بروکراسی اداری تجاری سازی محصولات دانشگاهی را مشکل کرده است

به گزارش مجله رویای کره ای، به گزارش خبرنگاران، محمدمهدی شیرمحمدی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سوی تجاری سازی محصولات دانشگاهی است و مراکز رشد در راستای بهره برداری بیشتر از امکانات و توانایی های علمی و دانشگاهی نگاه ویژه ای را معطوف کرده اند.

بروکراسی اداری تجاری سازی محصولات دانشگاهی را مشکل کرده است

جهت دریافت مشاوره خدمات محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی تأکید کرد: تجاری سازی محصولات کار بسیار پیچیده و سختی است و درحالی که در همه جای کشور مسئولان شعار تسهیل امور را سر می دهند اما بروکراسی زائد و اخذ مجوز از نهادهای مختلف کار را مشکل کرده است.

وی با توجه به اینکه نامه نگاری مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی برای اخذ پروانه ساخت سه محصول بیش از شش ماه است که بدون پاسخ مانده افزود: دانشگاهیان باوجود گام بزرگی که برای تجاری سازی محصولات برداشته اند اما حمایت لازم و کافی را ندارند و واحدهای فناور همچنان در راستا تجاری سازی مسائل بسکمک دارند.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بابیان اینکه باید به واحدهای فناوری دانشگاه ها اعتماد بیشتری داشت و فضای ورود به بازار را برای آن ها تسهیل کرد، افزود: نگاه دانشگاهیان با افراد تاجر درون بازار متفاوت است.

در سال جاری 7 محصول جدید این مرکز رشد رونمایی شد

وی در ادامه بابیان اینکه در سال جاری 7 محصول جدید این مرکز رشد رونمایی شد، افزود: محصولات جدید این مرکز رشد شامل کاغذ نیترات سنج، کنتور هوشمند دیجیتالی برق با کنترل از راه دور، دستگاه کوچک ضربان نبض، اپلیکیشن موبایلی گردشگری همدان، دماسنج کنترل از راه دور با موبایل، کفش کوهنوردی روی یخ، ماده پاک کننده طبیعی قیر و مشتقات نفتی است.

رئیس مرکز رشد واحد همدان گفت: کاغذ نیترات سنج برای نخستین بار در جهان رونمایی شده و توانایی تشخیص نیترات موجود در آب را دارد و پس از برخورد با آب رنگ آن متناسب با غلظت نیترات موجود در آب تغییر می کند.

شیرمحمدی ادامه داد: دستگاه ضربان نبض محصول دیگر مرکز رشد شهید احمدی روشن واحد همدان است که با گذاشتن انگشت بر روی آن، تعداد ضربان قلب را تشخیص وتندی یا کندی ضربان قلب را مشخص می کند.

وی محصول دیگر را دماسنجی بیان کرد که بیشتر برای نوزادان یا بیمارانی که نیازمند کنترل مرتب دما بدن هستند، قابل استفاده است و گفت: این دماسنج به صورت بازوبند به بازوی کودک بسته می شود و اگر دمای بدن بالا برود، به گوشی موبایل والدین آن پیام لازم و عدد دما را ارسال می کند.

شیرمحمدی کنتور هوشمند دیجیتالی برق را نیز از دیگر محصولات بیان کرد و گفت: پیش از این در این مرکز رشد کنتور هوشمند و با قابلیت کنترل از راه دور برای گاز و برق آنالوگ ارائه شده بود که محصول جدید توانایی دارد بدون نیاز به قرائت مستقیم مامور کنتورخوان، کار کنترل کنتور را نیز در اختیار بگیرد.

شیرمحمدی به ماده پاک اشاره و گفت: ماده پاک حاوی مواد نفتی نیست و از گیاهان طبیعی استخراج شده و قیر و مشتقات آن را از بین می برد و بسکمک از خطرات و مضرات مواد نفتی را نیز ندارد و از سوی دیگر کفش یخ رو نیز به کوه نورد کمک می کند در شرایط سخت برفی بدون لیز خوردن از روی یخ عبور کند.

حدود 40 محصول با حمایت مادی و معنوی این مرکز نمونه سازی شده اند

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه حدود 40 محصول با حمایت مادی و معنوی این مرکز نمونه سازی شده اند، ابراز امیدواری کرد با توجه بیشتر به مراکز رشد و اختصاص بودجه مشخص و استقلال عمل این مراکز بتوانند تسهیل کننده واحدهای فناور دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه به طور معمول مرکز رشد جایی است که امکانات لازم همچون امکانات سخت افزاری و یا محل مناسب برای کار را در اختیار شرکت هایی قرار دهد که این امکانات را برای انجام فعالیت های خود در اختیار ندارند، ادامه داد: افرادی با انگیزه، استعداد و توانایی های بالا به حمایت مراکز رشد نیازمندند و دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز امکانات لازم را در اختیار آنها قرار می دهد تا کارهای علمی خود را پیش ببرند.

شیرمحمدی بر به وجود آمدن فناوری های مختلف در مراکز رشد واحدهای فناور تأکید کرد و افزود: شرکت ها این گونه امکانات مختلف را به کار می گیرند و منجر به ساخت فناوری های گوناگون می شوند.

وی افزود: مرکز رشد سازمانی است که جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت های خصوصی و مخترعان و مبتکران به حرکت انداخته و ارتباط آنها را با بازار مدیریت می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه این مرکز، رشد شرکت های متکی بر نوآوری را با فرآیندهای حمایتی تسهیل می کند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 92 مرکز رشد دانشگاه اسلامی همدان فعالیت اجرایی خود را با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری آغاز کرده است.

وی تأمین فضای کاری مطلوب و خدمات مربوط به زیرساخت های فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانه ای را از خدمات مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان خواند و بیان نمود: ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی، خدمات آموزشی به واحدهای فناور و ارائه خدمات ارتباطی، اطلاع رسانی و اینترنت پرسرعت از دیگر خدمات این مراکز است.

شیرمحمدی ادامه داد: ارائه محصولات شرکت ها به ادارات متقاضی، تلاش برای فراهم آوردن حمایت های قانونی برای تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز و تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح ها و پروژه های تحقیقاتی و همچنین تسهیل هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابت از جمله خدمات دیگر مرکز رشد دانشگاه است.

کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوری های پیشرفته از اهداف ایجاد مراکز رشد واحدهای فناور است

وی گفت: بسترسازی در راستای ایجاد فرصت های شغلی به منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی برای توسعه فناوری های پیشرفته، ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فن آورانه و کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوری های پیشرفته از اهداف ایجاد مراکز رشد واحدهای فناور است.

شیرمحمدی با توجه به جلوگیری از مهاجرت متخصصان و فارغ التحصیلان استان به استان های همجوار و یا خارج از کشور توسط مراکز رشد دانشگاه آزاد همدان افزود: همچنین این مراکز با هدف آموزش نیروی متخصص با نگاه نیاز بازار صنعت، جذب سرمایه تحقیقات مراکز اداری و صنعتی استان و ایجاد ارزش اضافه کرده برای تحقیقات اجرا شده در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی موجود در استان پایه گذاری شده است.

وی شاخص ترین مزیت استقرار مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه را قرار دریافت محققان در یک فضای پژوهشی دانست و بیان کرد: این امر موجب تبادل افکار مستمر با دیگر محققان و مؤسسات تحقیقاتی در کنار یکدیگر می شود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی همدان ادامه داد: افزون بر این استفاده از خدمات اسکان، پروژه یابی، اطلاع رسانی، خدمات آزمایشگاهی و عمومی و اعتبار تحقیقات فرصت های دیگری است که می توان از آن بهره مند شد.

وی افزود: دوره رشد دوره ای حداکثر سه ساله است که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج می شوند.

شیرمحمدی با بیان اینکه زمان این دوره در شرایط خاص تا پنج سال نیز قابل افزایش است، افزود: داشتن ایده محوری، نوآوری فن آورانه، داشتن طرح کسب و کار برای ایده محوری، داشتن گروه کاری و داشتن شخصیت حقوقی از جمله شرایط پذیرش متقاضیان در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 867

به "بروکراسی اداری تجاری سازی محصولات دانشگاهی را مشکل کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروکراسی اداری تجاری سازی محصولات دانشگاهی را مشکل کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید