از تاثیرات شور و اشتیاق بر استارتاپ خود بدانید

به گزارش مجله رویای کره ای، چگونه با شور و اشتیاق ، ایده های استارتاپی را پیش ببریم؟

دیویس اسمیت کارآفرینی است که تجربه راه اندازی و فروش چند استارتاپ پیروز دارد. او در سال 2003 از دانشگاه بریگام یانگ فارغ التحصیل شد. در آن موقع او می دانست که اینترنت، ظرفیت های بالقوه ای برای پیشرفت در کسب و کار دارد. در آن سال ها هنوز فیسبوک و شبکه های اجتماعی دیگر وجود نداشتند. دیویس تمام کوشش خود را کرد تا از ظرفیت های این فناوری نسبتا بالغ استفاده کند. او که علاقه زیادی به بیلیارد و ساخت میزهای این بازی داشت، وب سایتی برای فروش این محصولات راه اندازی کرد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از تاثیرات شور و اشتیاق بر استارتاپ خود بدانید

دیویس در سال 2011 مدرک MBA خود را دریافت کرد و وب سایت اول خود را نیز فروخت. پس از مدتی، او وب سایتی برای فروش کالا و خدمات مادر و کودک در برزیل راه اندازی کرد. این استارتاپ توانست 40 میلیون سرمایه از سرمایه گذاران بزرگی مانند Accel دریافت کند و پیروزیتی عالی برای دیویس بود. وب سایت او در حال حاضر بزرگ ترین تجارت الکترونیکی صنعت محصولات مخصوص بچه ها است.

دیویس اسمیت در حال حاضر مدیرعامل Cotopaxi است. این استارتاپ، سرویسی برای فروش محصولات سفر و گردشگری است که به نوعی شبکه اجتماعی افراد علاقه مند به سفر نیز محسوب می گردد.

می توان گفت تمامی استارتاپ های اسمیت تا به امروز پیروز بوده اند. اما علت پیروزیت این ایده ها چه بوده است؟ آیا دیویس به تمام این ایده ها علاقه مند بوده است، قطعا بله؛ اما آیا سال های زیاد با شور و اشتیاق زیاد به این ایده ها فکر می نموده است؟ احتمالا خیر.

وقتی از این کارآفرین در ارتباط با شور و اشتیاق نسبت به ایده ها سؤال می گردد، او کاملا این موضوع را رد می نماید. او این نظریه را که افراد باید با اشتیاق فراوان به ایده ها فکر نمایند و آن ها را پرورش دهند، به کلی رد می نماید. در عوض، دیویس تکنیکی پیشنهاد می دهد که در کلاس های دانشگاهی طراحی محصول آن را آموخته است. نام این تکنیک، تورنمنت نوآوری است. او می گوید:

مهم نیست شما چقدر نسبت به ایده هایتان شور و اشتیاق داشته باشید. اگر هر چیزی را برای خودتان آغاز کنید، در آخر از آن لذت خواهید برد. ایده اجراشده شما مانند فرزندتان است.

تکنیک مورد استفاده اسمیت این گونه اجرا می گردد. ابتدا تمامی فرصت ها و مسائلی را که در اطرافتان وجود دارد، بنویسید. ممکن است صدها فرصت نو به فکر شما خطور کند. اسمیت معتقد است که به محض وارد شدن به حوزه ایده ها، آن ها به سرعت و وفور به فکر شما خطور خواهند کرد.

سپس ایده هایی را که حداقل هایی تعیین ندارند، حذف کنید. به عنوان مثال ایده هایی که بازار نسبتا بزرگ ندارند باید حذف شوند. بخش دیگر، ایده هایی هستند که فناوری های مورد احتیاجشان، در زمان و مکان اجرا وجود ندارند. پس از حذف تدریجی ایده ها، به یک یا دو مورد خواهید رسید. مرحله بعدی انجام مصاحبه با مشتریان احتمالی است. شما در این مرحله، مقدار احتیاج بازار به محصول فرضی خود را می سنجید.

به عنوان نمونه، استارتاپ دوم اسمیت با ایده ای ساده و الهام از یکی از کارآفرینانی که در دانشگاه دیده بود آغاز شد. مارک لر فردی بود که تعداد زیادی شرکت پیروز تأسیس نموده و آن ها را به آمازون فروخته بود. یکی از این شرکت ها در زمینه فروش پوشک بچه فعالیت می نموده است. اسمیت با آنالیز شرکت مارک لر به این نتیجه می رسد که استارتاپی مشابه می تواند در برزیل پیروز گردد. او با تعداد زیادی مادر ساکن برزیل در خصوص مسائل خرید مایحتاج بچه ها و خصوصا نوزادان مصاحبه می نماید. در نهایت اسمیت با مشاهده پتانسیل موجود، استارتاپ خود را راه اندازی می نماید.

نکته مهم این است که دیویس زمانی طولانی برای به فکر کردن با شور و اشتیاق در خصوص ملزومات نوزادان! سپری ننموده است. او تنها در زمان و مکان مناسب، فرصت را پیدا و به آن عمل نموده است.

به راستی آیا نظریه اشتیاق که شما را تشویق می نماید تنها در پی ایده ای بروید که فکرتان را برای مدت ها مشغول نموده است و با عشق به آن فکر می کنید، صحیح است؟ نظریه ای که می گوید ابتدا موضوع مورد عشق و علاقه خود را پیدا کنید و سپس شرکت خود را در ارتباط با آن بسازید. آیا با توجه به تجربه اسمیت می توان نتیجه گرفت که راه پیروزیت چیزی جز اشتیاق و شور خالص می خواهد؟

کل نیوپرت، پروفسور علوم کامپیوتر در کتاب خود با نام So Good They Cant Ignore You این نظریه را آنالیز می نماید. او اعتقاد دارد که عشق و علاقه در آغاز کسب و کار، اهمیتی ندارد. عشق به کار پس از این که آن را آغاز کردید و آن قدر خوب شدید که دیگران نتوانستند شما را نادیده بگیرند، به خودی خود ایجاد می گردد؛ چرا که در آن موقع شما حرفه ای شده اید و می توانید مرزهای کاری را با دستان خود توسعه دهید. به بیان دیگر او معتقد است که شور و اشتیاق الزاما شما را به پیروزیت نمی رساند؛ بلکه پیروزیت است که شور و اشتیاق را در افراد ایجاد می نماید.

البته بعضی بزرگان دنیای فناوری با این نظریه مخالف هستند. به عنوان مثال، وینود کسلا، مدیرعامل و یکی از مؤسسان سان مایکروسیستمز، معتقد است که شور و اشتیاق در آغاز کار بسیار مهم است. اگرچه هرچه بیشتر در خصوص این افراد تحقیق کنیم، به این مسئله می رسیم که آن ها تعصبی کورکورانه نسبت به تئوری اشتیاق دارند. آن ها در حال حاضر عشق زیادی به کارشان دارند؛ چرا که کارها خوب پیش رفته و در تجارت پیروز شده اند؛ اما آیا وینود در زمان آغاز کارش در سال 1982 نیز به مقدار امروز عشق داشته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1989

به "از تاثیرات شور و اشتیاق بر استارتاپ خود بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تاثیرات شور و اشتیاق بر استارتاپ خود بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید