خبرنگاران گزارش می دهد؛ روند افزایشی قاتل خاموش در گلستان ، بیماران دیابتی نیازمند بسته های حمایتی هستند

به گزارش مجله رویای کره ای، مبتلایان به دیابت در استان گلستان علاوه بر مسائل جسمی از مسائل دیگری هم رنج می برند.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ روند افزایشی قاتل خاموش در گلستان ، بیماران دیابتی نیازمند بسته های حمایتی هستند
به گزارش خبرنگار از ؛ بیش از 420 میلیون نفردر دنیا مبتلا به دیابت هستند که سالانه از این تعداد 4 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند، دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک در بدن است که عوامل محیطی، ژنتیک و تغذیه نادرست و تحرک ناکافی می تواند زمینه ساز این بیماری باشد.شیوع دیابت نوع یک که تغییر سبک زندگی و رژیم غذای سالم اصلی ترین عامل پیشگیری از ابتلا به آن است، در سال های اخیر با تغییر سبک زندگی از سنتی به مدرن افزایش یافته و هم اکنون استان گلستان جز 10 استان رتبه دار در شیوع بیماری دیابت در کشور است. اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیمای به حدی است که 14 نوامبر برابر با 23 آبان در بیش از 160 کشور دنیا از جمله ایران به نام روز دنیای دیابت نامگذاری شده است، روزی که ما را هم روانه کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دزیانی و بیمارستان صیاد شیرازی استان گلستان کرد، جایی که با مبتلایان دیابتیک در مورد عوارض این بیماری و مسائل آن ها مصاحبه کردیم.شفیعی یکی از بیماران مبتلا به دیابت در مصاحبه با خبرنگاراز؛ گفت: بیش از 9 سال که با بیماری دست و پنجه نرم می کنم، دیابت بینایی ام را تحت تاثیر قرار داده، تا کنون دوبار جراحی کردم و همچنین بی حسی در پاهایم زندگی ام را مختل نموده است. همچنین خانم هزارجریبی از خواهر ناشنوای خودکه بیش از10 سال است دیابت دارد سخن گفت: دیابت باعث سکته مغزی او شده و به همین دلیل مجبور است ماهی چندبار فیزیوتراپی انجام دهد. خانم هزار جریبی همچنین به هزینه های سنگین درمان و تامین دارو اشاره نمود و گفت: متاسفانه هزینه آزمایش و چکاپ ماهانه و هزینه های فیزیوتراپی و بیمارستان بیماران دیابتی حتی با داشتن دفترچه بسیاربالاست.

دیابت با تبعات جسمی، روانی و اجتماعی و نیازمند کنترل جدی و منظم

دکتر صدیقی متخصص داخلی در مصاحبه با خبرنگاراز؛ گفت: بیماری دیابت یک بیماری مزمن و در حال شیوع است و متاسفانه استان گلستان هم از تبعات این بیماری مستثنی نیست. وی گفت: روزانه فقط به کلینیک تخصصی دزیانی 20 نفر مراجعه می نمایند که نشان از شیوع این بیماری در بین سنین مختلف است.صدیقی اضافه نمود: یکی از علت های شایع این بیماری و عوارض جبران ناپذیر آن ترس از شناسایی این بیماری و دوره درمان برای افراد است که نگرانی آن ها را افزایش داده و باعث می گردد تا افراد بعد از رسیدن به مرحله پیشرفته این بیماری به پزشک مراجعه نمایند.وی ادامه داد: این بیماری زمینه ساز برخی از بیماری ها مانند سکته های مغزی و قلبی، کلیوی و دیالیز، از دست دادن بینایی و بیماری های قلبی و عروقی است. وی ادامه داد: در این بیماری توانایی فراوری هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین فراوریی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی، افزایش سن و امید به زندگی از دلایل این بیماری هستند.

گلستان جز 10 استان رتبه دار دیابت در کشور

دکتر عارف نیا رئیس شبکه بهداشت استان گلستان در مصاحبه با خبرنگاراز؛ در خصوص شیوع بیماری دیابت در استان گفت: 11 تا 12 درصد از جمعیت بالای 30 سال استان بیماران دیابتی هستند که این آمار در شهر ها نسبت به روستا ها بیشتر است. عارف نیا اضافه نمود: براساس آمار تفکیک شده، 15 درصد زنان و مردان هم 10 درصد از جمعیت دیابتی استان هستند که یکی علت های شیوع این بیماری در بین زنان، انتقال ژنتیکی از مادر به دختر است..وی ادامه داد: بیشترین آمار بیماران دیابتی شناسایی شده مربوط به برخی شهر های استان مانند کردکوی، گرگان و بندرگز است که تغذیه نامناسب از عوامل مستعد نماینده دیابت است.

غربالگری راهی برای شناسایی بیماری

دکتر عارف نیا رییس شبکه بهداشت استان گلستان در مصاحبه با خبرنگاراز؛ گفت: حدود 25 درصد مردم از بیماری دیابت خود اطلاعی ندارند و شبکه بهداشت برای برطرف این مشکل، اجرای طرح غربالگری را در سطح خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت به صورت رایگان انجام می دهد. وی اضافه نمود: افراد بالای 30 سال می توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به شناسایی و مراقبت از خود اقدام نمایند. عارف نیا ادامه داد: تا کنون فقط 50 درصد از مردم به این مراکز برای تست غربالگری مراجعه کردند.

بیماران دیابتی نیازمند بسته های حمایتی

خانم حجتی بیمار 23 ساله دیابتی و دانشجوی ارشد رشته مهندسی در بیمارستان صیاد شیرازی پیرامون نبود حمایت کافی از بیماران دیابتی گفت: یکی از دلایل بستری شدن در بیمارستان به مدت 16 روز عدم توانایی مالی برای تامین انسولین بوده که باعث شد تا قسمت داخلی بدنم دچار عفونت گردد. حجتی ادامه داد: با وجود دفترچه تامین اجتماعی، اما بازهم برای تهیه دارو با مشکل روبرو هستیم و توان خرید انسولین را نداشتم، تامین دارو به صورت آزاد هم سنگین و کمر شکن است.عارف نیا رئیس شبکه بهداشت استان گفت: دارو های خوراکی تمام بیماران به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت عرضه می گردد و انسولین هم تحت پوشش بیمه است و 30 درصد آن با یاری دولت پرداخت می گردد. عارف نیا ادامه داد: اما مسائل بیماران دیابتی سرسوزن ها و دستگاه چک نماینده قندخون و دیگر مسائل مربوط به حوزه درمان است و بودجه دولت در این خصوص تعریف شده است و باید انجمن ها و سمن های مردم نهاد استان برای مرتفع کردن مسائل بیماران فعال باشند.با همه اقدامات حمایتی دولت، هنوز هم بهترین راهکار پیشگیری است و نه درمان ... بیش از 90 درصد ابتلا به دیابت غیرژنتیکی و غیرواگیر است و این خود ما هستیم که مشخص می کنیم مبتلا شویم یا خیر. گزارش از گنجا محمودی انتهای پیغام / امنبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 95

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ روند افزایشی قاتل خاموش در گلستان ، بیماران دیابتی نیازمند بسته های حمایتی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ روند افزایشی قاتل خاموش در گلستان ، بیماران دیابتی نیازمند بسته های حمایتی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید