افزایش 150 درصدی بذر گندم و جو

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران (پانا) - موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور بیان کرد هسته های بذری گندم و جو دیم در کشور 150 درصد افزایش داشته است.

افزایش 150 درصدی بذر گندم و جو

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شادمان علیزاده اضافه نمود: فراوری هسته های بذری حبوبات و محصولات جایگزین نزدیک به 250 درصد برای تحقق اهداف طرح جهش فراوری در دیمزارهای کشور در امسال افزایش داشته است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اظهار کرد: فراوری هسته های بذری محصولات زراعی نقش پایه و زیربنایی در تحقق اهداف طرح جهش فراوری دارد.

وی گفت: در برنامه جهش فراوری در دیم زارها، فراوری بذر پرورشی 1 گندم و جو، هر یک 150 درصد افزایش داشته و در خصوص گندم فراوری از میانه 40 تن به حدود 100 رسیده است.

علیزاده توضیح داد: طی پنج سال اجرای طرح جهش فراوری در دیم زارها برای پوشش سطوح پیش بینی شده، مطابق یک برنامه مدون، بذور محصولات غلات، حبوبات، دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای در طبقات بذری پرورشی 1، پرورشی 2 و پرورشی 3 افزایش می یابد و مطابق آن، طبقات مادری و گواهی شده باید فراوری گردد.

وی اضافه نمود: طبقات بذری پرورشی 1، پرورشی 2 و پرورشی 3 زیر نظر مستقیم موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و طبقات مادری و گواهی شده با یاری بخش خصوصی و بخش اجرا به فراوری می رسد.

وی با بیان این که با حمایت معاونت زراعت، یک برنامه مدون برای فراوری بذر وجود دارد، گفت: با تصویب طرح جهش فراوری در دیم زارهای کشور، پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام و همگرایی و اهتمام ملی در بخش اجرا و تحقیقات، فراوری بذر را جدی تر و منسجم تر دنبال می کنیم.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای این موسسه، فرایند فراوری هسته های بذری منطبق با اهداف طرح افزایش فراوری در دیم زارها است.

وی اظهار کرد: علاوه بر فراوری هسته های بذری، پشتیبانی فنی هم بر عهده این موسسه است، زیرا این بذور و ارقام، زمانی منجر به افزایش عملکرد و بهره وری می شوند که همراه با بسته های زراعی و دستورالعمل های فنی مورد استفاده قرار بگیرند.

علیزاده اضافه نمود: این دستورالعمل ها به تفکیک برای غلات، حبوبات، دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای و بر اساس آخرین یافته های علمی بروزرسانی و در اختیار استان ها قرار گرفته است.

وی گفت: برای کشت و داشت این بذور، برنامه های ترویجی و مزارع الگویی نیز تدوین نموده ایم که با یاری بخش اجرا به کشاورزان و کارشناسان ارائه می گردد.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور افزود: در این راستا، 300 پیغامک کوتاه ترویجی آماده شده که برای انتشار و اطلاع رسانی در اختیار معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار داده ایم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های پیغام رسان ها و شبکه های مجازی مطرح نمود: عبارت ها و توصیه های کوتاه ترویجی برای کاشت و داشت بذور در دیم زارها به وسیله شبکه های اجتماعی فعال در استان های دیم خیز با یاری همکاران در اجرای طرح جهش فراوری در دیم زارها به بهره برداران ارسال می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2050

به "افزایش 150 درصدی بذر گندم و جو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 150 درصدی بذر گندم و جو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید