تحصیل دکتری در آلمان چه پیش نیازهایی دارد؟

به گزارش مجله رویای کره ای، مقطع دکتری بالاترین سطح از تحصیلات دانشگاهی است و دریافت مدرک دکتری به منزله مهر تأییدی بر شایستگی علمی تان در یک رشته خاص است.

تحصیل دکتری در آلمان چه پیش نیازهایی دارد؟

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

با توجه به ارزش بالایی که پژوهشگران برتر دنیا برای آلمان در عرصه فعالیت های پژوهشی قائل هستند و بعلاوه با در نظر گرفتن کیفیت بالای آموزش و شایستگی کارکنان دانشگاهی آلمان، امکانات مدرن، زیرساخت های مرتبط برای انجام کارهای علمی و از همه مهم تر آینده روشنی که فراروی دانش آموختگان دوره دکتری در آلمان قرار گرفته است، آلمان مکانی ایده آل برای اخذ مدرک دکتری است.

بنابراین کاملاً قابل درک است که چرا بسیاری از دانشجویان بلندپرواز بین المللی آرزو دارند برای گرفتن مدرک دکتری در آلمان تحصیل نمایند.

در این مقاله پاسخ متداول ترین پرسش ها را درباره پیش احتیاجهای ثبت نام دانشجویان خارجی در مقطع دکتری دانشگاه های آلمان می خوانید؛ پس با ما همراه باشید تا از برترین روش ها و مناسب ترین زمان برای ثبت نام راحت و پیروز آگاه شوید.

چگونه برای تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه های آلمان درخواست بدهیم؟

یافتن دوره دکتری مناسب در آلمان با یافتن دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد تفاوت دارد؛ در حالت دوم تنها کاری که باید انجام بدهید، این است که تصمیم بگیرید کدام دانشگاه و کدام رشته برای تان خوب است برای مثال تحصیل در رشته داروسازی در آلمان در دانشگاه برانزویگ برای شما بهتر است یا تحصیل در رشته ای فنی در دانشگاه مونیخ. اما ثبت نام در مقطع دکتری مراحل بیشتر و پیچیده تری دارد که با کاغذبازی های فراوان همراه است.

برای اپلای کردن در مقطع دکتری در آلمان باید راهی طولانی و غالباً صعب العبور را طی کنید، مسلماً برخورداری از یاری مناسب و مطمئن در این راه نعمت بزرگی است که همه از آن استقبال می نمایند. اسناد و فرایند های اداری وجود دارد که نمی توانید آنها را دور بزنید و یک خطای کوچک می تواند به رد شدن درخواستتان بیانجامد.

برای آن که فرایند طولانی درخواست تحصیل در مقطع دکتری را در دانشگاه های آلمان راحت تر پشت سر بگذارید، کل این فرایند را به چند مرحله تقسیم می کنیم و آنها را به ترتیب برای تان شرح می دهیم. البته میتوانید برای کسب اطلاعات تکمیلی و آنالیز رزومه و ارزیابی شرایط خود با ما در ویزا موندیال تماس بگیرید.

شرایط مورد احتیاج دانشگاه

یکی از گام های اولیه مهم برای درخواست پیروزیت آمیز تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های آلمان یا برای درخواست برخورداری از یاری هزینه های تحصیلی مختلف این است که ثابت کنید استادی آلمانی (استاد راهنما یا مشاور) را پیدا نموده اید که حاضر است بر پژوهش و رساله تان در دوران تحصیل نظارت کند.

صدها مؤسسه پژوهشی و آموزش تحصیلات تکمیلی در آلمان وجود دارد که می توانید رویای تان را برای دکتر شدن در آنها به واقعیت تبدیل کنید. علاوه بر معیارهای دانشگاهی که تمام متقاضیان تحصیل در دوره دکتری باید آنها را برآورده نمایند، هر دانشگاه این اختیار را دارد تا مقررات تحصیلی خاصی را برای دانشجویان خود تعریف کند. حتی مقررات اختصاصی دانشگاه های مختلف هم تفاوت چندانی با هم ندارد و دانشگاه ها معمولاً از نظر زبان تحصیل و رساله با هم فرق دارند.

درخواست ثبت نام در دانشگاه معمولاً مرحله ای است که پس از انتخاب برنامه تحصیلی و یافتن استاد راهنما انجام می گردد.

چون پیش احتیاجهای دانشگاه ها تقریباً مشابه است، فهرستی کلی از پیش احتیاجها یا شرط های لازم برای ثبت نام در ادامه ارائه می گردد. اگر پیش احتیاجها را داشته باشید، دانشگاه از شما برای مصاحبه دعوت می نماید؛ مصاحبه فرصتی است تا خود را نشان بدهید و بر تصمیم دانشگاه برای پذیرفتن خود اثر بگذارید.

سابقه تحصیلی و شغلی (CV)

سی وی یا رزومه تحصیلی و شغلی سند کوتاه یک یا دو صفحه ای است که تمام سابقه تحصیلی و شغلی تان را به طور خلاصه در آن بیان می کنید. سی وی باید دقیق باشد، تاریخ ها، نام مؤسسه ها، مدرک ها و جایزه های دریافتی و دیگر جزئیات مربوط به فعالیت های تحصیلی و تجربه های کاری در آن به درستی بیان شده باشد و مطالب مندرج باید با مدرک ها و سندهای دیگر قابل اثبات باشد. یوروپس (Europass) متداول ترین فرم CV قابل پذیرش از سوی دانشگاه ها است.

خلاصه رساله دکتری

رساله دکتری یکی از مهم ترین سندهایی است که باید هنگام درخواست ثبت نام به دانشگاه ارائه بدهید. در زمان اپلای کردن در دانشگاه های آلمان باید خلاصه ای از رساله یا تز دکترای تان را ارائه کنید.

به همین علت دانشگاه از شما می خواهد که خلاصه ای از تز دکترای تان را تحویل بدهید و کار پژوهشی تان را به اجمال بیان کنید. در این خلاصه باید به این مسائل اشاره کنید: هدف از پژوهش و مطالعه، حوزه پژوهش، سؤال های پژوهش، روش شناسی پیشنهادی پژوهش، علت انتخاب کردن این موضوع، بیان اثرات پژوهش، مدت زمان انجام فعالیت های پژوهشی و کل زمانی که برای تنظیم مقاله مستخرج از رساله احتیاج دارید.

معادل سازی مدرک

به طور کلی هر دانشجویی که قصد ادامه تحصیل داشته باشد، مثلاً بخواهد برای دوره دکتری در دانشگاه های آلمان ثبت نام کند، باید گواهی ورود به دانشگاه را به اسم سند اثبات داشتن مدرک معادل در دوره های پایین تر مرتبط با نظام آموزشی آلمان داشته باشد. دانشجویان متقاضی ثبت نام در دوره دکتری در دانشگاه های آلمان باید مدرک معادل کارشناسی ارشد آلمان را داشته باشند و حداقل هشت ترم در دانشگاه تحصیل نموده باشند. مدرک کارشناسی ارشد سطح دوم از تحصیلات عالی در آلمان است و پیش احتیاج لازم برای ورود به دوره دکتری به تعداد می آید. در ضمنً پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد می توانید وارد بازار کار آلمان بشوید یا ادامه تحصیل بدهید و در دوره دکتری ثبت نام کنید. علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد گاهی اوقات مدرک دوره سه ساله کارشناسی هم آنالیز می گردد و معادل سازی آن برای ورود به دوره دکتری در دانشگاه های آلمان ضرورت می یابد.

آزمون GRE یا GMAT

برخی دانشگاه های آلمان متقاضیان دوره دکتری را ملزم می نمایند که در آزمون GRE یا GMAT (آزمون پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی) شرکت نمایند و نمره حد نصاب را به دست بیاورند.

انگیزه نامه

انگیزه نامه سندی فردی است که دستاوردهای مهم، اهداف، برنامه های شغلی، انگیزه تان از ثبت نام در دوره دکتری و ارتباط بین تحصیلات آینده و آموزش های قبلی را در آن بیان می کنید. انگیزه نامه نباید طولانی تر از 500 واژه باشد.

توصیه نامه

باید حداقل دو توصیه نامه از استادان دانشگاه قبلی تان داشته باشید، این توصیه نامه ها سندی است که توانایی ها و شایستگی تان را برای تحصیل در یک رشته خاص در مقطع دکتری ثابت می نماید.

آخرین و یکی از مهمترین پیش احتیاجها: مهارت زبانی

زبان آلمانی معمولاً برای ثبت نام در دوره دکتری لازم نیست. گونه های نظام مند تحصیل این فرصت را برای متقاضیان فراهم می نماید تا به زبان انگلیسی در دوره دکتری شرکت نمایند و رساله شان را به زبان انگلیسی ارائه بدهند. البته آشنایی با زبان آلمانی جزء پیش احتیاجهای لازم چند دانشگاه است.

تلسط بر زبان آلمانی

اگر لازم باشد تسلطتان را بر زبان آلمانی ثابت کنید، دانشگاه از شما می خواهد گواهی ای ارائه بدهید که ثابت کند در یکی از آزمون های زیر شرکت نموده و نمره قبولی گرفته اید:

  • آزمون ورود به دانشگاه های آلمانی زبان برای متقاضیان بین المللی (DSH)
  • آزمون زبان آلمانی به اسم زبان خارجی (TestDaF)
  • دیپلم اصلی زبان آلمانی مؤسسه گوته (GDS) و

تسلط بر زبان انگلیسی

اگر دانشگاه منتخبتان برای ادامه تحصیل، دوره دکتری و رساله را به زبان انگلیسی برگزار کند، باید تسلطتان را به زبان انگلیسی برای ورود به این دانشگاه ثابت کنید. به این منظور باید در آزمون های زیر شرکت کنید و حداقل نمره قبولی را کسب کنید:

  • آزمون زبان انگلیسی به اسم زبان خارجی (TOEFL) یا
  • سیستم آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS)
منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1784

به "تحصیل دکتری در آلمان چه پیش نیازهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل دکتری در آلمان چه پیش نیازهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید