گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

به گزارش مجله رویای کره ای، ارمنستان یا گرجستان؟ کدام کشور قفقاز باید مقصد بعدی سفر شما باشد؟ هر دو کشور به عنوان مقاصد مطرح گردشگری در آسیای غربی روز به روز محبوب تر می شوند! در این راهنما از مجله گردشگری خبرنگاران با مقایسه گرجستان و ارمنستان همراه باشید.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

هر دو کشور طیف وسیعی از جاذبه ها را برای بازدید به گردشگران ارائه می دهند، اما بیشتر به خاطر کوه ها، صومعه ها، قیمت های مقرون به صرفه، غذاهای خوشمزه و مهم تر از همه طبیعت بی نظیرشان شناخته شده اند!

مقایسه گرجستان و ارمنستان به صورت اجمالی

مقایسه گرجستان و ارمنستان از نظر زیبایی های طبیعی

اولین چیزی که در این مطلب به مقایسه آن خواهیم پرداخت این است که هر کشور چقدر زیبا است - به این فکر کنید اگر به طور تصادفی از پنجره ماشین به بیرون نگاه کنید، چشم انداز چقدر زیبا خواهد بود.

ارمنستان منطقه ها فوق العاده ای دارد، منظره ها اطراف صومعه تاتف زیبا است، پارک ملی دیلیجان نیز بسیار دلپذیر است، اما به طور کلی منطقه ها بسیار صخره ای دارد و در تابستان بسیار زرد و خشک است.

بخش شمالی گرجستان کاملاً شگفت انگیز است - این منطقه از قفقاز از نظر زیبایی در دنیا معروفیت دارد. این در حالی است که گرجستان جنوبی بیشتر زیبایی طبیعی در سطح ارمنستان قرار گرفته است.

گرجستان در این زمینه پیروز مقایسه گرجستان و ارمنستان است. تنها تعداد کمی از منطقه ها کوهستانی در دنیا می توانند با قفقاز گرجستان رقابت نمایند.

مقایسه جاذبه های گردشگری و مکان های تماشای

گرجستان مطمئناً از نظر مکان های تماشای و جاذبه ها متنوع تر از ارمنستان است. این کشور دارای کوه ها، سواحل، غارها، آبشارها، جاذبه های پیاده گردی، قلعه ها، کلیساها، صومعه ها و غیره است و از این نظر یک مقصد گردشگری فوق العاده است.

ارمنستان، از طرف دیگر، به وضوح تنوع کم تری دارد. بیشتر جاذبه های معروف آن کلیساها یا صومعه ها هستند، با این حال، همراه با آن ها معمولاً منظره ها خارق العاده ای به چشم می خورد. به عنوان مثال، بازدید از صومعه تاتف یک تجربه فراموش نشدنی خواهد بود.

بنابراین، در این قسمت هم گرجستان به علت تنوع و کمیت فعالیت ها همچنان برنده مقایسه گرجستان و ارمنستان است، اما ارمنستان و صومعه های متعدد آن را هم نمی توان نادیده گرفت.

سیقناقی گرجستان - شهر عشق

سیقناقی یکی از محبوب ترین شهرها در بین گردشگران گرجستان است. این شهر به عنوان شهر عشق نامگذاری شده است، بیشتر به این علت که می توان ازدواج ها را به صورت 24 ساعته در این شهر ثبت کرد. سیقناقی که قبلاً یک اقامتگاه سلطنتی بود، هنوز به وسیله دیوارهای شهر باستانی احاطه شده است.

تفلیس گرجستان - حال و هوای قفقاز

شهر تفلیس مرکز گرجستان برای قرن های متمادی مکانی بوه که مردم از همه ادیان، پیشینه های فرهنگی و ملی مختلف در آن در کنار هم زندگی می نموده اند. این واقعیت تفلیس را به یک کلان شهر معاصر تبدیل نموده که مملو از تاریخ و فضایی نمایانگر یک گذشته غنی است.

اوپلیستیخه گرجستان - قلعه خداوند

اوپلیستیخه یک غار شهر شگفت انگیز و بزرگ است که تقریباً 100 کیلومتر با تفلیس، مرکز گرجستان و حدود 10 کیلومتر از شهر گوری فاصله دارد. از سال های اولیه پیدایش آن (تقریباً قرن ششم قبل از میلاد) و تا قرن اول پس از میلاد، اوپلیستیخه یکی از مراکز اصلی اداری و سیاسی گرجستان یا کارتلی (ایبریا) در آن موقع بوده که دارای معابد عبادتی بود که به عقاید بت پرستان اختصاص داشت. این شهر به عنوان یک مکان مهم در مسیرهای تجاری شلوغ بین آسیا و اروپا در دوران رونق خود بیش از 20 هزار نفر جمعیت داشته است.

زگانی گرجستان - گوهرِ دره

طبق آموزه مسیحیان ارتدکس، جنگل انبوه نماد آرامش فکر و تنهایی است. صومعه زگانی، در اعماق جنگل در نزدیکی روستای زگانی مکانی آرام و افسانه وار است که در آن کلیساهای باستانی به زیبایی با طبیعت ترکیب می شوند. اولین ساختمان ساخته شده در صومعه، کلیسای سنت مارینا، مربوط به قرن پنجم است. بنابراین، این یکی از اولین ساختمان های مسیحی در گرجستان است. بازدید از صومعه زگانی مطمئناً یکی از خاطرات عالی سفر شما خواهد بود.

دریاچه سوان ارمنستان - رنگین کمان آبی

دریاچه سوان که بزرگ ترین دریاچه قفقاز است، با آب های آبی زیبایش که بیش از 80 کیلومتر وسعت دارد، بعلاوه یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین در ارتفاعات دنیا است. رنگ آب با توجه به فصل و آب و هوا از آبی خیره نماینده به آبی تیره با صدها تنوع دیگر از رنگ آبی در طول این فرآیند تغییر می نماید. دریاچه سوان به وسیله تعدادی صومعه مهم ارمنی احاطه شده است که صومعه سوان در میان سایر صومعه ها از جایگاه برجسته ای برخوردار است. بازدید از این دریاچه قطعاً در سفرتان به ارمنستان لازم است.

ایروان ارمنستان

مرکز ارمنستان یکی از مشهورترین مرکز های دنیا است. ایروان پر از تناقض است. چایخانه های سنتی قدیمی در کنار بارهای شیک و کافه های مدرن واقع شده اند. مد خیابانی از هیپسترهای جوان گرفته تا بابوشکاهای قدیمی در بین ساکنین شهر متغیر است. ایروان در معماری اصلی خود یک رنگ متمایز دارد - صورتی. ساختمان های شهرداری، دولتی و موزه ای که با افتخار به رنگ صورتی ایستاده اند، چیزی است که هر مسافری را سرگرم خواهد نمود.

گارنی ارمنستان

معبد گارنی یک بنای زیبای پارتنون مانند است که به وسیله پادشاه ارمنی تردات اول در قرن اول پس از میلاد ساخته شد. این بنا دارای ستون های به یاد ماندنی، پلکان زیبا، کلیسای قرن هفتمی و بقایای حمام دوران رومی است.

مقایسه سواحل گرجستان و ارمنستان

ارمنستان خط ساحلی ندارد، در حالی که گرجستان از حدود 300 کیلومتر خط ساحلی برخوردار است، اگرچه بیش از دو سوم آن در آبخازیا است (که احتمالاً از آن تماشا نخواهید کرد). شهر ساحلی باتومی، یکی از محبوب ترین شهرها در دریای سیاه است. ارمنستان ساحل دریا ندارد اما دریاچه سوان را دارد که گاهی اوقات بعضی افراد برای استفاده از چشم انداز به ساحل آن می روند.

مقایسه گرجستان و ارمنستان از نظر تنوع فعالیت ها در فضای باز

گرجستان و ارمنستان کشورهای کوهستانی هستند و فرصت انجام فعالیت های زیادی در فضای باز، به ویژه پیاده روی را به گردشگران ارائه می دهند. اگر اهل پیاده روی هستید، در هر دو کشور فرصت های مناسب و متنوعی خواهید یافت. هرچند، باز هم به نظر می رسد گرجستان از این نظر کمی بهتر است. در قفقاز گرجستان فرصت های پیاده روی کوتاه، مسیرهای طولانی و سفرهای چند روزه زیادی وجود دارد.

گرجستان بعلاوه دارای چند پیست اسکی مانند گوداوری (مشهورترین)، مستیا، گودرز و باکوریانی است، در حالی که ارمنستان فقط تساخکادزور را دارد. هر دو کشور فرصت هایی برای تجربه پاراگلایدر، رفتینگ در آب های سفید و چند فعالیت ماجراجویانه دیگر در فضای باز را هم ارائه می دهند.

مقایسه ارمنستان و گرجستان از نظر فرهنگ و میراث

وقتی صحبت از فرهنگ و میراث می گردد، همه چیز جالب تر می گردد. کشورهای گرجستان و ارمنستان فرهنگ های متفاوتی دارند، نه تنها از یکدیگر بلکه از سایر نقاط دنیا. آنها مذهب، زبان، الفبا، آشپزی و بسیاری چیزهای دیگر مختص به خودشان را دارند.

ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را پذیرفت، گرچه گرجستان هم به زودی پیرو آن شد. در واقع می توانید از قدیمی ترین کلیسای جامع دنیا - کلیسای جامع اچمیادزین در نزدیکی ایروان تماشا کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، شما در ارمنستان به هیچ وجه کمبود صومعه ها و کلیساهای تماشای را احساس نخواهید کرد، البته این مکان های مذهبی را به مقدار کافی در گرجستان هم برای بازدید خواهید یافت. جالب اینجاست که هر دو کشور 3 سایت میراث یونسکو دارند.

مقایسه مردم گرجستان و ارمنستان

تعامل با مردم محلی می تواند یک سفر معمولی را به یک خاطره ای ماندگار برای همواره تبدیل کند. خوشبختانه، هر دو کشور معمولاً پر از افراد محلی مهربان هستند که از پذیرایی از گردشگران لذت می برند.

علیرغم این که مردمان این دو کشور رفتاری بسیار محبت آمیز دارند، باید توجه داشته باشید که در هیچ کدام از آنها مردم خیلی انگلیسی صحبت نمی نمایند و این توانایی در خصوص نسل قدیم این کشور ها نزدیک به صفر یا بسیار نادر است. بنابراین ممکن است مجبور شوید با حرکات دست ارتباط برقرار کنید و چند کلمه روسی یا گرجی و ارمنی هم یاد بگیرید که می تواند به نوبه خود چالش سرگرم نماینده ای باشد.

مهمان نوازی گرجی ها معمولاً در بین مسافران رتبه بالایی می گیرد و با کمی جست و جو در این مورد احتمالاً پست های اینترنتی زیادی خواهید دید که می گویند گرجی ها محبت آمیز ترین مردم روی کره زمین هستند. ارمنی ها هم رفتاری بسیار محبت آمیز با گردشگران دارند.

مقایسه گرجستان و ارمنستان از نظر خرید

گرجستان و ارمنستان با وجود مقرون به صرفه بودن به عنوان مقاصد خرید شناخته نمی شوند. هر در کشور بیشتر به خاطر نوشیدنی های شان شناخته شده اند. هم ارمنستان و هم گرجستان صنایع دستی خوبی دارند که می تواند سوغات یا هدیه خوبی برای سفر باشد.

مقایسه گرجستان و ارمنستان از نظر غذا

غذاها در قفقاز به طرز شگفت آوری لذیذ هستند! غذاهای گرجستانی و ارمنی دارای ویژگی هایی مانند عشق به نان و استفاده از محصولات تازه هستند. به علت موقعیت مکانی آنها، این غذاها بعلاوه تحت تأثیر غذاهای اروپایی، شام و آسیای مرکزی قرار گرفته اند.

بعضی از برترین غذاهایی که باید در گرجستان امتحان کنید عبارتند از:

  • انواع مختلف خاچاپوری
  • شکمرولی - مرغ کباب در سس سیر
  • خینکالی - کوفته های گرجی
  • پنیرها - به خصوص سولگونی
  • متوادی - کباب سیخی گرجی

در ارمنستان، بعضی از غذاهایی که باید امتحان کنید عبارتند از:

  • دلمه - گوشت چرخ نموده مخلوط با برنج پیچیده شده در برگ مو
  • خوراواتس - کباب گوشت معمولاً با سیخ
  • نان لواش ارمنی
  • مانتی - پیراشکی که با سس گوجه فرنگی و ماست سرو می گردد

زیرساخت های گردشگری ارمنستان در مقابل گرجستان

با مقایسه گرجستان و ارمنستان در زمینه زیرساخت های گردشگری، متوجه می شویم که گرجستان به وضوح پیشرفته تر از ارمنستان است و به راحتی برای پذیرش گردشگری آماده تر است. این کشور در زمینه زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری خودش سرمایه گذاری زیادی نموده است.

جاده های گرجستان آنقدرها هم عالی نیستند، اما بسیار بهتر از ارمنستان هستند. آژانس های مسافرتی بیشتر، حمل و نقل عمومی بهتر، هتل ها و مهمان خانه های بیشتر و ارائه دهندگان تور بیشتری وجود دارد. حتی جاذبه های گردشگری هم در گرجستان آمادگی بیشتری برای پذیرایی از گردشگران دارند.

اگرچه باید توجه داشته باشید که این گرجستان نیست که خیلی خوب پیشرفته است، فقط ارمنستان است که بخش گردشگری کم تر پیشرفته ای دارد. بنابراین اگر در پی کشوری با شرایط و امکانات توریستی بهتر هستید، باید گرجستان را انتخاب کنید.

مقایسه گرجستان و ارمنستان از نظر شاخص گردشگری

شاخص گردشگری تعداد گردشگرانی و اندازه توریستی بودن مقاصد مختلف را معین می نماید. نه گرجستان و نه ارمنستان در مقایسه با اروپا، آمریکا، آسیای جنوب شرقی و … خیلی توریستی نیستند! گرجستان روز به روز در بین کوله گردها محبوبیت بیشتری پیدا می نماید و محبوبیت این کشور در این شکل گردشگری همچنان رو به افزایش خواهد بود.

گردشگری ارمنستان نیز در حال رشد است اما با سرعتی بسیار پایین تر. بعلاوه باید توجه داشته باشید که گرجستان در بین ساکنین اروپای شرقی، به ویژه گردشگران روسی هم محبوب است. این احتمال وجود دارد که خانواده های روسی زیادی را ببینید که در گرجستان سفر می نمایند.

پس اگر می خواهید با گردشگران کمتری برخورد داشته باشید ارمنستان را انتخاب کنید. اگر ترجیح می دهید با سایر گردشگران به یک مقصد گردشگری پیشرفته تر بروید، گرجستان انتخاب بهتری خواهد بود.

کدام امن تر است؟ گرجستان یا ارمنستان؟

از نظر امنیت، قطعا کشورهای امن تری نسبت به گرجستان و ارمنستان وجود دارند، به خصوص در خصوص سرقت های کوچک. جنایات خشونت آمیز نادر هستند و برای مشاهده آنها در گرجستان و ارمنستان باید بسیار بدشانس باشید. احساس کلی گردشگران به این صورت است که گرجستان امن تر است، غنی تر و توسعه یافته تر است و افراد کمتری برای زنده ماندن احتیاج به کلاهبرداری و جرم و جنایت و بر هم زدن امنیت دارند.

تنها چیزی که واقعا خطرناک است ایمنی جاده هاست. هم گرجی ها و هم ارمنی ها رانندگان بسیار بدی هستند و خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند. اگر قصد رانندگی دارید، این موضوع را در نظر داشته باشید، اگرچه اگر یک راننده با تجربه ایرانی هستید، احتمالاً مسئله ای نخواهید داشت!

مقایسه گرجستان و ارمنستان - کدام مقرون به صرفه تر است؟

در نهایت، به هزینه ها می رسیم. خوشبختانه با مقایسه گرجستان و ارمنستان به این نتیجه می رسیم که نه ارمنستان و نه گرجستان مقاصد گرانی نیستند. می توانید با کمتر از 25 دلار در روز می توانید از هر دو کشور بازدید کنید. قیمت ها در هر کشور مشابه است، اما گرجستان کمی مقرون به صرفه تر است.

این واقعیت که بعضی از برترین غذاهای گرجستانی اساساً فست فود هستند و خرید و خوردن آن ها در سفر آسان است، این مقرون به صرفه بودن را مجذوب کننده تر هم می نماید. حمل و نقل عمومی هم مقرون به صرفه است. اجاره ماشین هم خیلی گران نیست، اما در گرجستان باز هم کمی مقرون به صرفه تر است.

نتیجه مقایسه ارمنستان و گرجستان

به ارمنستان بروید اگر:

  • مقصدی با گردشگران کم می خواهید.
  • به تماشا صومعه ها و کلیساهای زیبا علاقه مندید. صومعه های ارمنستان در باورنکردنی ترین مکان ها قرار دارند.
  • از کاوش در مکان های غیر گردشگری با زیرساخت های بسیار کم برای سفر لذت می برید.

از طرف دیگر، شما باید به گرجستان سفر کنید اگر:

  • می خواهید طیف وسیعی از جاذبه ها و فعالیت ها را برای تماشا و انجام دادن داشته باشید.
  • برای شما تعداد گردشگران مهم نیست.
  • از پیاده روی در میان کوه ها لذت می برید.
  • به امتحان کردن غذاهای نو و خوشمزه علاقه دارید.
  • در پی یک مقصد گردشگری مقرون به صرفه اما زیبا هستید.
  • به گردش و آفتاب گرفتن در سواحل علاقه مندید.

در مجموع، گرجستان، به عنوان یک مقصد گردشگری محبوبیت بالاتری دارد. بنابراین، به طور کلی، نتیجه مقایسه گرجستان و ارمنستان این است که گرجستان مقصد گردشگری بهتری است، با تنوع بیشتری از تماشای ها برای کشف کردن، از فرهنگ گرفته تا زیبایی های طبیعی. با این حال، افرادی هم هستند که احتمالاً از سفر به ارمنستان بیشتر از سفر به گرجستان لذت خواهند برد.

منابع

worlddata

indexmundi

traveldrafts

georgiaintrend

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2338

به "گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید