غار و منطقه حفاظت شده دربند سمنان

به گزارش مجله رویای کره ای، این غار که یکی از عظیم ترین غارهای آهکی کشور محسوب می گردد در دامنه کوه لُهر واقع شده و به علت سهولت دسترسی به آن با استقبال فراوان گردشگران روبرو شده است.

غار و منطقه حفاظت شده دربند سمنان

چرا بازدید از غار دربند مهدیشهر پیشنهاد می شود؟

قدمت این غار را بین 120 تا 150 میلیون سال پیش می دانند.

تالاری با ستون های آهکی عجیب و خاص در داخل غار وجود دارد.

بلندترین ستون استالاگمیت ایران در این غار به وجود آمده است.

این همان غاری است که سکه های طلایی با خط کوفی از دل آن کشف شده است.

وجود امکانات رفاهی و اقامتی در نزدیکی غار دربند بستر آسایش و راحتی گردشگران را فراهم نموده است.

تاریخچه غار دربند مهدیشهر

همانطور که ذکر شد، این غار با قدمت بیش از 120 میلیون سال به دوره کرتاسه از دوران سوم زمین شناسی سوم تعلق دارد و زمانی محل سکونت و اختفای اهالی روستا بوده است. در سال 1325 هیئت کوهنوردی ایران تصمیم به آنالیز این غار گرفت و در نهایت با فرستادن گروهی 4 نفره از کوهنوردان پیروز به کشف غار دربند مهدیشهر شد. در دهه اخیر نیز باستان شناسان تکه هایی از ظروف سفالی را در این غار پیدا کردند که قدمت قدیمی ترین آن ها به هزاره اول برمی شود. تعدادی سکه تاریخی مربوط به سده پنجم هجری قمری نیز در این غار کشف شده که زمینه ثبت این جاذبه در فهرست آثار ملی را فراهم نموده است.

موقعیت مکانی غار دربند مهدیشهر

فاصله غار دربند از شمال سمنان حدود 20 کیلومتر و از شهر مهدیشهر 2 کیلومتر است، این غار در قسمت میانی رشته کوه های البزر و در دامنه جنوبی کوه لهرد واقع شده است. ارتفاع 2 هزار و 58 متری از سطح دریا و مشرف بودن به دره وسیع و سرسبز دربند باعث زیبایی و خوش آب و هوایی این غار و اطراف آن شده است.

مشخصات غار دربند مهدیشهر

وقتی پای کوه لُهر برسید، پله های دسترسی به غار را می بینید که تا دهانه غار ادامه دارند، عملیات پله چینی و نرده گذاری راه های دسترسی به غار در عید سال 1391 توسط شهرداری اجرا شده است. دهانه این غار به عرض 2.75 متر و ارتفاع 1.35 متر در کمرکش این کوه سنگی واقع شده و بعد از آن وارد دالانی می شوید که به تالار غار ختم می شود.

در غار دربند مهدیشهر از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

وقتی دهانه را پشت سر گذاشتید و وارد محوطه داخلی غار می شوید، با تالار بیضی شکل ساده ای روبرو می شوید که طولش به 114 متر می رسد و عرض و ارتفاع آن متغیر است، به طوری که عریض ترین قسمت آن به 36 متر و مرتفع ترین قسمت سقفش به 30 متر می رسد. شاید این تالار ساده و بدون پیچ و خم باشد ولی یکی از تماشایی ترین تالارهای غارهای آهکی است.

قرار گیری چکیده های غول پیکر در داخل تالار به گونه ایست که انگار در کنار هم چیده شده اند و ارتفاعشان بین 4 تا 14 متر متغیر است. جلوتر که بروید بلندترین ستون غار را می بینید که نزدیک به 14.5 متر ارتفاع دارد و در ادامه جهت نیز دیوار آهکی وسیعی دیده می شود که به حوضچه آب ختم می شود. آب این حوضچه پر از املاح و غیرقابل نوشیدن است.

قسمتی از این غار با نام تخت عظیم شناخته می شود که در پشت دالان قرار گرفته و گفته می شود که ساکنین غار در این قسمت زندگی می کردند. داخل غار به قدری خنک است که شاید میل به ترک آن نداشته باشید، چون دمای آن حدود 10 درجه با هوای بیرون تفاوت دارد ولی یکی از نقطه ضعف های این غار نورپردازی ضعیف محوطه داخلی آن است که شاید زودتر خسته تان کند.

امکانات غار دربند مهدیشهر

فضای زیبای دامنه کوه لهر و دره ای که به آن مشرف است باعث شده تا امکانات رفاهی متعددی همچون سوییت های اقامتی، آلاچیق ها و سرویس بهداشتی در دامنه این کوه فراهم شوند و بازدید راحت و بی دردسری را برای گردشگران رقم بزنند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از غار دربند مهدیشهر چه قدر است؟

گردشگران و خریداران بلیط هواپیما سمنان که قصد بازدید از این غار را داشته باشند، باید مبلغی را به عنوان ورودی به نگهبانی غار پرداخت نمایند. در کمتر از نیم ساعت نیز می توانند از هنرنمایی اعجوبانه طبیعت دیدن نمایند.

فصل مناسب برای بازدید از غار دربند مهدیشهر چه زمانی است؟

این منطقه در ماه های اول سال دارای آب و هوای خنکی است و در این بازه زمانی و با آمدن بهار، طبیعت آن جلوه خاصی به خود می گیرد و بهترین زمان برای تماشای طبیعت و بازدید از این غار به شمار می رود.

چگونه به غار دربند مهدیشهر برویم؟

دسترسی به این غار تنها از یک جهت ممکن بوده و بهترین راه رفتن به آنجا به وسیله خودروی شخصی است. فقط ابتدا باید خود را به مهدیشهر رساند و از آنجا به سمت شهمیرزاد به راه افتاد، حدود 2 کیلومتر جلوتر جاده ای وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی غار دربند به چشم می آید. بعد از رسیدن به دامنه کوه نیز باید خودرو را پارک کنید و حدود 350 متر به سمت دهانه کوهپیمایی کنید که در قسمتی از آن 620 پله تعبیه شده است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه سنگ و فسیل سنگسر: 750 متر

باغات دربند: 3 کیلومتر

امامزاده قاسم مهدیشهر: 4 کیلومتر

مجموعه گردشگری خیل خان مهدیشهر: 5.7 کیلومتر

درخت تاریخی کمان رستم: 6.5 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی غار دربند مهدیشهر برای اقامت وجود دارند؟

هتل دربند سنگسر: 1.7 کیلومتر

سوییت های اقامتی باغ رضوان: 5 کیلومتر

اقامتگاه بومگردی پارسا: 5.3 کیلومتر

هتل سنگسر: 5.7 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به غار دربند مهدیشهر هستند؟

رستوران باباطاهر مهدیشهر: 2.7 کیلومتر

لاکی برگر: 3.3 کیلومتر

رستورن ماندگار: 4 کیلومتر

رستوران کوچه باغ: 4.5 کیلومتر

کبابسرای گلها: 4.7 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1461

به "غار و منطقه حفاظت شده دربند سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار و منطقه حفاظت شده دربند سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید