اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟

به گزارش مجله رویای کره ای، ایسنا/ بدنبال خبر و گزارشهای منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟

اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟

داستان چیست؟

هرچند ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز درباره سفرهای نوروزی به تصمیم قاطعی نرسیده است، اما اظهارات مسئولان وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی درباره شروط و الگوهای پیشنهادی سفرهای نوروزی، چگونگی نظارت بر سفرها را به معما تبدیل نموده است. با این وجود، متولیان این وزارتخانه معتقدند راه اندازی سامانه ثبت تور، یکی از راستاهای کنترل سفرها و تورهای توریستی در تعطیلات نوروز می تواند باشد که البته اجرای آن به همراهی و همکاری پلیس راهور ناجا و نیروی انتظامی بستگی دارد.

اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اما انگیزه راه اندازی این سامانه را فراتر از مدیریت و کنترل سفرها در تعطیلات نوروز و در شرایط حساس کرونا دانست و گفت: امروزه ضرورت ایجاد سامانه های الکترونیکی و استفاده از فناوری های نوین برای همه دولت ها آشکار شده و دولت های پیشرفته دنیا سالهاست که در این زمینه گام برداشته اند، چرا که کاهش هزینه های عمومی، کارایی و اثربخشی کنترل و مدیریت سیستم های نظارتی، شفافیت امور و کاهش مفاسد تنها بخشی از مزایای الکترونیکی شدن فرآیندهای اداری است.

او پیرامون اینکه اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟ ادامه داد: در گذشته تعداد تاسیسات توریستی محدود بود و امکان رسیدگی به امور آن ها با استفاده از نیروهای موجود فراهم بود، اما در دهه های اخیر با رشد صنعت توریستی و افزایش تصاعدی تعداد تاسیسات توریستی، تعدد و تنوع بسیار فعالیت ها، امکان رصد، نظارت و رسیدگی به صورت سنتی عملاً میسر نیست. در حال حاضر نزدیک به 5300 (آژانس) دفتر خدمات مسافرتی و توریستی دارای مجوز وجود دارد که وزارت توریستی به عنوان متولی قانونی این صنعت، هر قدر هم افزایش نیروی انسانی داشته باشد، باز امکان پایش دقیق و رسیدگی به امور دفاتر و نظارت بر عملکرد آن ها بویژه در حوزه برگزاری تورها را ندارد.

برات پیرامون اینکه اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟ اضافه نمود: حدود هشت سال است که صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی در بستر سامانه الکترونیک انجام می گردد، اما اقدام برای راه اندازی سامانه ای برای ثبت اطلاعات تورهای توریستی در ذیل همان سامانه از چند سال گذشته شروع شد.

او تاکید نمود: انگیزه اصلی از راه اندازی سامانه ثبت تور، جلوگیری از فعالیت غیرقانونی اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز، ساماندهی انواع تورهای داخلی و خارجی، جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز، تسهیل در رسیدگی به شکایات، شفافیت تعهدات برای ارتقای کیفیت خدمات، ایجاد آمار و اطلاعات دقیق سفر و حمایت از دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی دارای مجوز بند ب است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی توریستی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی این حوزه، مسائل تورهای غیرمجاز و آژانس های بدون تابلو و فاقد مجوز است که امکان رصد کلیه فعالیت آن ها با دشواری روبه رو بود. از طرفی، بعضی آژانس ها تخلفاتی داشتند که متناسب با آن تخلف، تذکر یا اخطار کتبی دریافت نموده و حتی حکم تعلیق گرفته بودند، اما ابزاری برای رسیدگی و اعمال دقیق این امر وجود نداشت. راه اندازی سامانه ثبت تور علاوه بر شناسایی تورها و آژانس های بدون تابلو و غیرمجاز، امکان رسیدگی به تخلفات تاسیسات توریستی را فراهم می نماید.

برات گفت: بحث مهم دیگر، قرارداد بین توریست و دفتر خدمات مسافرتی است که به وسیله این سامانه بخشی از مسائل و اختلافات مربوط به آن حل خواهد شد. از ابتدای دهه 80 وزارت توریستی برای حفظ حقوق مسافر، با همکاری فعالان بخش خصوصی و انجمن های صنفی دفاتر قرارداد تیپ تور تهیه نموده بود که بخش خصوصی موظف به اجرای آن شد و باید نسخه ای از آن قرارداد را در اختیار توریست و یا مسافر قرار می داد تا نسبت به حقوق خود مطلع باشد. این قرارداد در حوزه خروجی دو نوع بود که در سال 1395 با رویکرد بیشتر حفظ حقوق مردم و مسافران مورد اصلاح و بازنگری نهاده شد، ولی بعضا مشاهده می شد که آژانس های مسافرتی در فروش تورهای خود از این قرارداد استفاده نمی نمایند و حتی بعضی دفاتر اذعان می کردند که اساساً اطلاعی از وجود چنین قراردادی نداشته اند. معمولا ما زمانی متوجه عدم استفاده از قرارداد تیپ می شدیم که بین مسافر و آژانس اختلاف حادث شده یا شکایتی دریافت می شد و آن موقع دفتر یا مسافر متضرر می شدند، اما اکنون با راه اندازی سامانه ثبت تور، این مسأله خود به خود برطرف می گردد، زیرا قرارداد تیپ در سامانه بارگذاری شده است.

وی تاکید نمود که با راه اندازی این سامانه تمام شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی ملزم به ثبت تور و اعلام جزئیات راستا و مقاصد تورهای داخلی و خارجی هستند و در غیر این صورت عواقب و مسؤولیت عدم ثبت تور و هرگونه مسائل بعدی ناشی از این امر در وهله نخست با دفاتر و مجریان تور خواهد بود. البته مردم و مسافران نیز باید از دفاتر این مطالبه را داشته و تورهایی را که در سامانه ثبت شده و دارای کد رهگیری است خریداری نمایند.

برات گفت: آژانس های مسافرتی به وسیله این سامانه می توانند راهنمای دارای کارت و مجاز را انتخاب نمایند، اطلاعات مقصد داخلی یا خارجی را ثبت نمایند، مشخصات مورد احتیاج مسافر را وارد نمایند تا کد رهگیری 15 رقمی یونیک قرارداد را دریافت نمایند و کد رهگیری مزبور را به مسافر ارائه دهند. علاوه بر این برای هر تور یک رمزینه پاسخ سریع یا همان QR-code در نظر گرفته شده است که راهنمای تور آن را در اختیار دارد و در تورهای داخلی روی خودرو حامل توریستان نیز نصب می گردد، بنابراین امکان شناسایی و تفکیک این تورها از گروه های غیرمجاز و بدون مجوز برای پلیس آسان خواهد بود.

او افزود: شکایات از تورها و پیگیری محتوای مغایر در قرارداد با خدمات خریداری شده نیز به وسیله این کد رهگیری و سامانه ثبت تور قابل پیگرد خواهد بود. البته سیستم رسیدگی به شکایات به عنوان مکمل این سامانه درحال طراحی است که با راه اندازی آن، فرآیند رسیدگی به امور سفر کامل تر خواهد شد.

برات درباره لزوم ثبت اطلاعات تورهای ورودی در سامانه ثبت تور با وجود اعلام سامانه های متفاوت از سوی نیروی انتظامی برای ثبت اطلاعات تورهای توریستان خارجی اظهار کرد: سامانه ثبت تور برای تمام تورهای داخلی، خروجی و ورودی راه اندازی شده و رویکرد آن در حوزه ورودی بیشتر آمارگیری از تعداد تورها و مقاصد سفر، ساماندهی تورها، رسیدگی به تذکرها و تعلیق دفاتر خدمات مسافرتی و شکایت های مسافران است. این سامانه در ارتباط با تورهای ورودی بیشتر جنبه آمارگیری دارد.

او اضافه نمود: تورهای داخلی گاهی با برخوردهایی از طرف پلیس روبرو می گردد که بعضا با ممانعت هایی در ادامه اجرای تور همراه است. از سوی دیگر، محدودیت هایی از طرف پلیس راهور برای استفاده از خودرو توریستی یا اتوبوس ها در معابر شهری به ویژه در نزدیکی موزه ها و استفاده از پارکینگ وجود دارد که با توجه به استقبال و مشارکت پلیس در راه اندازی سامانه ثبت تور، همراه داشتن کد رهگیری امکان شناسایی تورهای مجاز را برای پلیس فراهم می نماید و امیدواریم بعضی از مسائل و محدودیت ها با این شیوه حل گردد.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات توریستی کشور درباره علت راه اندازی سامانه ساتگ توسط نیروی انتظامی و درخواست از آژانس های واردنماینده تور برای ثبت اطلاعات توریستان خارجی در آن سامانه، با وجود راه اندازی سامانه ثبت تور در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اظهار کرد: اطلاعی از سامانه ساتگ نداریم، اما از ظواهر امر برمی آید که به نوعی موازی با سامانه ثبت تور وزارت میراث فرهنگی و توریستی است.

وی اضافه نمود: سامانه ای که به طور رسمی ابلاغ شده و کاملاً تحت نظارت وزارتخانه متبوع است، به آدرس https://ta.mcth.ir/ بوده که به وسیله اعطای وب سرویس به نیروی انتظامی، امکان اطلاع و رصد برای پلیس نیز فراهم است. ما برای راه اندازی سامانه ثبت تور چندین جلسه با نیروی انتظامی داشتیم و آن ها کامل در جریان هستند، بنابراین تمام دفاتر خدمات مسافرتی که در هر حوزه فعالیت می نمایند، ملزم به ثبت اطلاعات خود در سامانه ثبت تور هستند تا در سفر دچار محدودیت و مشکل نشوند.

او درباره طرح وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی درباره سفر هوشمند در نوروز و درخواست برای ممنوع نشدن سفر با تور گفت: این طرح بسیار طرح خوب و قابل دفاع است و با توجه به ظرفیت سامانه های جانا و سادرا، در صورت تائید ستاد ملی مدیریت کرونا، می توانیم سفرهای ایمن با رعایت پروتکل های بهداشتی در مقاصد توریستی را تضمین کنیم. لذا دفاتر خدمات مسافرتی که به وسیله سامانه ثبت تور کد رهگیری دریافت نمایند، ان شاء الله در سفرهای نوروزی با مشکل روبه رو نخواهند شد، چرا که کد رهگیری آن ها که به صورت QR-code در اختیار راهنمای تور است یا روی شیشه وسیله نقلیه توریستان نصب شده، امکان شناسایی برای عوامل ستاد کرونا و پلیس را آسان می نماید.

برات که امیدوار است این سامانه استفاده از تورهای غیرمجاز و مراجعه مردم به آژانس های بدون تابلو را کمتر کند، اظهار کرد: مزیت دیگر ثبت اطلاعات تورها این است که مردم کمتر سراغ تورهای غیرمجاز بروند. مردم باید بدانند که خدمات توریستی را صرفاً از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز و تورهای دارای کد رهگیری خریداری نمایند. بدیهی است چنان چه بی توجه به این موضوع، فردی در تورهای بدون کد رهگیری و بدون مجوز، دچار سانحه، حادثه یا هر نوع مشکل دیگری گردد، در وهله نخست مسئولیت با خود فرد است. لذا از مردم و هم میهنان عزیز می خواهیم که به این موضوع توجه نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1531

به "اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات تورها چرا ثبت می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید