بنزین ندهید، فلج می شویم
به گزارش مجله رویای کره ای، رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: اگر به سفر و یا گردشگری سهمیه ویژه بنزین اختصاص داده نگردد، این صنعت فلج می گردد.
علی صدرنیا با بیان این که طرح سهمیه بندی بنزین هیچ نگاهی به بخش های خدماتی و حمل و نقل گردشگری نداشته است، به خبرنگاران گفت: ما با گروهی از راهنمایان گردشگری روبرو هستیم که با وسیله نقلیه شخصی خود به گردشگران خدمات می دهند، از طرفی راننده های ون و خودروهای سواری هم هستند که ناچارند سه برابر هزینه سابق برای بنزین بپردازند، درحالی که دستمزدشان نسبت به قبل تفاوتی نکرده و باید هزینه اضافی سوخت را از جیب بپردازند.
وی ادامه داد: این مشکل در دو نشست مجزا با آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - مطرح شد که نظر ایشان هم بر حل آن بود اما در عین حال تاکید نمودند باید ساز و کاری طراحی گردد که درصورت تخصیص سهمیه ویژه بنزین به گردشگری، هیچ شائبه ای ایجاد نگردد.
صدرنیا افزود: پیشنهادی هم مطرح شد که شرکت های حمل و نقل گردشگری با مجوز این وزارتخانه راه اندازی گردد تا درصورت توافق، سهمیه ویژه بنزین به این شرکت ها و اتومبیل های در اختیار آن ها که پلاک گردشگری دریافت خواهند کرد، اختصاص یابد.
وی افزود: آنالیز اولیه ما نشان می دهد درحال حاضر فقط یک شرکت حمل و نقل گردشگری وجود دارد که از این وزارتخانه مجوز گرفته، بنابراین اگر چنین پیشنهادی اجرایی گردد سایر خودروها که درحال سرویس دهی به گردشگران هستند از این طرح جا می مانند و مشکل راهنماـ راننده ها نیز حل نمی گردد، درحالی که آن ها بیشتر از گروه های معمولی در جاده هستند و سفرهایشان گاهی تا 30 روز طول می کشد.
او یادآور شد: نظر وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بر این است که پیگیری سهمیه ویژه بنزین گردشگری بدون داشتن ساز و کار و ایده قابل اجرا، فقط ایجاد شبهه می نماید.
رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اعلام کرد: شاید موضوع بنزین همین حالا حاد نباشد، ولی به محض این که وارد فصل سفر در ایران شویم، قطعا این معضل بیشتر به چشم می آید. باید سریع تر برای آن فکری گردد. اگر این سهمیه ویژه اختصاص نیابد بخشی از بدنه گردشگری فلج می گردد.
صدرنیا در این راستا پیشنهادی را عنوان نمود هرچند آن را موقتی دانست اما گفت: شاید بتوان تا مقطعی که طرح جدی تری اجرا می گردد، به وسیله آژانس های گردشگری معتبر راهنما ـ راننده ها و یا راننده های خودروهای در اختیار گردشگری را به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نفت معرفی کرد تا سهمیه ویژه ای به آن ها تخصیص داده گردد. البته که برای مساله بنزین نمی توان راه کار ساده ای داشت اما تا زمانی که آن شرکت های حمل و نقل مورد نظر وزاتخانه راه اندازی گردد شاید بتوان سهمیه ای را مقطعی و برای تعداد خاصی از راهنماها و راننده ها شناخته شده، اختصاص داد.
رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به تاثیر سهمیه بندی بنزین در افزایش هزینه تورهای ایران اشاره نمود و افزود: پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اصلاح قیمت، درخواست هایی در ارتباط با افزایش دستمزد راهنمایان و راهنماـراننده ها به این جامعه رسید اما هزینه های دیگر آنقدر بالا رفته که اگر دستمزد راهنماها و راننده ها به آن اضافه گردد، فقط باعث می گردد سفر ایران گران تر و آژانس های کوچک و ضعیف تر ورشکسته شوند.
او افزود: با آن که هزینه غذا بالا رفته اما مبنای محاسبه در بعضی از تورها هنوز نرخ سال گذشته است. از طرفی بهار گذشته که با سفر اربعین همزمان شد با کمبود اتوبوس روبرو شدیم در نتیجه بسیاری از راننده های اتوبوس و شرکت های حمل و نقل کرایه ها را افزایش دادند. از آبان ماه هم که دقیقا فصل سفر در ایران بود، نرخ ورودی موزه ها افزایش پیدا کرد. این درحالی است که بیشتر تورها از یکی دو سال قبل فروخته شده اند و این گرانی های لحظه ای در قیمت آن ها محاسبه و حتی پیش بینی نشده است. در هیچ کجا قیمت ها اینقدر لحظه ای و بدون اصول تغییر نمی نماید و این برای طرف های خارجی قابل درک نیست.
صدرنیا تاکید نمود: باید صنعت گردشگری را حمایت کرد تا درآمدزا گردد، مخصوصا حالا که تعداد گردشگران سودده و درآمدساز آن کاهش یافته و هزینه ها از این طریق تامین نمی گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا