فاتح پور سیکری، عمارتی با شکوه در آگرا

به گزارش مجله رویای کره ای، سفری متفاوت به امپراتوری مغول در هند

در بخشی از منطقه آگرا شهری به نام فاتح پور سیکری قرار گرفته است که زمانی پایتخت شکوفای امپراتور مغولی به نام اکبر بوده است. این شهر در سال 1585 به دلیل نزدیکی آن به منطقه راجاپوتانا (Rajputana) و کمیابی آب در آن، متروکه شد. پایتخت دوباره به آگرا انتقال یافت و شهر مانند یک شهر روح زده در طول دوران قدیم به حال خود رها شد. نام فاتح پور سیکری در بسیاری از موارد، فتح آباد ذکر شده است و از کلمه فتح به معنای پیروزی ریشه گرفته است. هدف از ساخت این شهر این بود که اکبر قصد داشت تا از صوفی بزرگی به نام شیخ سلیم چیشتی (Sheikh Salim Chishti) تقدیر کند و به همین دلیل نیز تمامی مجموعه بناهای این شهر به دور مقبره این فرد ساخته شده اند. امروزه این شهر به عنوان یکی از بهترین نمونه های حفظ شده از معماری دوران مغول در هند شناخته می گردد. در ادامه لیستی از مکان های دیدنی که باید در فاتح پور سیکری آنها را ببینید، به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

فاتح پور سیکری، عمارتی با شکوه در آگرا

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

  1. بلند دروازا (Buland Darwaza)

نام بلند دروازا در زبان اردو به معنای دروازه بزرگ و باشکوه است و دقیقا شرایط این سازه را نشان می دهد. این بنا ارتفاعی 54 متری از سطح زمین دارد و در سال 1601 و به دستور امپراتور اکبر و برای بزرگداشت فتح گجرات توسط او بنا گشته است. معماری این دروازه بسیار منحصربه فرد و هنرمندانه بوده و نحوه ساخت آن نیز بسیار درخشان و ویژه است. بلند دروازا از سنگ آهک قرمز رنگ ساخته شده است و تزئینات آن نیز از جنس مرمر و گرانیت کنده کاری شده هستند. بر روی کتیبه اصلی این دروازه می توان متنی فارسی را با این مضمون یافت: عیسی، فرزند مریم گفت که جهان پلی برای عبور است، خانه ای در آن نسازید. کسی که یک روز امیدوار باشد، ممکن است برای ابدیت امیدوار بماند ولی جهان بیش از یک ساعت ماندگار نیست. آن را به عبادت سپری کنید زیرا باقی آن تعیین نخواهد بود. این نوشته ها نشان دهنده وضعیت مذهبی موجود در دوران امپراتور بزرگ مغول است.

  1. دیوان خاص (Diwan-I-Khas)

دیوان خاص یا سالن مخاطبان خصوصی یکی از جذاب ترین سالن های سخنرانی در شهر فاتح پور سیکری است. نفیس ترین مورد مربوط به این بنا را می توان برج مرکزی آن دانست که با نام تخت سلطنت نیلوفر آبی نیز شناخته می گردد. این ستون مثال بارزی از جزئیات زیبا و مهارت بالا در حکاکی و سنگ تراشی است. ستون یاد شده، بار سقف مسیری که چهارگوشه طبقه اول را به یک سکوی دایره ای متصل می سازد را به دوش می کشد. این سکوی دایره ای در حقیقت جایگاهی ویژه برای امپراتور اکبر بوده است. این سالن برای شرایطی که امپراتور، افراد خاص و رهبران مذهبی را احضار می نموده است، طراحی شده است.

  1. کاخ جدابای (کاخ مریم الزمانی)

این کاخ که با نام کاخ مریم الزمانی (Mariam-uz-Zamani) نیز شناخته می گردد، مکانی برای اقامت ملکه مغول ها به نام جدابای (Jodhabai) بوده است. قصر جدابای به عنوان حرم امپراتور نیز شناخته می شد و سایر همسران او در آن زندگی می کردند. درهرحال این بنا یکی از مهم ترین بناهای موجود در شهر بوده و دارای معماری حیرت انگیز و زیبایی است. معماری این بنا آمیزه ای از سبک راجا پوتانا (Rajputana) هندی و سبک معماری اسلامی مغول ها است. دلیل این امر این است که جدابای از نسل راجپوت های هندی (Rajput) و قبیله آمر (Amer) در جای پور بوده است.

  1. مقبره شیخ سلیم چیشتی

اساسا مقبره شیخ سلیم چیشتی، مهم ترین ساختمان موجود در این مجموعه کاخ ها است و در بازه زمانی بین سال های 1580 تا 1581 ساخته شده است. ساختمان این بنا از سنگ مرمر حکاکی شده ساخته شده است و یکی از بهترین نمونه های کنده کاری هنرمندانه سنگ در دوران قرون وسطای هند به حساب می آید. معماری این بنا را می توان در بین سبک های معماری هندی و مغولی پیدا کرد. این بنا از همه جهات با سنگ های مرمری که پر از کنده کاری های پیچیده هستند و جلیس (Jaalis) نامیده می شوند، پوشیده شده است. این مقبره متعلق به یک صوفی به نام سلیم چیشتی است که در کوهپایه های نزدیک شهر زندگی می نموده است. در طول دورانی که این شهر پر از سکنه بوده است، این مکان به عنوان یکی از مراکز اصلی جریان صوفی گری در هندوستان مطرح بوده است.

  1. مسجد جامع

مسجد جامع توسط اکبر و تحت نظارت و هدایت سلیم چیشتی ساخته شد. این سازه به شکل مستطیل بوده و از ماسه سنگ های قرمز رنگ ساخته شده است. داخل این مسجد مزین به محراب های کنده کاری شده بسیار زیبایی است که یکی از برترین نشانه های معماری دوران مغول در هند هستند و نشان دهنده انتقال معماری اسلامی به این کشور و تلفیق آن با سبک معماری هندوها است.

  1. پنج محل

پنج محل یک بنای 5 طبقه است که در یک شکل هرم گونه بنا شده اند و 176 ستون بار آن ها را به دوش می کشد. در گذشته این ستون ها به واسطه شبکه های سنگی کنده کاری شده یا اصطلاحا جالی (Jaali) به یکدیگر متصل شده بودند که هدف از این کار، حفاظت از محیط حضور بانوان (بخش زنانه) در داخل این بنا بوده است. تمامی این ستون ها از جنس ماسه سنگ ساخته شده اند و به صورت پیچیده ای کنده کاری شده اند. این بنا همچنین با نام بادگیر نیز شناخته می گردد و استخر مقابل بنا نیز با نام تلالو آنوپ (Anoop Talav) نامیده می شده است. اصلی ترین کاربری این بنا، تفریح و سرگرمی بوده است و از آن برای اجرای مراسم هایی مانند اجرای نمایش، اجرای موسیقی و پایکوبی های محلی استفاده می شده است.

در شهر پر از کاخ فاتح پور سیکری تعداد زیادی از بناهای مهم دیگر وجود دارند و بناهای یاد شده تنها تعدادی از مهم ترین موارد این شهر هستند که دیدن آن ها در فاتح پور سیکری برای گردشگران یک ضرورت به حساب می آید. بدون شک این شهر یکی از پر بازدیدترین شهرهای استان اوتار پرداش (Uttar Pradesh) است. استفاده از تورهای دارای راهنما برای دیدن از این پایتخت باشکوه دوران مغول ها در هند نیز می توانند یک تجربه عالی برای درک عمق تاریخی موجود در این منطقه باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 488

به "فاتح پور سیکری، عمارتی با شکوه در آگرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاتح پور سیکری، عمارتی با شکوه در آگرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید