بخش شرق دریای سرخ، در غرب اقیانوس اطلس و بعلاوه دره رود نیجر در جنوب آن قرار دارند.

در این منطقه بازتماشامایندگان می توانند از تماشا تپه های شور، تپه های ماسه ای، تپه های خشک، دشت های سنگی و اقیانوس در کنار صحرا لذت ببرند. بیابان ساهارا در حقیقت به منطقه ها مختلفی تقسیم می گردد که هر کدام دما، الگوی بارندگی و گیاهان و جانوران خود را دارند. این بیابان با وجود ظاهر متروک خود، زیستگاه بابون ها، کفتارها، غزال، آهو و... است.

این صحرای بزرگ با توجه به نوع منطقه خود دارای جاذبه های فراوانی هست؛ به طور مثال بخشی از این صحرا که در کشور تونس قرار گرفته محل فیلم برداری بسیاری از فیلم های مشهور بوده است. یکی از این فیلم ها جنگ ستارگان می باشد که در بخش هایی از این صحرا فیلم برداری آن صورت گرفته است.

صحرای وادی روم (Wadi Rum)، اردن

این منطقه از اردن که به دره ماه نیز معروف است یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین منظره ها بیابانی بر روی زمین می باشد. سفر به این منطقه سفر به مکانی بسیار وسیع، ساکت و بدون زمان است. در این دره خشک که در طول هزاران سال به شیوه ای عالی به وسیله آب و باد حفر شده، منظره ها افسانه ای و دست نخورده ای از تپه های شنی مرتفع، کوه های صخره ای با اشکال باورنکردنی، دره های باریک با هزاران رنگ، و منابع آبی قابل مشاهده است. بین ارتفاعات، طاق های صخره ای چشمگیر، حکاکی های صخره ای 4000ساله و بسیاری از گنجینه های شگفت انگیز دیگر نیز دیده می گردد.

یکی از جاذبه های اصلی منطقه، خرابه های خانه ای است که طبق افسانه ها فردی به نام لارنس با نام مستعار لورنس عربستان در جریان شورش اعراب علیه عثمانی ها در جنگ جهانی اول، در آن زندگی می نموده است. یکی دیگر از مکان های تاریخی، کتیبه های انفیشیه است که حکاکی هایی از شترها، جنگجوها و حیوانات را به تصویر می کشد. این آثار به ما یادآوری می نمایند که این منطقه ها برای هزاران سال مسکونی بوده اند و از قدمت بالایی برخوردارند.

صحرای آتاکاما (Atacama)، شیلی

یکی از خشک ترین بیابان ها در جهان کویر آتاکاما است که در شمال شیلی واقع شده است. این کویر 40540 مایل مربع مساحت دارد و مکانی تقریباً بدون باران محسوب می گردد. در واقع در بسیاری از نقاط این کویر هرگز بارندگی رخ نداده است و بارش میانه در این کویر تنها یک میلی متر در سال است.

نکته جالب در خصوص این کویر این است که خاک آن مشابه خاک کره مریخ به نظر می رسد و همین مسئله باعث شده منظره این بیابان، تصویری فضایی را در فکر ایجاد کند. ارتفاع بالای این کویر، آسمان روشن و بدون آلودگی آن باعث می گردد که این کویر نقطه ای محبوب برای فعالیت های ستاره شناسی و نجوم باشد. جالب است بدانید 3 ناحیه بین المللی نجوم در این منطقه واقع شده اند.

کویر گبی (Gobi)، آسیای مرکزی

بیابان گبی بزرگ ترین بیابان در آسیا است که حدود 500 هزار مایل مربع وسعت دارد. کویر گبی از جنوب مغولستان تا شمال شرقی چین را در بر می گیرد. به علت اینکه این کویر در سایه هیمالیا قرار گرفته، کوه ها اجازه نمی دهند که ابرهای پر از رطوبت به صحرا برسند؛ به همین علت محیط این کویر کاملاً خشک و کمی غیرعادی است. پنج منطقه زیستی بسیار مهم در داخل و اطراف این بیابان وجود دارد؛ فلات آلاشان، دره دریاچه های گبی، رشته کوه تیانشان، حوضه جونگگار و استپ بیابانی گبی شرقی از آن جمله اند. این منطقه به علت عبور راه تجاری جاده ابریشم و بعلاوه وجود مجموعه ای از معابد غارهای بودایی به نام غارهای Mogao که جزو میراث جهانی یونسکو هستند، بسیار موردعلاقه بازتماشامایندگان است.

صحرای گبی تاریخ طولانی و جالبی دارد و محل اکتشافات فسیلی متعددی از جمله کشف اولین فسیل تخم دایناسور در جهان است.

کویر کالاهاری (Kalahari Desert)، مرکز آفریقا

صحرای کالاهاری در قلب آفریقای جنوبی قرار گرفته و مساحتی معادل 930 هزار کیلومترمربع دارد. این صحرا تا نامیبیا، بوتسوانا و بخش هایی از آفریقای جنوبی امتدادیافته است. کویر کالاهاری ششمین بیابان بزرگ در جهان و دومین بیابان بزرگ آفریقا می باشد. این کویر یکی از برترین کویرها برای تماشا یوزپلنگ ها است. بعلاوه می توان سگ های وحشی آفریقایی، شیر یال سیاه سلطنتی، مرغ های دریایی و گونه های مختلف پرندگان و خزندگان را در این منطقه یافت. این کویر دارای تپه های شنی بلند و نمکزارهای وسیعی است که سال ها قبل در هنگام خشک شدن دریاچه های باستانی تشکیل شدند.

کویر سونوران (Sonoran Desert)، امریکای شمالی

صحرای سونوران حدود 260 هزار کیلومترمربع وسعت دارد و دومین بیابان بزرگ در آمریکای شمالی است. این صحرای بزرگ، بخش هایی از کالیفرنیای جنوبی، آریزونا، و شمال مکزیک را در بر می گیرد. این کویر گرم ترین صحرای آمریکای شمالی است که دمای آن در تابستان به بالای 48 درجه سانتیگراد نیز می رسد. از طرفی این صحرا دارای بارندگی است و بیشتر از هر بیابانی در آن بارندگی رخ می دهد و همین مسئله باعث می گردد که کویری منحصربه فرد باشد. این بیابان تنوع زیستی بسیار جالبی دارد و درختان حبوبات و کاکتوس ستونی آن، دو نوع از گیاهان بسیار معروف آن هستند.

کویر قطب جنوب (Antarctic Desert)، قطب جنوب

قطب جنوب بزرگ ترین بیابان جهان است که مساحتی معادل 14 میلیون کیلومترمربع (5.4 میلیون مایل مربع) دارد. بسیاری از مردم قطب جنوب را یک کویر محسوب نمی نمایند؛ اما به علت اینکه این ناحیه هر ساله حدود 165 میلی متر بارندگی دارد جزو کویرها محسوب می گردد. گرم ترین دمای ثبت شده در این منطقه 14.5 درجه سانتیگراد (58 درجه فارنهایت) است. پایین ترین دمای زمین - 94.7 درجه سانتیگراد (- 202 درجه فارنهایت) نیز در این منطقه ثبت شده است. بیشتر قطب جنوب کاملاً یخ زده است و 70 درصد از آب شیرین جهان در این قاره یخی یافت می گردد.

علاوه بر این نکات، صفحه یخی در قطب جنوب، بزرگ ترین توده یخی جهان است. علی رغم اینکه این منطقه یکی از خشن ترین محیط های جهان است، اما خانه بعضی از گیاهان و حیات وحش باورنکردنی نیز می باشد. پنگوئن ها، فوک های پلنگ، شیرهای دریایی، فوک ها، آلباتروس ها، پترل ها و پرندگان دیگر در منطقه زندگی می نمایند. قطب جنوب ساکنین دائمی ندارد و تنها افرادی که در آن به سر می برند محققانی هستند که ایستگاه های موقت را راه اندازی نموده اند.

کویر ثار (Thar Desert)، هند

این کویر را به طور معمول کویر بزرگ هند نیز می نامند؛ زیرا باعث می گردد که هند و پاکستان از نظر جغرافیایی از یکدیگر جدا شوند. 85 درصد از این کویر در استان های راجستان، پنجاب، هاریانا و گجرات هند قرار گرفته و بقیه 15 درصد در پاکستان می باشد. کویر ثار 200 هزار کیلومترمربع وسعت دارد و هجدهمین بیابان بزرگ و نهمین بیابان نیمه گرمسیری در سطح جهان است. دمای این کویر در اوج تابستان به بیش از 50 درجه سانتیگراد می رسد و در زمستان کمتر از صفر درجه سانتیگراد است.

در این منطقه زیستی حیواناتی همانند غزال هندی، گاو نر آبی و بلک باک زندگی می نمایند. این کویر از تپه های شنی پوشیده شده است که حاصل رسوبات سواحل و دشت آبرفتی این منطقه هستند. بقیه پوشش این منطقه از صخره های دندانه دار و کف دریاچه نمک تشکیل شده است.

صحرای چیهواهوان CHIHUAHUAN DESERT، امریکای شمالی

صحرای چیهواهوان با مساحتی در حدود 647500 کیلومترمربع (250000 مایل مربع) بزرگ ترین صحرای آمریکای شمالی است. این بیابان در جنوب شرقی آریزونا، جنوب نیومکزیکو، غرب تگزاس و شمال مرکزی مکزیک امتداد دارد. زمستان ها و شب های آن به علت ارتفاع بالای 1525 متر (5000 فوت) سرد است، درحالی که روزهای تابستان می توانند دمای 38 درجه سانتی گراد (100 درجه فارنهایت) داشته باشند.

گونه های مختلف بوته های کم ارتفاع، ساکولنت ها و کاکتوس های کوچک، پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند. بیش از 130 گونه پستاندار از جمله انواعی از آهو، روباه و... از جمله حیواناتی هستند که در این ناحیه زندگی می نمایند. به علاوه این بیابان بزرگ ترین مکانی است که سگ های دشتی آمریکای شمالی در آن زندگی می نمایند.

صحرای چیهواهوان بارندگی بسیار کمی دارد، اما نهرها، چشمه های زیرزمینی و رودخانه ریوگراند آب مورداحتیاج گیاهان و حیوانات را تأمین می نمایند.

تور کویر با خبرنگاران

کویرها منطقه ها وسیع و گسترده ای از کره زمین هستند که سرشار از اعجاب، شگفتی و رمز و رازند. این منطقه ها گرم و خالی از سکنه می توانند تجربه ای بسیار غنی برای افرادی ایجاد نمایند که قصد شرکت در تور کویر را دارند. کویرها در سرتاسر جهان پراکنده اند و این مسئله باعث می گردد در سفر به هر قاره ای بتوان یکی از کویرهای معروف جهان را از نزدیک مشاهده کرد.

سفر به کویرهای مختلف از جمله تورهایی است که به وسیله آژانس خبرنگاران برگزار می گردد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت تور کویر و تور کویر پاییز 1402 با همکاران ما در آژانس خبرنگاران در تماس باشید و اطلاعات کامل را در خصوص این تورها به دست آورید.

منبع: دالاهو
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2292

به "10 کویر اعجاب انگیز در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کویر اعجاب انگیز در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید