راه چاره عجیب فرودگاه آمستردام برای آلودگی صوتی!
به گزارش مجله رویای کره ای، حل مشکل آلودگی صوتی فرودگاه اسخیپول آمستردام
یکی از مشکلاتی که همواره ساکنان نزدیک فرودگاه با آن روبرو هستند سروصداهایی است که هواپیمای غول پیکر هنگام رفت و آمد ایجاد می نمایند به همین علت است که معمولا فرودگاه ها را در فاصله دورتر از شهرها می سازند. اما آن فرودگاه هایی که در نزدیک منطقه ها مسکونی هستند همواره در پی پیدا کردن راه چاره هایی برای کم کردن این آلودگی های صوتی هستند. در این پست خبرنگاران از راه چاره فرودگاه اسخیپول آمستردام برای حل مشکل آلودگی صوتی حرف می زند، ما را همراهی کنید.
فرودگاه اسخیپول آمستردام در 9 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است و سومین فرودگاه شلوغ اروپا و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان است. هر سال به طور میانه بیش از 63 میلیون مسافر با بیش از 479 هزار پرواز از این فرودگاه به شهرهای مختلف جهان جابجا می شوند. به طور میانه هر روز حدود 1300 پرواز از این فرودگاه انجام می گردد و این یعنی در هر دقیقه تقریبا یک هواپیما بر فراز این فرودگاه به پرواز درمی آید.
پست و هموار بودن این محل باعث شد که برای اولین بار در سال 1916 برای ساخت فرودگاه مورد توجه ارتش هلند قرر بگیرد. دهه ها گذشت و گذشت تا اینکه این دشت وسیع یکی از پرجمعیت ترین منطقه ها کشور شد و سر و صداهایی که هوپیماها راه می انداختند به مسئله ای آزاردهنده برای ساکنان این محل تبدیل شد.
از آن جایی که هیچ دره یا تپه ای در دشت وجود نداشت تا مانعی برای انتشار امواج صوتی باشد صدای هواپیماها در سراسر دشت پخش می شد و سال ها ساکنان از صداهای ایجاد شده از فرود هواپیماها شکایت می کردند. وقتی فرودگاه طولانی ترین باند خود را در سال 2003 افتتاح کرد آلودگی صوتی به اوج خود رسید و مردم صدای این هواپیماها را تا 28 کیلومتر آن طرف تر هم حس می کردند.
فرودگاه یک شرکت معماری و یک نقاش منظره ها به نام پل دی کورت را مامور کرد تا مشکل آلودگی صوتی هواپیماها را حل نمایند. شاید تعجب کنید که نقاش چشم اندازهای طبیعی چگونه می خواهد این مشکل را حل نماید؟ ایده استخدام نقاش منظره ها برای حل این مشکل فنی کاملا اتفاقی ایجاد شد. در سال 2008 بعد از کوششی ناموفق در کنترل این آلودگی صوتی، کارکنان فرودگاه به این نکته پی بردند که بعد از اینکه زمینی کشاورزی در آنسوی باند شخم زده شد آلودگی صوتی کمتر شده است.
به همین علت پل دی کورت چندین کانال باریک و پرچین را در بخش جنوب غربی فرودگاه، دقیقا در کنار باند ایجاد کرد فاصله بین برآمدگی های این پرچین ها دقیقا برابر با طول موج سرو صداهای فرودگاه بود. ایجاد 150 شیار راست و متقارن با برآمدگی 1/8 متر در بین آن ها سر و صدا را به نصف رساندند.
پل دی کورت در واقع تجربه های فیزیک دان موسیقی دان آلمانی به نام ارنست کلادنی را به تصویر در آورد، فیزیک دانی که تحقیقات او در زمینه صوت ها زمینه ای برای علم آکوستیک مدرن شد. این فرودگاه در کوشش است تا بتواند آلودگی صوتی را با تغییر ساعت فرود هواپیماها و نو کردن ناوگان هواپماها بیشتر کاهش دهد برنامه هایی که می تواند آلودگی صوتی را تا 10 دسیبل کمتر کند.
منبع: amusingplanet.com
منبع: الی گشت