اسراری شگفت آور از صدای سفید

به گزارش مجله رویای کره ای، صدای سفید ترکیبی از کلیه فرکانس های صوتی بوده که یکی از اقدامات فنی برای کاهش صدای محیط محسوب می شود.

اسراری شگفت آور از صدای سفید

به گزارش خبرنگار ، صدا یا همان نویز سفید در واقع ترکیبی از تمام فرکانس های صوتی است که کاربردها و فواید بی شماری برای آن قید شده است و به همین دلیل امروز قصد دارد تا شما را با آشنا کند.

نور سفید از ترکیب تمام رنگ ها یا همان فرکانسها ایجاد می شود، پس صدای سفید را می توان از ترکیب تمامی فرکانس های مختلف صوتی دانست و از آن جهت که صدای سفید از ترکیب فرکانس های مختلف صوتی ایجاد می شود، برای پوشش دادن سایر فرکانس ها کاربرد دارد.

بطور مثال، اگر شما در اتاق هتلی مشغول استراحت هستید و صدایی از اتاق مجاور آرامش شما را به هم می زند، شما می توانید با روشن کردن یک پنکه صدای مزاحم را پوشش دهید. در اینجا پنکه تقریباً این صدای سفید را برای شما ایجاد کرده و شما صدای مزاحم را کمتر می شنوید.

اگر دو نفر همزمان با شما صحبت کنند، مغز شما می تواند حرف های یکی از آن ها را دنبال کند و اگر سه نفر با شما صحبت کنند نیز این جریان صادق است، ولی تصور کنید هزار نفر همزمان با شما صحبت کنند، در این حالت مغز شما دیگر قادر به تشخیص درست صدایی خاص نیست.

در مورد پنکه نیز جریان همینطور است، پنکه هزار نوع فرکانس صوتی مختلف ایجاد می کند که با صدای اتاق مجاور می شود، بنابراین مغز شما از دنبال کردن صدای اتاق مجاور ناتوان می شود.

از این خصوصیت برای درمان بیمارانی که به بیماری تینیتوس (Tinnitus) مبتلا هستند نیز استفاده می شود.

این بیماری باعث می شود که بیماران گاهی اوقات یا همواره صدای وزوزی را در گوش خود احساس کنند که بسیار آزار دهنده و گاهی غیرقابل تحمل می شود.

برای معالجه این افراد از یک نوع سمعک خاص استفاده می شود که بطور دائم فرکانس های صوتی خاصی ایجاد می کند و این صدا ها باعث کمتر شنیده شدن صدا هایی می شود که بیمار در گوش خود احساس می کند.

به طور کلی بیشتر پژوهش های اجرا شده نشانگر این است که صدا های بلند موجب کاهش عملکرد می شوند، اما صدای بلند به روش های گوناگون بر کار و وظیفه شغلی اثر می گذارد، بد نیست به نکات زیر توجه کنید:

  1. صدای بلند تمرکز فرد را کاهش می دهد. تقلیل تمرکز موجب اشتباه در کار و تکرار آن می شود؛ اشتباه هم موجب اتلاف وقت و گاهی موجب بروز سانحه می شود.
  2. صدای بلند یکنواخت، روی آهنگ سرعت کار، حتی سرعت راه رفتن در فضای کاری اثر فزاینده ای دارد.
  3. صدا های مزاحم موجب کاهش به هم خوردگی پلک چشم ها می شود که در نتیجه خستگی چشم را به دنبال دارد. این خستگی ادراک دیداری را مختل می کند.
  4. صدای بلند، عملکرد شغلی را در مشاغلی که جنبه ذهنی و شناختی دارند؛ کاهش می دهد.
  5. صدای مزاحم در محیط کار موجب کاهش خرسندی از کار می شود زیرا هنگامی که در محیط کار صدای آزار دهنده وجود داشته باشد فرد دچار تنش شده و از لحاظ روانی از وضعیت بهینه خارج می شود.

پس می توان گفت؛ صدای سفید یکی از اقدامات فنی محسوب می شود که برای کاهش صدای محیط از آن استفاده می شود.

در این روش از صدای جریان هوا استفاده می شود که اصطلاحا به آن صدای سفید می گویند.

صدای ملایم و یکنواخت جریان هوا توسط دستگاه های تهویه در محیط کار، صدای محیط کار را تا حدودی تحت اشعاع قرار داده و اثر آنرا بر فرد کاهش می دهد.

کاربرد های نویز سفید

همانطور که می دانید؛ مغز انسان تنها توان جداسازی تعداد محدودی صدا از یکدیگر را دارد.

به عبارت بهتر در صورت روبرو شدن افراد با طیف گسترده ای از صدا های مختلف، مغز آن ها توانایی تفکیک این صدا ها از یکدیگر را نخواهد داشت و این امر می تواند سایر اصواتی که به گوش انسان می رسد تحت الشعاع خود قرار دهد.

از آن جایی که نویز سفید طیف گسترده ای از فرکانس های مختلف شنیداری را در دل خود جای داده است، معمولا از آن برای تحت پوشش قرار دادن یا بی تاثیر کردن سایر صدا های موجود در محیط استفاده می شود.

به عنوان مثال در صدا های هشدار دهنده ای نظیر آژیر خودرو های پلیس، خودرو های آتش نشانی، آمبولانس ها یا بوق های هشدار دهنده مربوط به حملات هوایی و سایر موارد مشابه، که در زمان های نه چندان دور از وجود آن ها استفاده می شد، به طور معمول از وجود نویز سفید بهره گرفته می شود.

دلیل اصلی این امر هم آن است که در صورت استفاده از نویز سفید تاثیر سایر سر و صدا های محیطی تا حدی از بین می رود و صدای آژیر های هشدار دهنده به شکل واضح تری شنیده شده و بر سایر صدا ها غلبه می یابد.

البته نویز سفید به غیر از مواردی که به آن اشاره شد در شاخه های گوناگون علمی و هنری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان دقیق تر از نویز سفید علاوه بر صدای آژیر خودرو های خاص در شاخه های مختلف و متفاوتی نظیر موسیقی، علم آوا شناسی، مهندسی الکترونیک و علوم محاسباتی یا پردازشی هم استفاده می شود.

همچنین آزمایشات و پژوهش های مختلفی نیز در زمینه تاثیرگذار بودن نویز سفید بر فرایند یادگیری افراد یا درمان برخی از اختلال های جسمی و روانی آن ها اجرا شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 248

به "اسراری شگفت آور از صدای سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسراری شگفت آور از صدای سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید