ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم ، تسهیلات دولت ترکیه برای شرکت های نوپا

به گزارش مجله رویای کره ای، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: دولت ترکیه برای حمایت از تولیدکنندگان نوپا علاوه بر اعطای زمین و 3 سال معافیت مالیاتی، هزینه های بیمه، آب، برق و حتی هزینه های بازاریابی خارجی و صادراتشان را پرداخت می نماید.

ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم ، تسهیلات دولت ترکیه برای شرکت های نوپا

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با تور آنتالیا ارزان قیمت همراه باشید.

گروه اقتصادی خبرنگاران- سینا احدیان؛ در قسمت های قبلی پرونده در مصاحبه با مسئولان اتاق بازرگانی مشترک ایران و کشور های ارمنستان، آذربایجان و عمان ظرفیت بازار کالا و خدمات آن ها و فرصت های تجاری مختلف برای ایران را آنالیز کردیم و از اهمیت بالای ابزار دیپلماسی اقتصادی در رشد و توسعه فراوری و صنعت کشور و رسیدن به منافع اقتصادی و البته موانع پیش روی آن و علل مختلف ضعف در این حوزه صحبت کردیم.

از پرونده ویژه دیپلماسی اقتصادی بیشتر بخوانید:

بخش مقدماتی؛

رمزگشایی از حلقه ای مفقود در زنجیره فراوری و توسعه کشور

آذربایجان 2؛

وثوقی: هیچ برنامه ای برای بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه نداریم

آذربایجان1؛

ایران در بازار تجارت جهانی مغازه چهارنبش دارد / دارو فراوری می کنیم اما توان فروش به همسایگان را نداریم!

کشور ترکیه، اما در کشور های همسایه خاکی و حتی دریایی ایران یک ویژگی منحصر بفرد دارد و آن اینکه ترک ها علاوه بر این که بازار مناسبی با جمعیت 82 میلیونی و واردات 230 میلیارد دلاری برای ما دارند، یک بازیگر ماهر و پیروز در فراوری، صادرات و تجارت خارجی هستند.

در اثبات این ادعا می توان گفت که ترکیه نه تنها در کشور های منطقه بلکه در کشور های اروپایی یک رقیب جدی و پر توان برای چینی ها محسوب می گردد و حتی در برخی کشور ها مثل ارمنستان که دارای روابط تیره و تار سیاسی است، اما حضوری پررنگ از خود نشان داده و بازار آنجا را قبضه نموده است. در عین حال ایران با اینکه ازنظر سیاسی، فرهنگی و تارخی با کشوری همچون ارمنستان روابط تنگاتنگ و حسنه ای دارد، اما سهم بسیار ناچیزی از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است و این بدان معنی است که ما بجای استفاده از فرصت ها به منظور انتفاع اقتصادی فرصت سوزی نموده ایم و باید هر چه زودتر برای جبران آن با استفاده از روش ها و تجارب کشور های پیروز از جمله ترکیه کوشش کنیم.

از پرونده ویژه دیپلماسی اقتصادی بیشتر بخوانید:

ارمنستان 1؛

بازاری که با بسته بودن مرز هم قبضه شد! / چرا همسایه کوچک مسیحی برای ایران استراتژیک است؟

ارمنستان 2؛

ماجرای لغو پروژه ساخت بزرگترین پل بین ارمنستان و گرجستان

در ادامه بخشی از مصاحبه با سید جلال ابراهیمی؛ دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه که حدود نیم قرن در تجارت با این کشور فعال است تقدیم می گردد.

اقدامات دولت ترکیه برای حمایت از فراورینمایندگان و شرکت های نوپا

امروز در ترکیه هر کس شرکتی تاسیس کند و وارد عرصه فراوری بگردد، تا سه سال از اقتصادیات معاف است و بیمه و حتی پول آب و برق شرکت را هم دولت می پردازد و زمین رایگان می¬دهد. یعنی امکانات فراهم می¬کند که شرکت بتواند رشد کند. کسی که در ترکیه شرکتی تاسیس نموده است و بخواهد در یک نمایشگاه شرکت کند، بین 40 تا 60 درصد هزینه¬اش را دولت می¬پردازد. همچنین هزینه¬های بازاریابی و هزینه پرواز و ... را برای فراورینمایندگانی که محصولات خود را در بازار کشور های دیگر عرضه می-نمایند، می¬پردازد.

زمانی که آقای داود اوغلی وزیر امور خارجه ترکیه بود، گفت: هر وقت یک ترک در یک کشور خارجی کار تجاری بکند، من در همان شهر کنسولگری باز می¬کنم تا آن شخص بتواند مسائل خود را به سرعت حل نماید و مشکل دیپلماسی و اقامت و درگیری با مسائل فرهنگی اجتماعی در آن منطقه را نداشته باشد.

تعرفه بر واردات، راهی برای حمایت از فراورینماینده داخلی

در ترکیه، برای واردات تعرفه گمرکی وجود دارد. وقتی میزان واردات افزایش می¬یابد، تعرفه هم زیاد می¬گردد. تعرفه واردات را تا حدی بالا می¬برند که فراوری برای فراورینماینده داخلی صرفه اقتصادی داشته باشد. در آن¬جا، چون طبق قوانین نمی¬توانند واردات کالا را ممنوع نمایند، تعرفه را بالا می¬برند. مثلا تعرفه را تا 120 درصد بالا می¬برند که دیگر واردات برای کسی سودآور نباشد. اگر هم کسی خواست وارد کند، باید هزینه¬اش را بدهد.

حمایت دولت از کارآفرینان و صنایع پیشرفته

در حال حاضر، در ترکیه به یک کارآفرین 25 هزار لیر (معادل 60 میلیون تومان) وام بلاعوض و 75 هزار لیر (معادل 180 میلیون تومان) وام بلند مدت داده می¬گردد. در این کشور، برنامه¬ریزی برای ایجاد صنایع high-tech است و به این گونه صنایع وام داده می¬گردد. به کار جدید و با تکنولوژی بالا یاری می¬گردد. اساساً وام تجاری به این معناست که به چیزی که جامعه به آن احتیاج دارد، ولی آن را فراوری نمی¬کند، وام داده بگردد.

فرصت¬طلبی ترکیه برای ورود به بازار عمان

زمانی که دولت عمان با عربستان اختلاف پیدا کرد و از طرف عربستان تحریم شد، ترکیه با فروش آب و مواد غذایی متعدد به عمان، بازار این کشور را به خود وابسته کرد. در همان زمان، ما توانسته بودیم بازار رب گوجه فرنگی را راه بیندازیم که دولت یک شبه گفت که صادرات رب ممنوع شد. در این¬جا صادرنمایندگان لطمه دیدند؛ ما مذاق¬ها را عادت داده بودیم، اما با این ممنوعیت، آن¬ها دوباره سراغ بقیه شرکت¬ها رفتند بنابراین باید فرصت طلبی در تجارت خارجی و صادرات کالا و خدمات به سایر کشور ها را از ترکیه یاد بگیریم. البته در زمانی که احتیاج داخلی وجود دارد، باید صادرات را کاهش داد. باید برای صادرات محصولی مثل گوجه¬ فرنگی برنامه داشته باشیم؛ بدانیم که چقدر صادرات داریم، چقدر مصرف داخلی داریم، یا مثلاً چقدر احتیاج به قوطی داریم که یک دفعه مشکل پیدا نکنیم.

از پرونده ویژه دیپلماسی اقتصادی بیشتر بخوانید:

عمان1؛

ضرابی: سهم ایران از واردات 28 میلیارد دلاری عمان تنها 2 درصد است!

عمان 2؛

آرایش دولت در جنگ اقتصادی، مطلوب نیست

تامین اقتصادی به وسیله جذب سرمایه¬گذار خارجی

دولت ترکیه دو سال است که می¬گوید برای زیرساخت¬ها مثل اتوبان، پل¬سازی و ... هیچ بودجه¬ای اختصاص نمی¬دهد. تمام زیرساخت¬های بزرگ را هر کس که می¬خواهد داشته باشد، باید تامین اقتصادی کند؛ یعنی بخش خصوصی و با یاری سرمایه¬های خارجی هزینه¬ زیرساخت¬ها را تامین کند. اما در کشور ما، بخش زیادی از بودجه برای زیرساخت¬ها صرف می¬گردد.

لزوم هماهنگی میان نهاد های داخلی در امر تجارت

من به تمام سازمان¬های صنعت و تجارت استان¬ها نامه نوشتم و گفتم که اقلام صادراتی استان خود را به ما بگویید که به ترکیه اعلام کنیم؛ اما فقط یک استان و آن هم برای معدن¬هایش به ما پاسخ داد. یعنی سازمان¬های تجارت استا¬ن¬ها به نامه اتاق بازرگانی ایران و ترکیه پاسخی نداد؛ در حالی که وقتی ما می¬خواهیم به ترکیه صادرات انجام بدهیم، باید تعیین باشد چه محصولاتی قرار است صادر بگردد و به طرف ترک اعلام گردد.

ترکیه برای ما پایگاه پرتاب است، یعنی اگر شرکتی یا محصولی داریم، می¬توانیم به وسیله ترکیه آن را به اروپا صادر کنیم. این کار را می¬توانیم در چهره یک ترک یا ایرانی یا در چهره یک شرکت مشترک انجام دهیم. متاسفانه ما در برخی از استان¬ها محصولاتی داریم، اما استان دیگر آن را نمی¬داند، برای این که سایت اینترنتی ندارند. دنیای امروز، دنیای در های باز است؛ ما به سایت¬های دوزبانه احتیاج داریم.

ضرورت تشکیل اتحادیه¬های بزرگ و تبلیغات موثر محصولات

ما در ایران باید فدراسیون¬هایی داشته باشیم که از ترکیب اتحادیه¬های صنفی به وجود بیایند، این که هر استان برای خودش یک اتحادیه درست می¬کند، این¬ها باید به هم وصل بشوند؛ بعد با کشور های دیگر ترکیب شوند و کنفدراسیون تشکیل دهند. این کنفدراسیون¬ها می¬توانند سایت¬های عظیمی داشته باشند، لیست محصولات خود را بگذارند و مراودات خارجی را کنترل نمایند و با هم¬دیگر ارتباط برقرار نمایند.

مثلاً اتحادیه خشکبار به من مجله¬ای فرستاده که در آن تبلیغات خشکبار است و به اعضای خودشان ارسال می¬گردد. من تماس گرفتم و گفتم این¬ها را به جای این که برای هم¬دیگر بفرستید، به زبان انگلیسی و ترکی استانبولی تهیه کنید تا من به اتاق¬های ترکیه بفرستم تا بدانند خشکبار فروش¬ها چه کسانی هستند و بتوانند با آن¬ها ارتباط برقرار نمایند.

استفاده از انبار مشترک برای فروش محصولات و معاملات نقد و پایاپای

ما در ایران کالا های زیادی داریم که می¬توانیم به خارج صادر کنیم. مواد معدنی زیادی داریم که در آن¬¬ها منحصر هستیم. من در اتاق معدن به فراورینمایندگان سنگ گفتم برای این که به ترکیه سنگ صادر کنید، یک محلی برای نمایش ایجاد کنید تا محصولات شما را ببینند. بنده بار ها به پتروشیمی گفته¬ام که محصولات پتروشیمی شما را می¬خرند، اما، چون ما مشکل بانکی داریم، محصولات خود را در انبار در ترکیه بیاورید تا معادل آن را نقد به شما بدهیم. متاسفانه ما هنوز انبار کردن کالا در یک کشور دیگر برای فروش را عملیاتی ننموده¬ایم. در حال حاضر، روسیه دود صنعتی خود را به ترکیه می¬برد و انبار می¬کند و کارخانجات لاستیک سازی و رنگ سازی ترکیه، دود صنعتی را از آن انبار می¬برد. در حالی که ما 11 کارخانه دود صنعتی داریم. باید یک انبار مشترک در آن¬جا ایجاد گردد تا هر کس بار خودش را در آن قرار دهد و کارخانه¬هایی که به آن احتیاج دارند، از آن¬جا بخرند. به این ترتیب، کالا را نقد قرار می¬دهند و می¬توانند پایاپای جنس بخرند.

پرونده ویژه دیپلماسی اقتصادی | وزارت امور خارجه 1؛

انصاری: با استفاده از ارز های ملی در تجارت خارجی دلار را دور زدیم/ جزئیات راه ارتباط بخش خصوصی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه/ ماجرای راه اندازی کانال سبز بین ایران و روسیه برای تبادل کالا

پرونده ویژه دیپلماسی اقتصادی | وزارت امور خارجه 2؛

انصاری: آمریکایی ها امروز در حال خفت گیری هستند / برای سوری ها شهرک می سازیم؛ پولش را هم می گیریم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 694

به "ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم ، تسهیلات دولت ترکیه برای شرکت های نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت خارجی را از ترک ها یاد بگیریم ، تسهیلات دولت ترکیه برای شرکت های نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید