بازسازی خانه: کارگاه بازسازی اشیا در تخت جمشید به بهره برداری رسید

به گزارش مجله رویای کره ای، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، کارگاه بازسازی اشیا در تخت جمشید به بهره برداری رسید.

بازسازی خانه: کارگاه بازسازی اشیا در تخت جمشید به بهره برداری رسید

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

حمید فدایی اضافه کرد: تجهیز و راه اندازی این آزمایشگاه از احتیاجهای مبرم پایگاه تخت جمشید بود که در دو سال گذشته در اولویت های برنامه ای نهاده شد و نهایتا با گذشت چند دهه از شکل گیری پایگاه، پیروز به تجهیز و راه اندازی آن شدیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: با راه اندازی آزمایشگاه شیمی انجام بسیاری از آزمون ها و شناسایی های اولیه همانند بررسی کیفی نمک های محلول اعم از شناسایی یون های کلرید، سولفات، نیترات و یون کربنات بر روی آثار انجام خواهد شد.

فدایی یادآور شد: در این آزمایشگاه امکان انجام آزمون های مکانیک همانند مقدار گیری دانسیته، معین درصد تخلخل و اندازه جذب آب در نمونه های سنگ و دیگر مصالح وجود دارد.

وی گفت: حضور این آزمایشگاه در کنار کارگاه های متعدد دایر در مجموعه پشتیبانی علمی بسیار مناسبی است که به بازسازیگران این مجموعه یاری می نماید تا بتوانند در زمینه آسیب شناسی و ارائه راهکارهای بازسازیی دقیق تر از گذشته تصمیم گیری کنند.

فدایی گفت: با راه اندازی کارگاه بازسازی اشیا در کنار این آزمایشگاه، ظرفیت مضاعفی در زمینه بازسازی اشیای موزه ای هم بوجود آمده و در این کارگاه بسیاری از آثار موجود در موزه و گنجینه تخت جمشید نیز بصورت مداوم مورد حفاظت و بازسازی قرار خواهد گرفت.

محمدرضا علیخواه، کارشناس بازسازی و مسئول آزمایشگاه نیز در همین باره خاطرنشان کرد: با اتمام مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه بازسازی اشیا این آزمایشگاه با حضور جمعی از همکاران پایگاه بطور رسمی افتتاح شد.

علیخواه اضافه کرد: در مرحله نخست از تجهیز آزمایشگاه و کارگاه بازسازی اشیا، پس از ساماندهی ساختمان، مواد و تجهیزات ضروری اعم از محلول های شیمیایی مورد احتیاج، شیشه آلات آزمایشگاهی، هود آزمایشگاهی، آون، میکروسکوپ، دستگاه مقدار گیری اندازه اسیدی و قلیایی مواد و دیگر ابزارهای آزمایشگاهی و بعلاوه کارگاهی تهیه شد.

وی ادامه داد: در بخش کارگاه بازسازی نیز با ابزار و تجهیزات فراهم آمده امکان حفاظت و بازسازی انواع آثار و اشیای سنگی، سفال، آجرهای لعابدار و آثار گچبری وجود دارد.

علیخواه ابراز امیدواری کرد که با توسعه آزمایشگاه و کارگاه بازسازی در آینده نزدیک، حفاظت از دیگر اشیای موجود در موزه تخت جمشید از جمله آثار با ساختار فلزی، اشیای شیشه ای و پارچه های کربنیزه شده امکان پذیر گردد و بعلاوه، با توسعه آزمایشگاه مکانیک خاک و مصالح امکان شناسایی های مرتبط با دیگر مواد و مصالح فراهم گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2113

به "بازسازی خانه: کارگاه بازسازی اشیا در تخت جمشید به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: کارگاه بازسازی اشیا در تخت جمشید به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید