لیبل روی بطری های نوشابه و ایستک چگونه چاپ می شوند؟

به گزارش مجله رویای کره ای، یکی از پر مصرف ترین مصارف چاپ لیبل، بطری نوشابه هاست. در این جا ما روی یکی از این محصولات که از جدید ترین برندها محسوب می گردد و با شیشه های یک نفری و به ویژه لیبل های خوش چاپش، راه خود را باز کرد، تمرکز می کنیم. در این انتخاب، اهمیت دادن صاحبان برند به کیفیت چاپ - دست کم در اوایل کار - بی تاثیر نبوده است.

لیبل روی بطری های نوشابه و ایستک چگونه چاپ می شوند؟

بیشتر بخوانید : 10 چاپخانه برتر چاپ لیبل و برچسب

لیبل ایستک چگونه چاپ می گردد؟

لیبل های ایستک با چاپ افست روی کاغذ گلاسه چاپ می شوند، چه در ترکیه، چه در ایران.

سری های اول لیبل های ایستک در کشور آلمان چاپ می شد و بعد کم کم به دلیل هزینه های زیاد فراوری و حمل و نقل و نیز بالا رفتن حجم فراوری محصولات شرکت و ضرورت کوتاه کردن زمان رسیدن بسته های لیبل از آلمان، تصمیم به سفارش چاپ به ترکیه گرفته شد.

جنس استفاده شده برای ورق لیبل، متالایز است و بهترین روش چاپ بر روی متالایز، چاپ UV است، این لیبل ها با افست UV چاپ می شوند.

چاپخانه هایی هم در ایران هستند که دستگاه چاپ افست UV دارند، اما مساله اصلی، دستگاه پانچ لیبل هاست که از این نظر در ایران محدودیت هایی داریم.

همانطور که گفته شد چاپخانه های بسیاری در ایران می توانند این لیبل ها را چاپ نمایند، اما دستگاه پانچ آن را ندارند. به همین علت و نیز از لحاظ کیفیت و به موقع تحویل دادن کار، صاحبان ایستک، سفارش کار به کشور ترکیه را، مسیری مطمئن تر یافته اند.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ و بسته بندی ایران کجاست ؟

تعداد رنگ و ماشین چاپ لیبل بطری ایستک و نوشابه

به نظر می رسد در لیبل های چند سال پیش، از رنگ Spot استفاده می شد، ولی حالا این رنگ های اختصاصی کمتر به چشم می خورند.

کار چاپی لیبل های کاغذی چاپ ترکیه در مجموع 6 رنگ بود. چهار رنگ اصلی برای میوه ها و طرح های روی کار، به اضافه رنگ سفید و یک رنگ Spot برای زمینه که برای هر طعم رنگ زمینه (Spot) خاصی استفاده می شد.

اما در کارهای چاپ شده در ایران به علت 5 رنگ (به جای 6 رنگ) بودن دستگاهی که کار با آن چاپ می گردد، رنگ زمینه را هم با چهار رنگ اصلی چاپ می نمایند.

برای لیبل هایی که روی شیشه چسبانده می گردد، از چهار رنگ اصلی استفاده می گردد.

رنگ طلایی روی لیبل های کاغذ متالایز، رنگ زرد است که روی متالایز جلوه خاصی پیدا می نماید و میزان جلای رنگ به دست آمده به غلظت رنگ و نیز جنس کاغذ، بسته به کارخانه فراوری نماینده آنها، متفاوت است.

بیشتر بخوانید : بهترین فراوری نماینده و چاپخانه چاپ لیبل ایران کجاست ؟

تنوع چاپ، هزینه ها و کشش بازار چاپ روی لیبل بطری نوشابه و ایستک

با توجه به اهمیت بسته بندی در فروش نوشیدنی ها و تاثیر لیبل، این پرسش به جای خود باقی است که چرا برای ارتقای کیفیت چاپ چاره ای اندیشیده نمی گردد و دست فراوری نمایندگان برای هزینه کردن در این زمینه می لرزد؟ آیا خریداران بهای آن را نمی پردازند؟

الان دو محصول نوشیدنی هستند که محتوای آنها در یک کارخانه پر می گردد و حامل یک نوع نوشیدنی هستند، اما به خاطر بسته بندی های متفاوتی که دارند، یکی به قیمت پایین تر و دیگری که بسته بندی جذاب تری دارد به قیمت بالاتری (حدود برابر) فروخته می گردد.

بنابراین بسته بندی می تواند در فروش کالا تاثیر داشته باشد. اگر امکان این باشد که بسته بندی محصولات با کیفیت بالاتر چاپ و عرضه شوند، هزینه تمام شده خیلی بالاتر نمی رود. اما برای انجام هزینه های بیشتر مانند چاپ خارج از کشور، باید قیمت محصول را بالا برد ولی در ایران قانونی به نام قانون حمایت از مصرف نماینده وجود دارد که بر اساس آن کارخانه هایی مثل آر پانوش با ایستک، نمی توانند یکباره قیمت را به طور چشمگیر افزایش دهند.

می توان تصور کرد که برای لیبل هایی که در ایران فراوری می گردد، متناسب با افزایش قیمتی که در کاغذ تحریر بوده، برای کاغذ متالایز هم افزایش قیمت رخ داده باشد با این که نرخ جهانی کاغذ ثابت بوده، به علت افزایش قیمت دلار در ایران، واردات کمتر شده و به طبع آن مشکلاتی برای صاحبان ایستک پدید آمده باشد.

برای معاملات با ترکیه نیز چون معامله ارزی است، حالا باید برای داشتن همان میزان لیبل قبلی، چند برابر هزینه گردد علی رغم توجه این شرکت و رقابت محصول در بازار، به نظر نمی رسد استاندارد یا گواهی معینی برای چاپ لیبل ها اعمال گردد، به طوری که در سایت ایستک ادعا می گردد این کارخانه برای فراوری محصول، استانداردهای 9001:2000ISO را برای مدیریت کیفیت، 14001:2004 ISO را برای مدیریت زیست محیطی و HOSAS 18001-2007را برای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی اعمال می نماید. اما درباره استاندارد چاپ، سخنی به میان نیامده است.

گرچه ثبات رنگ در چاپ های متنوع کم و بیش در حد قابل قبولی رعایت می گردد، این شرکت از رنگ های اختصاصی برای لیبل بطری ها استفاده نمی نماید.

بیشتر بخوانید : بهترین فراوری نماینده فیلم بسته بندی Bopp و Bopet و CPP کدام شرکت است ؟

می توان با طبیعت مهربان تر بود

با توجه به حجم بالای فراوری بطری های Pet و ضرورت توجه به مسایل زیست محلی، شرکت هایی مثل ایستک باید به فکر محصولاتی سازگار با طبیعت باشند. ایستک مدت ها به بسته بندی شیشه ای وفادار ماند.

شیشه از نظر تجزیه در طبیعت جنس مناسب تری است که استفاده مجدد از آن امکان پذیر است. اما با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای بطری های یک لیتری Pet و همین طور بطری کوچک Pet برای اماکنی مثل استادیوم ها، زندان ها و … که امکان بردن شیشه به درون آن نیست، شرکت ایستک محصولات با بسته بندی Pet را هم فراوری نموده است.

اگر صنعت پتروشیمی خودش محصولی را فراوری کند و با قیمت مناسب، در اختیار فراوری نمایندگان قرار دهند و یا بخشی از هزینه های اضافه شده را دولت به عنوان سوبسید (یارانه) تقبل کند، شاید استفاده از ظروف زیست تخریب پذیر موجه باشد. در غیر این صورت وارد کردن مواد اولیه Pet زیست تخریب پذیر از خارج با این شرایط، حتی با قیمت های قبلی، به صرفه نیست.

در نتیجه استفاده از چنین محصولی در صورتی امکان پذیر است که مردم از هر لحاظ حاضر به پرداخت بهای آن باشند و این موضوع برای زمانی مناسب است که جامعه مصرف نماینده باورهای فرهنگی مسوولانه ای نسبت به محیط زیست پیدا کند و دست کم بخشی از هزینه آن را بپردازد.

بطری های یک لیتری شیشه ای نیستند، بلکه از جنس Pet ساخته می شوند و می توان تاثیر عوامل مالی را در این زمینه دید. اگرچه توان فراوری شیشه در حجم یک لیتر وجود دارد، اما به دلیل افزایش هزینه ها از جمله مواد اولیه، فراوری، حمل و نقل و غیره، فراوری آن توجیه پذیر نیست.

بطری Pet خیلی ارزان تر است. قیمت بطری های شیشه ای 330 سی سی طوری است که هر بطری آن معادل 5/1 برابر یک بطری یک لیتری Pet می گردد. همچنین بطری شیشه ای یک لیتری حتی قیمتی بالاتر از 3 بطری 330 سی سی دارد. بنابراین مشتری ترجیح می دهد که سه بطری شیشه ای بخرد تا یک شیشه یک لیتری. ضمناً رقابت بازار را از لحاظ قیمت نباید نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید : بهترین فراورینماینده ظروف IML، فراوری پریفرم و درب بطری Pet ایران کدام است ؟

به غیر از مساله هزینه نکته دیگر، سرعت پایین فراوری بطری های شیشه ای در مقایسه با بطری های Pet است. بنابراین علی رغم این که شیشه لوکس تر است و موجب ماندگاری بیشتر محصول می گردد، به همان دلایل مالی، بعید می رسد که در بازار فعلی بتواند بطری های یک لیتری Pet را از میدان به در کند.

با این استدلال دیگر کسی نمی پرسد چرا محصولات جدید و نیمه لوکس آرپانوش مانند آرپای آب انگور هم در بطری های Pet عرضه می گردد. در حالی که این محصول می توانست در بطری های خیلی خوب و لوکس ارایه گردد و اگر در آن بسته بندی ها بود، می توانست با کیفیت خوب و قیمت مناسب به فروش برسد.

برای چسباندن لیبل ها به بطری ها از چسب خاصی استفاده می گردد و در تماس با آب (خیس شدن)، لیبل به راحتی از شیشه جدا می گردد که این امر موجب تسهیل کار باز یافت می گردد. استحکام چسب ها خوب است و تا رسیدن به دست مشتری سالم می ماند و فقط با قرار دریافت در آب گرم، چسب ها، چسبندگی خود را از دست می دهند. عملیات لیبل چسبانی هم در خط فراوری با استفاده از دستگاه لیبل چسبانی انجام می گردد. شیشه ها را شرکت شیشه سازی تاکستان فراوری می نماید.

ارتقای کیفیت، شاید وقتی دیگر در خاتمه پرسشی که مطرح می گردد این است که صنعت لیبل چگونه باید رشد کند. جایی که عظیم ترین مصرف نمایندگان لیبل نیازی به ارتقای کیفیت لیبل نمی بینند و برای آن هزینه و سرمایه گذاری نمی نمایند، چه انتظاری می توان داشت؟ به نظر می رسد برای تحول در این بخش باید متنظر فراوری نمایندگان کوچک تر و خلاق تر باشیم.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1715

به "لیبل روی بطری های نوشابه و ایستک چگونه چاپ می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبل روی بطری های نوشابه و ایستک چگونه چاپ می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید