فریب سیستم تشخیص چهره با یک ماسک

به گزارش مجله رویای کره ای، پل از این قابلیت در سال 2017 رونمایی و اعلام نمود که عملکرد آن را با یاری تولیدکنندگان حرفه ای انواع ماسک مورد تست و ارزیابی قرار داده و به نوعی با ماسک ها متنوع، شبکه ها عصبی این سیستم تشخیص چهره را مورد آزمایش و تعلیم قرار داد

فریب سیستم تشخیص چهره با یک ماسک

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

سیستم تشخیص چهره به عنوان روشی مطمئن برای شناسایی و تایید هویت افراد در گوشی ها هوشمند و یا ترمینال ها پرداخت شناخته می شوند که از جمله این سیستم ها می توان به فیس آیدی در گوشی ها آی فون اشاره نمود. اما به نظر می رسد که این فناوری، آن چنان هم که به نظر می رسد امن و مطمئن نیست؛ چراکه محققان توانستند با یاری یک ماسک، سیستم تشخیص چهره فرودگاهی در چین را فریب دهند. شرکت Kneron که در زمینه توسعه هوش مصنوعی فعالیت می نماید، آزمایشی را برای معین میزان نفوذناپذیری این سیستم ها ترتیب داد که نتیجه عجیبی در پی داشت.

در این آزمایش، فردی که یک ماسک سه بعدی به صورت داشت، در مقابل پایانه پرداخت AliPay و WeChat نهاده شد. طولی نکشید که سیستم تشخیص چهره، ماسک روی صورت فرد را به عنوان چهره کاربر شناسایی کرد و فرآیند پرداخت را پذیرفت.

در موردی دیگر، این شخص با پوشیدن یک ماسک سه بعدی توانست با موفقیت، سیستم تشخیص چهره مورد استفاده در یک قطار را فریب دهد. در این سیستم، از کارت شناسایی فیزیکی نیز استفاده می گردد که در اینجا، فناوری تشخیص چهره، ماسک فرد را به عنوان چهره وی قبول کرد.

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که معین نیست بعد از چند بار امتحان یا استفاده از چند ماسک، سیستم تشخیص چهره در این دو ترمینال فریب خورد. هر دو سیستم مذکور یعنی AliPay و WeChat صرفا به تشخیص چهره متکی نیستند.

درواقع، در فرودگاه از فرد خواسته می گردد تا شماره رمزی را نیز که در اختیار دارد، وارد کند و در قطار نیز کاربر باید کارت فیزیکی خود را نیز قبل از آنکه چهره وی شناسایی گردد، ارائه کند. در این میان، سیستم تشخیص چهره فیس آیدی اپل نیز بار ها مورد تست نهاده شد.

اپل از این قابلیت در سال 2017 رونمایی و خاطرنشان کرد که عملکرد آن را با یاری تولیدنمایندگان حرفه ای انواع ماسک مورد تست و ارزیابی قرار داده و به نوعی با ماسک ها متنوع، شبکه ها عصبی این سیستم تشخیص چهره را مورد آزمایش و تعلیم قرار داد.

این احتمال وجود دارد که دستگاه ها اپل، از عناصر و الگوریتم ها متفاوتی نسبت به آنچه در سیستم تشخیص چهره ترمینال ها مورد بحث استفاده شده، بهره مند باشد. این حقیقت که بعضی از سیستم ها تشخیص چهره را می توان به راحتی و با استفاده از یک ماسک فریب داد، نشان می دهد که این فناوری راه زیادی برای ارتقا و پیشرفت دارد تا جایی که کاربران بتوانند بدون کوچک ترین نگرانی به آن اعتماد نمایند.

منبع: فرادید
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 664

به "فریب سیستم تشخیص چهره با یک ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریب سیستم تشخیص چهره با یک ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید