سرنوشت دلخراش کنکوردسکی، رقیب روسی کنکورد

به گزارش مجله رویای کره ای، هواپیمای Tupolev Tu-144 که با لقب کنکوردسکی (Concordski) شناخته می گردد، روزگاری مایه غرور مردمش بود، اما تصاویر حیرت انگیز اخیر، این هواپیمای دارای سرعت بیش از 1،400 مایل بر ساعت را در حالتی نیمه ویران نشان می دهند.

سرنوشت دلخراش کنکوردسکی، رقیب روسی کنکورد

به گزارش خبرآنلاین، از همان ابتدا شباهت بین دو هواپیما همه را در حیرت فرو برد و خیلی زود این شایعات شروع شد که روس ها طرح های مربوط به کنکورد را از رقبای غربی به سرقت برده اند. ناظرات غربی که رجحان تکنولوژیکی خود را باور داشتند، فکر می کردند که تنها راهی که شوروی توانسته به ایده ساخت Tu-144 برسد به وسیله جاسوسی تکنولوژیکی بوده است. اما این دو هواپیما علیرغم شباهت های ظاهری شان، از بسیاری جهات دو هواپیمای متفاوت بودند.

در ابتدا به نظر می رسید که شوروی چند ماه زودتر از رقبای غربی خود از هواپیمای سوپرسونیکشان رونمایی نمایند. هواپیمای ساخته شده به وسیله توپولوف کمی بزرگ تر و سریع تر از کنکورد بود و چهار ماه پیش تر از رقیب غربی خود پرواز های سوپرسونیکش را انجام داد.

در قسمت جلوی این هواپیما برآمدگی هایی به شکل بال وجود داشت که canard نامیده شده و نسبت به دوره خود جلوتر بودند. اتحاد جماهیر شوروی به Tu-144 افتخار نموده و مردم شوروی مطمئن بودند که هواپیمای آن ها بهتر از کنکورد است و البته بسیار زیبا هم بود. در مقایسه با کنکورد، Tu-144 بیش از 12 فوت بلندتر بود و موتور های قدرتمندتری داشت.

اما حضور این دو در نمایشگاه هوایی پاریس، شروع انتها هواپیمای روسی Tu-144 بود. کنکورد بدون مسئله ای اولین پروازش را انجام داد و نمی خواست پا پس بکشد و به همین دلیل می خواست یک نمایش بزرگ تر نشان دهد. هنگام نزدیک شدن به باند پرواز و در شرایطی که انگار می خواست فرود بیاید، به یکباره و به سرعت اوج گرفت در شرایطی که موتورهایش در حالت قدرت کامل قرار نداشتند. لحظاتی بعد، هواپیما زیر و رو شده و در بین زمین و آسمان خرد شده، و روی روستای مجاور سقوط کرد و باعث نابودی 15 خانه شد.

تمام 6 خدمه و 8 نفر از ساکنان روستا در این حادثه کشته شدند. تئوری پردازان توطئه توپولوف مدعی بودند که این هواپیما برای جلوگیری از برخورد با Mirfighter فرانسوی که می خواست از آن عکس بگیرد، سقوط نموده است.

اما کارشناسان می گویند که علت این سقوط بسیار ساده تر است: خلبانان می خواستند مردم و رسانه های دنیا را تحت تاثیر قرار داده و نشان دهند که هواپیمای روسی می تواند بسیار مجذوب کننده تر از نمایش محافظه کارانه کنکورد باشد. میخاییل کوسلوف، خلبان روسی Tu-144 به وضوح به تیم کنکورد گفت: صبر کنید تا نوبت پرواز ما برسد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1402 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2255

به "سرنوشت دلخراش کنکوردسکی، رقیب روسی کنکورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت دلخراش کنکوردسکی، رقیب روسی کنکورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید