راهنمای حمل و نقل در استانبول

به گزارش مجله رویای کره ای، آشنایی با سیستم حمل و نقل در استانبول

حمل و نقل در استانبول یکی از موضوعاتی است که اگر به این شهر سفر کردید باید از آن اطلاع کافی داشته باشید. تنوع حمل و نقل در این شهر بسیار بالا است و استانبول در بین شهر های جهان یکی از معدود مناطقی است که با تمام وسایل حمل و نقل در حال خدمت رسانی به ساکنان و گردشگران است. دسترسی شهری در آسان است و اگر جهت را بلد باشید بدون کمترین مسئله ای به مقصد خواهید رسید. در ادامه حمل و نقل در این شهر را بیشتر برای شما توضیح خواهیم داد.

راهنمای حمل و نقل در استانبول

اگر قصد سفر به شهر استانبول را دارید می توانید راهنمای سفر به استانبول را در مجله خبرنگاران مطالعه نمایید.

حمل و نقل در استانبول

همانطور که گفتیم تنوع وسایل حمل و نقل عمومی در شهر استانبول بالا است و شما به واسطه وسایل حمل و نقل عمومی به راحتی می توانید به تمام نقاط شهر دسترسی آسانی داشته باشید. البته پیشنهاد ما این است که برای یک حمل و نقل راحت و بی دردسر حتماً استانبول کارت یا کارت حمل و نقل عمومی تهیه کنید که به شما یاری می نماید با قیمت هایی مناسب در سرتاسر شهر جابجا شوید. برای اطلاع از روش های حمل و نقل در استانبول با ما همراه باشید تا بعد از رسیدن به این شهر بدانید که وسایل زیادی هستند که به جای تاکسی می توانند به راحتی شما را جابه جا نمایند.

توجه به ساعات تراکم ترافیک در استانبول

همانطور که در بالا هم گفتیم، موضوع ترافیک در استانبول یک معضل است که همه با آن درگیر تقریبا درگیر هستند. از همین رو ما پیشنهاد می کنیم در صورتی که کار واجبی ندارید صبح ها بین ساعات 7 تا 10 صبح و عصرها هم بین ساعات 4 تا 6 خیابان های این شهر بسیار شلوغ هستند، پس اگر خواستید در این ساعات بیرون بروید از وسایل حمل عمومی ترجیحا مترو بهره ببرید.

امنیت سیستم حمل و نقل در استانبول

سیستم های حمل و نقل در استانبول به طور کلی ایمن هستند و تمامی وسایل حمل و نقل تحت نظرات ترافیک شهری و کنترل های امنیتی و ایمنی می باشند. اما خوب مثل هر شهر دیگری باید هنگام استفاده از آن ها مراقبت وسایل ارزشمند، جیب و کیفتان باشید.

راهنمای استفاده از مترو در استانبول

یکی از ابتدایی ترین و معمولی ترین راه های سفر در استانبول مترو است که به راحتی می تواند شما را در قسمت های مختلف شهر جابجا کند. اگر راستا شما طولانی باشد حمل و نقل در استانبول با مترو برترین گزینه است. هزینه سفر با مترو در ابتدای سال 2020 افزایش پیدا نموده و به 5/3 لیر تغییر یافته است. مترو استانبول 6 خط دارد که هر کدام با رنگ های متفاوتی تعیین شده اند. اگر بر روی تابلوی خطوط مستقر در ایستگاه مترو دقت کنید 4 رنگ از خطوط ارائه شده بر روی نقشه به تراموا اختصاص دارند که بر روی زمین حرکت می نمایند و بیشتر در جنوب قسمت اروپایی استانبول فعال هستند.

خط تراموا T1 تقریبا به تمام مکان های تاریخی استانبول مثل ایاصوفیه، سلطان احمد و یا دلما باغچه دسترسی دارد، ضمن اینکه بین کاباتاش و میدان تقسیم نیز یک خط مخصوص فعال است. افرادی که برای سیاحت و سرگرمی به استانبول سفر می نمایند بیشتر از سایر خطوط با خط مترو سبزرنگ M2 و خط تراموای T1 سر و کار دارند. خطوط مترو یا به طور کلی در بخش اروپایی هستند و یا به طور کلی در قسمت آسیایی فعالیت می نمایند. با این حال اگر تمایل داشتید برای حمل و نقل در استانبول از قسمت اروپایی به قسمت سواحل در بخش آسیایی بروید، طولانی ترین خط مترو استانبول با نام مارمارای به شما یاری خواهد نمود. این خط مترو به عبارتی اولین راستا ریلی است که بخش اروپایی را به بخش آسیایی وصل می نماید.

حمل و نقل در استانبول | معرفی خطوط مترو

  • خط 1 = آکسارای - فرودگاه آتاترک: این خط 26.1 کیلومتر است و از آکسارای در مرکز شهر حرکت می نماید و به سمت فرودگاه آتاترک می رود. بیشتر مسافرانی که به استانبول سفر می نمایند از فرودگاه برای رسیدن به مرکز شهر از این خط استفاده می نمایند.
  • خط 2 = ینی کاپی - حاجی عثمان: این خط 23.5 کیلومتر است و آخرین توسعه آن در سال 2014 انجام شد که با اضافه شدن 3 ایستگاه به منطقه ینی کاپی رسید. کسانی که می خواهند به میدان تکسیم و منطقه شیشلی بفرایند از این خط استفاده می نمایند.
  • خط 3 = کرازلی - مترو کنت، المپیاد : کرازلی مهمترین ترمینال درون شهری استانبول است که در این خط واقع شده است.
  • خـط 4 = کادیکوی - کاوسان تپه: این خط در قسمت آسیایی استانبول است از ساحل آسیایی بسفر حرکت خود را آغاز و به منطقه کاوسان تپه می رسد.
  • خط 6 = لونت - دانشگاه Boğaziçi: این خط برای مینی مترو است.
  • مارمارای در استانبول

همانطور که گفتیم خط مارمارای که یکی از مهمترین خطوط حمل و نقل در استانبول محسوب می شود اولین راه ریلی است که آسیا را به اروپا متصل می نماید و در سال 2013 افتتاح شد که تکمیل آن به سال 2019 رسید. این مترو 77 کیلومتر طول دارد که از زیر تنگه بسفر گذشته و از سمت دیگر دریا خارج می شود. به احتمال زیاد تصور عبور از زیر دریا باید کمی دلهره آور و هیجان انگیز باشد اما متاسفانه یا خوشبختانه استفاده از مترو مارمارای تجربه خاصی برای شما نخواهد بود.

نام خط مارمارای نیز ترکیبی است از مارمارا یعنی دریای مدیترانه و رای که واژه ترکی کلمه ریل است. ناگفته نماند که اگر تمایل به استفاده از خط مارمارای برای حمل و نقل در استانبول را نداشتید راه های دیگری نیز هستند که بخش آسیایی و اروپایی این شهر را به یکدیگر متصل می نمایند. معروف ترین و پرطرفدار ترین راه، مترو باس نام دارد که تقریباً شبیه به خطوط BRT تهران است.

  • متروباس | حمل و نقل در استانبول

مترو باس ها که یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در استانبول به حساب می آیند به جز راستا هایی که از روی پل های شهر استانبول عبور می نماید، خطوط مجزای حرکتی و سریعی دارند که تنها برای آنها در نظر گرفته شده است. تعداد اتوبوس ها در این ارگان حمل و نقل شهری زیاد است و شما هیچگاه بیشتر از 1 دقیقه منتظر آمدن یک مترو باس نخواهید شد.

راهنمای استفاده از کشتی در استانبول

یکی دیگر از راه های حمل و نقل در استانبول که به راحتی شما را از بخش آسیایی به بخش اروپایی منتقل می نماید کشتی ها هستند. کشتی ها درست همچون اتوبوس ها ساعت های حرکت تعیینی دارند و به 2 دسته کشتی های سرگرمیی و شهری در این شهر تقسیم می شوند. البته به جز حرکت بین 2 قاره، در پهنای آن نیز مسافران و گردشگران را جابجا می نمایند. ناگفته نماند که جابجایی با کشتی ها سریع تر و راحت تر از وسایل حمل و نقل بر روی خشکی است و حتی شما می توانید به راحتی با استفاده از کشتی به جزیره های استانبول نیز سفر کنید. یادآوری می کنیم که اپلیکیشن Sehir Hatlari ساعت ها و راستاهای حرکت کشتی ها را به طور دقیق برای شما تعیین می نماید.

راهنمای استفاده از تاکسی | حمل و نقل در استانبول

اگر وسیله و بار زیادی دارید و تحت هیچ شرایطی تمایلی به استفاده از سایر وسایل حمل و نقل در استانبول ندارید ما به شما تاکسی ها را توصیه می کنیم. در استانبول خبری از تپسی و اسنپ نیست و به واسطه اعتراض های مکرر رانندگان تاکسی، اوبر ارائه خدمات خود را متوقف نموده. اما اپلیکیشن هایی مانند کارپینو که در تهران فعال هستند، در استانبول نیز به عنوان تاکسی فعالیت می نمایند اما با نام Bi Taksi که با تعیین کردن مبدا و مقصد در این اپلیکیشن ها می توانید به سرعت یک تاکسی در کنار خود داشته باشید.

اگر راستا حمل و نقل در استانبول شما کوتاه است، تاکسی به شما یاری خواهد نمود تا دردسر جابجا شدن و رسیدن به ایستگاه های اتوبوس و مترو را نداشته باشید. اما اگر راستا شما طولانی بود، قیمت های بالای 40 لیر در انتظار شماست. در حالی که شما به راحتی می توانید راستا خود را تنها با 7 لیر طی کنید. اگر تاکسی ها از روی پل عبور نمایند هزینه شما به 70 تا 80 لیر نیز خواهد رسید، در صورتی که همین راستا با مترو باس تنها 5 لیر است. در نهایت به شما توصیه می کنیم قبل از وارد شهر شدن از فرودگاه استانبول، استانبول کارت و سیم کارت بخرید تا از بروز دردسرهای بعدی جلوگیری شود. یک گوشی شارژ دار و یک استانبول کارت نه تنها هزینه شما را کاهش می دهند بلکه به شما یاری می نمایند که هرگز در استانبول گم نشوید.

نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

  • فقط از تاکسی های رسمی بهره ببرید.
  • اگر ماشینی تاکسیمتر نداشت، سوار نشوید.
  • حتما از راننده بخواهید تاکسیمتر خود را روشن کند.
  • توجه داشته باشید که نرخ کرایه ها در روز و شب فرق دارد.
  • پول تاکسی را باید به لیر پرداخت کنید.
  • به محض نشستن در تاکسی کمربندتان را ببندید.
  • اگر تصمیم دارید که تاکسی سوار شوید، توجه داشته باشید که حتما همراهتان پول خرد باشد.
  • از گوگل مپ بهره ببرید تا به منظور گم شدن راننده پول بیشتری از شما نگیرید.
  • به سوال های شخصی پاسخ ندهید
  • عوارض پل یا بزرگراه با شماست!

هزینه های مربوط به عوارضی ها بر عهده شما است، پس اگر راستا شما از روی پل بسفر یا اتوبان TEM می گذشت می بایست که عوارض راستا را پرداخت کنید. اگر راننده آن را پرداخت کرد، بدانید که بر روی کرایتان می افزاید پس به اینکه هزینه عوارض چقدر بوده توجه کنید.

یک نکته بسیار مهم دیگر در مورد تاکسی سوار شدن در استانبول است که قبل از اینکه ماشین حرکت کند، در رابطه با هزینه تاکسی با راننده کنار بیایید.

تراموا در استانبول

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در استانبول که مطابق با نظرسنجی ها اجرا شده از محبوبیت بالایی برخوردار است تراموا نام دارد. این وسیله از وسط خیابان های شهر می گذرد و علاوه بر این که شما را به مقصدتان میرساند سبب می شود که در شهر هم گشت بزنید. سرعت این وسیله هم مناسب است نه بسیار تندرو است و نه سرعت کمی دارد در حد خودش عالی است.

در کنار بیشتر منطقه ها دیدنی استانبول یک ایستگاه تراموا واقع شده است که می توانید از آن ها برای رسیدن به جاذبه هایی که می خواهید بهره ببرید.

اتوبوس در استانبول

در این قسمت به 2 وسیله حمل و نقل در استانبول می رسیم که البته هواداران بسیاری دارند و بشدت کاربردی هستند. دسته اول اتوبوس های استانبول هستند که همان اتوبوس های عادی شهرداری محسوب می شوند و دسته دوم مینی بوس ها یا دولموش های استانبول هستند که حمل و نقل مسافران و گردشگران را به راحتی انجام می دهند.

  • اتوبوس ها

درباره اتوبوس های استانبول می توان گفت که یکی از مهمترین حمل و نقل در استانبول محسوب می شوند ، راستا های تعیینی دارند که با استفاده از گوگل مپ به راحتی می توانید نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس را مشاهده کنید. برای مثال اگر بر روی خطی عدد 108 نوشته شده باشد بر روی گوگل مپ نیز به راحتی تعیین است که چه اتوبوسی در این راستا حرکت می نماید و شما کجا می توانید پیاده شوید و یا خط خود را عوض کنید، حتی اگر با ایستگاه اتوبوس فاصله داشته باشید.

  • دولموش ها

دولمـوش ها یا مینی بوس ها در اصل ون هایی هستند که با پول نقد حمل و نقل در استانبول را انجام می دهند و در زمان سوار شدن باید تعداد مسافرین و مقصد خود را به راننده بگویید تا او به جای مانده پول شما را برگرداند. دولموش ها ایستگاه ندارند اما راستا حرکتی تعیینی برای آنها تعریف شده و در زمان سوار شدن کافیست تنها دست خود را بلند کنید تا برای شما نگه دارند.

البته تمام راستاهای حرکتی و حمل و نقل در استانبول که از طریق تراموا ها، دولموش ها، اتوبوس ها و مترو طی می شوند، بر روی گوگل مپ تعیین است اما گوگل مپ چون راستا حرکتی کشتی ها و مترو باس ها را تشخیص نمی دهد و ترانزیت مترو و اتوبوس ها را لحاظ نمی نماید، برترین پیشنهاد را به شما ارائه نخواهد داد. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنیم که شهرداری استانبول با اپلیکیشنی به نام Mobiett به شما یاری می نماید تا به نزدیک ترین مکان کنونی اتوبوس ها دسترسی داشته باشید و بدون معطل شدن زمان بندی خود را با زمان بندی حرکت اتوبوس ها هماهنگ کنید.

چگونه استانبول کارت تهیه کنیم؟

نحوه تهیه از این کارت به این صورت که پس از سرانجام فرآیند خرید در وب سایت، یک ایمیل به خریدار ارسال می شود، که در آن لینک و کد جهت فعالسازی کارت قرار گرفته است.

به منظور تهیه استانبول کارت شما دو راه دارید:

اول اینکه به سایت istanbultouristpass.com و در آنجا اقدام به تهیه این کارت بنمایید.

دومین راهی که برای تهیه استانبول کارت وجود دارد این است به باجه های فروش بلیط در ایستگاه های حمل و نقل در فرودگاه ها یا متروها بروید و درخواست استانبول کارت بنمایید. در زمان تهیه استانبول کارت مقدار شارژی هم که احتیاج دارید بگوییم که بر روی کارت اعمال شود.

به منظور شارژ مجدد می توانید به دکه های روزنامه فروشی یا مغازه های کوچکی که این خدمات را ارائه می دهند بروید. (برای اینکه بدانید کدام مراکز این خدمات را ارائه می دهند در پی عبارت Akbil Dolum Noktası بگردید)

دیگر کاربردهای استانبول کارت

  • اینترنت رایگان در سطح شهر
  • راهنمای شبانه روزی به صورت آنلاین
  • سرویس رایگان از فرودگاه به محل اقامت
  • تجربه رایگان سرگرمیاتی که برای کارت تعریف شده
  • بازدید رایگان از جاذبه ها و موزه هایی که برای کارت تعریف شده

مزایای استفاده از استانبول کارت برای حمل و نقل

  • قابلیت استفاده چندگانه

در صورتی که شما استانبول کارت داشته باشید، می توانید از آن برای اتوبوس، مترو و بعلاوه پرداخت کرایه های اتوبوس های برقی و ترامواها نیز بهره ببرید.

بعلاوه توجه داشته باشید که بیشتر وسایل حمل و نقل در استانبول امکان پرداخت آنلاین یا از طریق کارت های الکترونیک را فراهم آورده اند و شما چه بخواهید یا نخواهید می بایست که این کارت کوچک همه کاره را در بدو ورود به استانبول تهیه نمایید.

  • پیش پرداخت بودن

قابلیت شارژ شدن استانبول کارت ها یکی دیگر از مزایایی است که می توان از آن ها نام برد.این به معنای آن است که در صف های شلوغ دیگر احتیاجی نیست که بایستید و می توانید با شارژ کردن کارتتان از قبل به راحتی از دستگاه های اتوماتیک مترو، اتوبوس یا هر کجای دیگر که احتیاج به بلیط داشت بگذرید.

  • تخفیف با استانبول کارت

علاوه بر قابلیت شارژ و استفاده چند گانه از استانبول کارت برای حمل و نقل در استانبول، این کارت به شما حدود 40% هم برای استفاده در پرداخت هزینه های مربوط به حمل و نقل تخفیف می دهد.

راهنمای اجاره خودرو در ترکیه

در ادامه آشنایی با سیستم حمل و نقل در استانبول بعد از معرفی وسایل نقلیه عمومی می خواهیم اشاره ای هم به فرایند اجاره خودرو در استانبول داشته باشیم.

به منظور اجاره خودرو در ترکیه باید حتما کارت اعتباری همراه داشته باشید. با توجه به این که بیشتر ایرانی ها کارت اعتباری ندارند، یک شرکت به نام TEZrent در نزدیک به 20 شهر ترکیه خدما اجاره خودرو را ارائه می دهد. برای اجاره خودرو در ترکیه از طریق این شرکت شما می توانید به صورت آنلاین و یا تماس با مرکز پشتیبانی شرکت، خودرو مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

گفتنی است که بگوییم تمامی ماشین هایی که این شرکت اجاره می دهد دارای بیمه بدنه و سرقت می باشد. مدت زمان اجاره ماشین 24 است که در صورت تاخیر 3 ساعته در تحویل آن هزینه یک روز کامل از شما گرفته خواهد شد. ارزانترین ماشین ها برای هر روز اجاره آن از 35 یورو آغاز می شود و اگر تعداد روزهای بیشتری را رزرو کنید، می توانید روزانه حدود 30 یورو بپردازید.

شرایط اجاره خودرو در ترکیه

  • گواهینامه بین المللی، کپی پاسپورت و آدرس محل اقامتتان
  • هر کدام از شرکت هایی که اقدام به اجاره خودرو در ترکیه می نمایند، شرایط خاص خودشان را دارند اما مهمتری شرط در اجاره خودرو برای اینکه که در تمامی شرکت ها ثابت است دارا بودن سن 21 سال برای فرد متقاضی و گواهینامه بین المللی است.
  • توجه داشته باشید که تمامی جاده های ترکیه به دوربین های کنترل تخلفات رانندگی مجهز هستند.
  • با وجود بیمه بودن ماشین های اجاره ای اگر شخص در حال مستی مرتکب تخلف شود، بیمه نامه اعتبار خود را از دست داده و تمامی هزینه ها به عهده مشتری خواهد بود.
  • برای اطلاعات بیشتر و همینطور اجاره خودرو می توانید به سایت مراجعه کنید.

حمل و نقل در استانبول و مصائب آن

نمی توان گفت دقیقاً اما تقریباً حمل و نقل در استانبول مانند ایران است. وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس هزینه کمتری دارند و تاکسی ها از هزینه بالاتری برخوردار هستند. در هر حال ما در این مقاله سعی کردیم تا حمل و نقل در شهر استانبول را برای شما با زبانی ساده و بیانی شیوا مطرح کنیم تا قبل از رسیدن به این شهر برای حمل و نقل خود برنامه ریزی لازم را انجام دهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2149

به "راهنمای حمل و نقل در استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای حمل و نقل در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید