تجارت ایران و چین کم شد؟ ، اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین به کجا رسید؟

به گزارش مجله رویای کره ای، وزیر اقتصاد ضمن اشاره به دیدار رؤسای جمهوری ایران و چین در آینده نزدیک، از نهایی شدن 16 تفاهم بین 2 کشور برای پیاده سازی تفاهم 25 ساله خبر داد.

تجارت ایران و چین کم شد؟ ، اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگاران، اجلاسی با حضور معاون نخست وزیر چین و معاون اول رئیس جمهور برگزار و 16 نقطه تفاهم بین دو کشور برای پیاده سازی تفاهم 25 ساله ایران و چین نهایی شد.

اقدامات اجرایی در حوزه نفت و گاز، بانکی، سرمایه گذاری و پروژه های استراتژی در دستور کار اجرایی قرار گرفت تا در ملاقات بعدی روسای جمهور دو کشور به تصویب برسد.

در این باره احسان خاندوزی در یک گفت و گوی تلویزیونی در خصوص همکاری های ایران و چین در قالب سند 25 ساله، اظهار کرد: به عنوان مقدمه برای فراهم شدن توافقات ایران و چین در ملاقات آینده رؤسای جمهور دو کشور که در آینده صورت خواهد گرفت، اجلاسی با حضور بالاترین مقام چینی در حوزه ایران که معاون نخست وزیر چین است و معاون اول رئیس جمهور ایران که عالی ترین مقام مذاکراتی ایران در حوزه چین است، امروز این اجلاس برگزار شد.

وزیر امور مالی و دارایی اضافه نمود: این اجلاس بر چهار کمیته متکی بود که دیروز در حوزه های چهارگانه بین دستگاه های مالی و تخصصی بین دو کشور منعقد شده بود و به 16 نقطه تفاهم بین دو کشور برای پیاده سازی تفاهم 25 ساله ایران و چین رسیده بود که امروز این 16 تفاهم در اجلاس نهایی شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بنا شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، نفت و گاز، هم در حوزه سرمایه گذاری های مشترک دو کشور، هم در حوزه تعاملات مالی، ارزی و بانکی و هم در زمینه پروژه های استراتژیکی چه در زمینه ترانزیت و چه در حوزه های زیرساختی و بنادر ایجاد شود و در دستور کار جزئیاتی قرار گیرد که این جزئیات در ملاقات دو رئیس جمهور چین و ایران بررسی و در نهایت توافق قطعی برای اجرایی شدن این جزئیات فراهم شود.

اجرایی شدن توافقات ایران و چین؛ بزودی

خاندوزی در خصوص زمان اجرایی شدن توافقات بین دو کشور، شرح داد: در ملاقاتهایی که دیروز در چهار کمیته تخصصی صورت گرفت، گفت و گوهایی توأم با جزئیات انجام شد که به نظر می رسد در کوتاه ترین زمان ممکن زمینه اجرایی شدن را فراهم می کنیم؛ بر همین اساس نیز مقدمات خوبی در ملاقات آینده رؤسای جمهور ایران و چین فراهم شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خصوص شرایط تجارت ایران و چین نیز گفت: با توجه به اینکه اراده سیاسی و مالی دو کشور بر این تعلق گرفته که علی رغم محدودیت های بین المللی و فشارهای تحریم، ارتقای ظرفیت ها در دستور کار قرار گیرد به همین علت نزدیک به 20 درصد افزایش تجارت داشتیم که البته چشم انداز سال 2023 بسیار بیشتر از شرایط موجود خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 2193

به "تجارت ایران و چین کم شد؟ ، اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت ایران و چین کم شد؟ ، اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید