مرقع مینا میرعماد در کاخ گلستان رونمایی می گردد

به گزارش مجله رویای کره ای، مرقع مینا به خط میرعماد از مجموعه نفیس ترین کتب خطی میراث جهانی کاخ گلستان 27 شهریور رونمایی شد.

مرقع مینا میرعماد در کاخ گلستان رونمایی می گردد

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: کتاب مرقع مینا به خط میرعماد با حضور حسین الهی قمشه ای، تعدادی از اساتید و فرهیختگان این حوزه در موزه مخصوص کاخ گلستان رونمایی می گردد.

وی اضافه نمود: مجموعه خطوط میرعماد موسوم به مرقع مینا در 30 صفحه به ابعاد رحلی با جلد گل و مرغ بر روی کاغذ گلاسه در تیراژ 2 هزار نسخه چاپ شده است؛ گنجینه خطی میراث جهانی کاخ گلستان در بین تمام مجموعه های نفیس جهان از نظر محتوا و عیار هنری منحصر بفرد بوده و از میان آثار بجا مانده از میرعماد در سراسر جهان ، آنچه که در کتابخانه کاخ گلستان نگهداری می گردد، جز بهترین خطوط این هنرمند است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان نمود: بسیاری از نسخه های خطی این کتابخانه، در زمان مظفرالدین شاه، توسط رئیس کتابخانه، لسان الدوله، به سرقت رفته که در نتیجه کوشش های نظمیه وقت، تعدادی از این آثار به کاخ گلستان بازگردانده می گردد؛ یکی از این کتاب های به سرقت رفته، مجموعه ای است از خطوط میرعماد و شاگردانش، موسوم به مرقع مینا ، که به تایید موسی مرات الممالک در سند کتاب، توسط نظمیه به کتابخانه سلطنتی باز گردانده می گردد.

نصرتی توضیح داد: خط نستعلیق که عروس خطوط اسلامی نامیده می گردد به دست میرعماد به اوج لطافت و صلابت خود رسیده است، این هنرمند خط را به جایگاهی رسانده که نه اساتید پیش از او و نه شاگردان و پیروان او تا به امروز یارای آن نبوده تا به قلمرو قلمرانی میرعماد نزدیک گردد.

وی اضافه نمود: کتاب مرقع مینا به خط میرعماد برای نخستین بار توسط بابک بزرگ پناه، خوشنویس و کارشناس نسخ خطی به چاپ رسیده و مدیر هنری آن استاد مجتبی سبزه از خطاطان و کارشناسان مجرب این حوزه است. از آنجا که آثار بزرگانی چون میرعماد ثمره معرفت بالای ایشان است، انتشار آثار به جامانده از این هنرمندان در ارتقای افق دید هنرمندان معاصر بسیار موثر خواهد بود.

مراسم رونمایی از اصل کتاب مرقع مینا به خط میرعماد 27 شهریور ساعت 15 در موزه مخصوص کاخ گلستان با حضور اساتید برجستهی کشور برگزار گردید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 389

به "مرقع مینا میرعماد در کاخ گلستان رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرقع مینا میرعماد در کاخ گلستان رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید