بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان

مدتی می گردد که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری در پایتخت را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را کاهش دهد.

بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، مدتی می گردد که شهرداری تهران طرح دوچرخه سواری را به راه انداخته تا با اجرای این طرح آلودگی هوا را در پایتخت کاهش دهد.

این روزها تب وتاب دوچرخه سواری بسیار داغ شده و به دنبال آن نیز کمپین سه شنبه های بدون خودرو نیز به راه افتاده است؛ همچنین حناچی شهردار تهران نیز با حضور در سه شنبه های بدون خودرو سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران داشته است.

دوچرخه سواری برای هیچ فردی در جامعه محدودیتی ندارد و همه افراد در جامعه می توانند از دوچرخه هایی که شهرداری به این امر تخصیص داده استفاده کنند، حتی مراجع قضایی نیز بارها اعلام نموده اند هیچ ممنوعیت قانونی برای بانوان در دوچرخه سواری وجود ندارد.

اما پیش از همه گیر شدن این طرح و افزایش دوچرخه سواران در سطح شهر باید فرهنگ آن نیز نهادینه و قوانین، باید ها و نباید هایی برای دوچرخه سواری در خیابان تعریف گردد، چرا که دوچرخه سواری نیز مانند هر رفتار و کنش دیگری فرهنگ ویژه ای دارد که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

پای صحبت بعضی از رانندگان سواری که بنشینیم گله می کنند که دوچرخه سواران گاهی باعث ایجاد تصادف و حادثه شده اند و آنها بارها توانسته اند این خطر را مهار کنند و باید برای این مسئله فکر جدی گردد.

دوچرخه سواری اگر با رعایت اصول نباشد آسیب های جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می نماید و ممکن است عامل بسیاری از تصادفات باشد حتی به دلیل خطرات زیادی که دوچرخه سواری در سطح شهر با این حجم از ماشین و اتوبوس به دنبال دارد اجازه ورود دوچرخه سواران در خط ویژه اتوبوسرانی داده نشده است.

در همین رابطه پلیس هدایت و رانندگی تهران بزرگ بیان کرد: اخیرا خبری در فضای مجازی در مورد موافقت پلیس راهور تهران بزرگ جهت تردد دوچرخه سواران در خطوط ویژه منتشر شد که ضمن تکذیب این خبر به آگاهی می رساند، راه اندازی خطوط ویژه به منظور سهولت در جابجایی مسافران گرامی با استفاده از حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ویژه امدادی و انتظامی به شهروندان بوده و همچنان که در ابتدای این راستاها، تابلوی ورود ممنوع به استثناء اتوبوس و وسایل نقلیه امدادی و انتظامی نصب شده، به استناد بند 49 ماده 1 آئین نامه هدایت و رانندگی خط ویژه برای تردد وسایل نقلیه مجاز اختصاص یافته و تردد دوچرخه سواران در این راستا ممنوع می باشد؛ لذا از شهروندان فهیم تهرانی که از دوچرخه جهت جابجایی در سطح شهر استفاده می کنند، تقاضا می گردد ضمن خودداری از ورود به خطوط ویژه، از راستا های عمومی و مجاز استفاده کنند.

در دوره فعلی که دوچرخه سواری به عنوان یک چشم انداز کلی حمل نقل در حال افزایش است باید قوانین و فرهنگ آن نیز در جامعه تعریف گردد چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید منتظر افزایش آمار تصادفات، مرگ و میر و مصدومیت های ناشی از دوچرخه سواری بدون اصول در خیابان ها باشیم.

باید به دوچرخه سواران آموزش داده گردد هنگامی که در حال دوچرخه سواری در اتوبان ها، بزرگراه ها و محلات هستند مانند وسایل حمل و نقل دیگر مثل اتومبیل و موتور حرکت کنند.

جالب است بدانید دوچرخه سواری احتیاج به گواهینامه دارد، اما لزوم داشتن گواهینامه هنگام دوچرخه سواری از جمله قوانین اجرا نشده در ایران است که با توجه به شرایط فعلی و رشد دوچرخه سواری در سطح شهر احتیاجمند توجه ویژه برای به اجرا درآمدن این قانون است.

میثم یک دوچرخه سوار شهری است از او درباره قوانین دوچرخه سواری سوال کردیم، او گفت: دوچرخه سواری احتیاجمند لوازم ایمنی مانند کلاه کاسکت مخصوص دوچرخه، زانو بند و پوشاک مناسب است؛ همچنین دوچرخه سواران باید بدانند که عبور از خطوط ویژه اتوبوس ممنوع است و دوچرخه سواران نباید وارد شوند.

میثم در ادامه گفت: دوچرخه سواران به هنگام عبور از میادین، خیابان ها و معابر باید از دست راست و چپ به عنوان راهنما استفاده کنند؛ همچنین استفاده از عینک برای جلوگیری از ورود گرد خاک و حشرات الزامی ست و عدم استفاده از عینک ممکن است برای دوچرخه سواران خطرساز باشد.

او اضافه نمود: سرعت دوچرخه نهایت 60 کیلومتر بر ساعت است به همین دلیل در بزرگراه ها که سرعت اتومبیل ها 100 کیلومتر بر ساعت است عبور دوچرخه سواران از وسط و یا سمت چپ بزرگراه خطرناک است و دوچرخه سواران باید بدانند که هنگام عبور از بزرگراه از سمت راست برانند.

عبور دوچرخه سواران از خیابان های ورود ممنوع می تواند برای خودشان و رانندگان دیگر وسایل نقلیه خطراتی را ایجاد کند، بنابراین از جمله قوانینی که دوچرخه سواران برای حفظ سلامت خود و کاهش مخاطرات باید رعایت کنند، می توان به قوانینی مانند ممنوعیت ورود به خیابان های یک طرفه، رعایت حداکثر دقت هنگام پیچ، جلوگیری از سبقت های بی مورد در اتوبان ها و موارد دیگری اشاره نمود و باید دوچرخه سواران مانند رانندگان برای جلوگیری از تصادفات موظف به اجرا باشند.

استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ سلامت دوچرخه سواران باید الزامی گردد تا هنگام از استفاده از دوچرخه خطری آنها را تهدید نکند.

اما بعد از دوچرخه سواری در پایتخت، شهرداری پیشنهاد استفاده از اسکوتر را در سطح شهر مطرح نموده بود که در حد همان پیشنهاد ماند و مورد آنالیز هم قرار نگرفت گفتنی است اسکوتر در 10 کشور اروپایی و آمریکا استفاده می گردد که البته عامل تصادفات بسیاری بوده است.

آمار جامعی از مرگ ومیر ناشی از تصادف اسکوتر در دسترس نیست، اما حساب سرانگشتی از گزارش های رسانه ها نشان می دهد که از ابتدای سال 2018 در فصل زمستان، حداقل 11 مورد مرگ ومیر اسکوترسواران در ایالات متحده به ثبت رسیده است که با رسیدن تابستان و گرم شدن هوا تعداد آنها افزایش یافته است.

پیش از آن که طرحی به اجرا درآید باید بستر مناسبی برای اجرای طرح فراهم گردد، چرا که با این حجم ماشین، ون، اتوبوس، مینی بوس و... در شهر تهران شرایط مناسبی برای دوچرخه سواران وجود ندارد.

همچنین بی توجهی دوچرخه سواران به ماشین ها هنگام رکاب زدن مسئله ای نگران کننده است و شهرداری تهران که مجری این طرح است باید فکری به حال آن کند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: بروزرسانی: 1 آذر 1398 شناسه مطلب: 489

به "بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیدود بلای آسمانی بر سر رانندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید