لکسینتن، کشتی ارواحی که به موزه تبدیل شد

به گزارش مجله رویای کره ای، کشتی ها به خصوص آن هایی که به نحوی با جنگ در ارتباط بودند، مکانی ایده آلی برای وقوع پدیده های ماورایی هستند. مقصد گردشگری امروز ما یکی از آن ها است.

لکسینتن، کشتی ارواحی که به موزه تبدیل شد

یو اس اس لکسینتن (USS Lexington) که اغلب با نام مستعار روح آبی شناخته می گردد، یک ناو هواپیمابر قدیمی است که در طول جنگ دنیای دوم برای حضور در نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد. در طول سال ها این کشتی هم همانند بسیاری از ناوهای جنگی دیگر بارها درگیر جنگ شده و در این میان هم صدمه دید و هم تعدادی از خدمه اش جان خود را از دست دادند.

در واقع این کشتی در اغلب نبردهای مهم دوران جنگ دنیای دوم حضور داشته است و طبق آمارهای موجود بیش از سیصد نفر از خدمه آن در طول دوران فعالیتش کشته شدند. این روزها اما این کشتی تغییر کاربری داده شده و به عنوان موزه مشغول فعالیت است. اما به هر حال آن دوران پرالتهاب تاثیرات خود را روی شرایط کشتی نهاده، به طوری که تعدادی از بازدیدکنندگان کشتی گزارش دادند که با چیزهایی عجیب و ماورایی رو به رو شده و مستمع صداهای مرموزی بودند. همین امر باعث شد تا گروهی از کارشناسان حوزه پدیده های ماورایی و غیر قابل شرح سری به این کشتی زده و به بررسی شرایط آن بپردازند.

گزارشات این گروه حاوی نکات جالبی است. هرچند نتیجه گیری نهایی چندان قاطعانه بیان نشده و هنوز جای اما و اگرهای بسیاری است، اما به هر حال این مسئله بین گردشگران و بازدیدکنندگان مورد توجه نهاده شده و گروهی به خاطر تجربه این وقایع عجیب به این کشتی سر می زنند. به همین مناسبت بد نیست ما نیز سری به این کشتی زده و کمی بیشتر با تاریخچه و شرایط امروز آن آشنا شویم، در این گشت و گذار با گردشگری وحشت همراه باشید.

عملیات ساخت این کشتی برای نخستین بار در سال 1941 به وسیله کارخانه کشتی سازی بتلیهم استیل (Bethlehem Steel) در کوئینسی استان ماساچوست آغاز شد. در ابتدا قرار بود این کشتی نام دیگری داشته باشد، ولی در ماه ژوئن کارگران کشتی سازی از مسئولان نیروی دریایی تقاضا کردند نام کشتی را در جهت احترام به کشتی دیگری که دو دهه قبل در جریان نبرد دریای مرجان Battle of the Coral Sea غرق شده بود، به لکسینتن تغییر دهند. بعد از کسب موافقت مقامات نیروی دریایی این کشتی رسما در تاریخ 16 ماه ژوئن سال 1942 از USS Cabot به USS Lexington تغییر نام داد. خاتمه ساخت لکسینتن در 23 سپتامبر سال 1942 و با حمایت فردی به نام تئودور داگلاس رابینسون به اتمام رسیده و برای نخستین بار این کشتی در 17 فوریه سال 1943 با هدایت کاپیتان فلیکس استامپ فعالیت خود را آغاز کرد.

نیروی دریایی ژاپن این کشتی را روح نامید، چرا که چندین بار گزارش غرق شدن آن داده شد، اما مجددا این کشتی ظاهر شده و به فعالیت خود ادامه داد. در آن موقع سعی می شد با استفاده از اشکال و رنگ آمیزی خاص کشتی ها را استتار نموده و آن ها را از دید دشمن پنهان کرد. اما لکسینتن خیلی سریع به نبرد ملحق شده و فرصتی برای استتار آن نبود، با این حال رنگ آبی تیره کشتی خود برترین استتار برای این کشتی به شمار می رفت و همین امر باعث شد که خدمه کشتی آن را به صورت مستعار روح آبی بنامند.

البته شایعاتی در دست است که طبق آن ها در طول جنگ کشتی به سختی صدمه دیده بود، ولی بلافاصله یک ناو هواپیمابر تازه با همان نام آغاز به فعالیت کرد تا نیروی دریایی ژاپن را سردرگم نموده و روحیه آن ها را متزلزل کند.

حضور پررنگ این کشتی و رشادت های خدمه آن در طول جنگ باعث شد که لکسینتن پیروز به دریافت 11 ستاره جنگ و نیز تقدیرنامه ریاست جمهوری گردد. بعد از اتمام جنگ دنیای این کشتی به مرخصی رفته و مدتی از فعالیت کناره گرفت. اما بعد از مدرنیزه شدن، مجددا در اوایل دهه 1950 فعالیت خود را از سر گرفته و به عنوان ناو جنگی مورد استفاده نهاده شد. لکسینتن بعدها باز هم تغییر کاربری داده و مجددا در کلاسی دیگر به به فعالیت خود ادامه داد. باید گفت این کشتی بیشتر عمر خود، یعنی نزدیک سی سال را در سواحل شرقی سپری نموده است.

در نهایت در سال 1991 لکسینتن بالاخره بعد از سال ها خدمات رسانی بازنشسته شد، کشتی که در میان هم رده های خود رکورددار بوده و بیش از هر کدام از آن ها فعالیت داشت. در این دوران بود که این کشتی جابه جا شده و در نهایت در کورپوس کریستی (Corpus Christi) تگزاس به عنوان موزه آغاز به کار کرد. در سال 2003 این کشتی به عنوان یک بنای تاریخی و ملی معرفی شده و از سوی دیگر به عنوان قدیمی ترین کشتی به جای مانده دنیا از دوران جنگ دنیای دوم شناخته شد.

این روزها بازدیدکنندگان به تماشای این موزه جنگی رفته و از خلال دیواره های فلزی و عرشه های متعدد آن، نگاهی به گذشته و تاریخی واقعی دارند که روزگاری بخشی از زندگی روزمره این ناو و خدمه آن بود. اما صرف نظر از این ارزش تاریخی، کشتی لکسینتن از لحاظ ماورایی نیز به معروفیت رسیده و به عنوان یکی از کشتی های معروف و تسخیر شده دنیا به معروفیت رسیده است.

جودیت ویپل مورخ این موزه با تیم متخصصان پدیده های ماورایی همکاری داشته است. او می گوید اعضای تیم تحقیقاتی را در ابتدا به یکی از عرشه های کشتی برده است، جایی یک هواپیمای ژاپنی پس از برخورد منفجر شد. ظاهرا در جریان این انفجار 50 تن کشته شده اند. او در ادامه آن ها را به آشیانه کشتی هدایت نموده، جایی که یک بازدیدکننده گزارش داده مردی را در یونیفورم نیروی دریایی زمان جنگ دنیای دوم مشاهده نموده که یکباره ناپدید شده است. بعلاوه او محلی را به افراد نشان داده که در آنجا به همراه همکار دیگرش در موزه، مستمع صداهایی عجیب بودند. اندی کاردیل دیگر کارمند موزه است که در شفیت خود در عرشه دوم کشتی، صدای مردانی را شنیده که فریاد می زدند و حتی پیکره هایی را مشاهده نموده که به سمت راهروها می دویدند.

در طول تحقیقات یکی از اعضا به علت معده درد و مسائل تنفسی ناگزیر از ترک گروه شد. دو نفر دیگر در راهروهایی در همان نزدیکی صداهای عجیبی را ثبت کردند که از بالای سرشان به گوش می رسید. در عرشه اول، دو نفر دیگر صدایی گوش خراش شنیدند که به افتادن ابزار بی شباهت نبود. در موتورخانه کشتی بازرسان صدای زنی را شنیدند و فکر کردند یکی از همکاران شان است، همکاری که در همان زمان هفت طبقه بالاتر و در عرشه دیگری حضور داشت!

این صداهای ضبط شده به دقت مورد بررسی نهاده شدند و در بررسی ها تعیین شد که روی نوار چیزی شبیه به سرفه کردن و نیز جیغ کشیدن ضبط شده است. در خصوص صدای شنیده شده در موتورخانه هم تعیین شد که یک خدمه زن در طول جنگ در این بخش کشته شده است.

دیگر کارمند موزه اعضای تیم تحقیقاتی را به محلی برد که کارمندان بارها در آنجا دود سیگار استشمام نموده و حس می کردند که تحت نظر هستند. او همچین آن ها را به بالکن فوقانی برد که بارها صدای بچه ها را از آنجا شنیده شده بود. در طول بررسی ها حتی افراد گروه صدای ناله کردن کسی را در بخش تحتانی کشتی شنیده و آن را نیز روی نوار ضبط کردند.

البته سرپرست تیم در این میان نظراتی متفاوت داشت. او معتقد بوده تمامی این مسائل ناشی از فضای بزرگ کشتی است و صداهایی هم که به گوش می رسند یا ناشی از شرایط دیوارهای فلزی یا سر و صدای عرشه فوقانی است. اما تصاویر ضبط شده دوربین ها دست کم در یک مورد، حضور شبحی ناتعیین را ثبت نموده است که باز هم نمی توان به قطعیت در خصوص آن اظهار نظر کرد. در نهایت محققان اگرچه معتقد هستند چیزی در این کشتی در حال رخ دادن است، اما نتوانستند به نتیجه ای مشترک رسیده و با یقین رای به تسخیر شده بودن این مکان بدهند.

به هر حال هنوز هم ناو هواپیمابر لکسینتن به عنوان یکی از کشتی های جن زده دنیا شناخته می گردد، باید منتظر بود و دید که تحقیقات بعدی در خصوص این مسئله چه حقایقی را روشن خواهند کرد.

ناو یو اس اس لکسینتن- تگزاس

امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

منبع: کجارو / syfy.com
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1973

به "لکسینتن، کشتی ارواحی که به موزه تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکسینتن، کشتی ارواحی که به موزه تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید