مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در سرانجام راه

به گزارش مجله رویای کره ای، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به زمان وقوع آتش سوزی و میزان آسیب های واردشده به در سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز گفت: به همت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان، پایگاه جهانی بازار و همکاری هیئت امنا و کسبه، عملیات مرمت کالبدی و سامان دهی سرای ایکی قاپیلی در کمتر از شش ماه انجام شد و در آستانه اتمام است و خوشبختانه این اقدامات رضایت عموم و شهروندان را به همراه داشته است.

مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در سرانجام راه

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با اشاره به اینکه سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در تاریخ 18 اردیبهشت 98 ساعت 10 شب دچار حریق شده است، گفت: با کوشش آتشنشانان، این آتش سوزی که 2500 مترمربع در دو طبقه از بازار را فرا گرفته و سرای ایکی قاپیلی، دالان های میانی و سقط فروشان را درگیر خود نموده بود، در کمتر از پنج ساعت مهار شد و طی آن، حدود 120 واحد تجاری آسیب جدی دید.

او با تاکید بر اینکه بازار سرپوشیده تبریز، سند باشکوه، فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست و اقتصاد آذربایجان به شمار می رود و با توجه به اهمیت جهانی این اثر، مرمت سریع آن مورد تاکید مقام عالی وزارت است، ادامه داد: پس از اتمام مراحل اطفا، لکه گیری و آواربرداری قسمت آسیب دیده بازار تبریز، پیرو اولویت بندی های صورت گرفته و برآورد خسارات کالبدی، ارزیابی توسط کارشناسان اداره کل و پایگاه جهانی بازار، برنامه ریزی دقیقی برای مرمت و سامان دهی بخش های آسیب دیده بازار تاریخی تبریز انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با توجه به اهمیت بالای موضوع پس از آواربرداری، از روز 13 خرداد ماه در راستای مرمت این سرا، اقداماتی نظیر سبک سازی سقف، تمیزکاری و اندودزدایی، استحکام و تقویت پی و پایه ها، بازسازی قسمت های تخریب شده اعم از طاق و گنبد، تعمیر، مرمت و اجرای در و پنجره، بندکشی آجرها و ... با دقت و سرعت شروع و به انجام رسید.

آبدار با اشاره به علل و عواملی که موجب شد تا آتش سوزی اخیر خسارت بسیار کمتری نسبت به مورد مشابه قبلی داشته باشد، گفت: اتصال به شبکه فاضلاب شهری، کف سازی بازار با همکاری شهرداری تبریز، خروج دپوهای کالا از معابر عمومی بازار، مرمت اصولی و استاندارد دهه گذشته، نصب شیرهای هیدرانت، اقدام به موقع قهرمانان آتشنشانی و بسیاری دیگر از عواملی بود که باعث تقلیل خسارت شد.

او اضافه کرد: مرمت کالبدی کنونی نیز طبق استانداردها و ضوابط ملی و بین المللی صورت گرفته تا شاهد کوچک ترین خدشه ای به سیمای تاریخی این بازار جهانی نباشیم.

آبدار در خاتمه با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با هرگونه احتمال آتش سوزی در مجموعه بازار تاریخی تبریز، اعلام نمود: اقدامات لازم برای راه اندازی سیستم اعلان حریق الکترونیکی براساس فناوری های نوین با همکاری دستگاه های ذی ربط در حال اجرا است و با همکاری هیئت امنای بازار و کسبه به زودی به نتیجه خواهد رسید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 476

به "مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در سرانجام راه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز در سرانجام راه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید