خانه مستوفی شوشتر ؛ جاذبه تاریخی دزفول، عکس

به گزارش مجله رویای کره ای، این خانه که نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده، بخشی از مجموعه تاریخی مستوفی شوشتر محسوب می گردد که خود به چندین بخش مختلف رستوران، عکاسخانه، مرکز صنایع دستی و موزه تقسیم شده است.

خانه مستوفی شوشتر ؛ جاذبه تاریخی دزفول، عکس

چرا بازدید از خانه مستوفی شوشتر پیشنهاد می شود؟

از آنجایی که خانه مستوفی از میراث ارزشمند تاریخی کشورمان بشمار می رود، بازدید از آن به هر گردشگران که به تاریخ، هنر و فرهنگ ایران زمین علاقه دارد، به شدت توصیه می شود. حتی اگر به بناهای تاریخی علاقه نداشته باشید نیز کشف اسرار نهفته در این عمارت تاریخی و بازدید از عکاسخانه و صرف غذایی خوشمزه در رستوران تاریخی این مکان، سفر شما به شهر دیدنی شوشتر، به نخستین مکان سکونت بشر در کشورمان، را به سفری خاطره انگیز مبدل خواهد ساخت.

تاریخچه خانه مستوفی شوشتر

همان طور که ذکر گشت، خانه مستوفی شوشتر، بخشی از مجموعه ارزشمند مستوفی شوشتر است که از بخش های مختلف پل، حمام، مسجد و خانه تشکیل شده است. خوب است بدانید که قدمت مجموعه مستوفی شوشتر به دوران قاجار و حکمرانی مظفرالدین شاه باز می شود.

براساس روایات تاریخی و بنا به گفته محققان، خانه مستوفی شوشتر -که ارزشمندترین بخش مجموعه تاریخی شوشتر بشمار می رود- در گذشته متعلق به تاجر خوش آوازه ای به نام محمد علی مستوفی بوده است.

او احداث این بنا را به دست معمار ماهر و مشهوری به نام محمد تقی بنا واگذار کرد و محمد تقی بنا نیز تمام کوشش و هنر خود را بکار گرفت تا بنایی مستحکم و زیبا احداث کند. زحمات تقی بنا بی حاصل نماند و خانه مستوفی پس از اتمام به یکی از زیباترین و مستحکم ترین بناهای این منطقه مبدل گشت.

معماری خانه مستوفی شوشتر

در خصوص معماری بنا باید گفت که خانه مستوفی شوشتر از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که هر کدام، بخش های مجزای دیگری را در برگرفته اند. بخش بیرونی آن که امروزه به اداره میراث فرهنگی شوشتر مبدل گشته است، از اجزای مختلفی چون شاه نشین، اتاق های پذیرایی، اتاق های مستخدمین و هشتی تشکیل و نمای آن به زیبایی و هنرمندانه آجرکاری شده است.

در ضلع شرقی خانه مستوفی شوشتر حوض هشت ضلعی و زیبایی تعبیه شده که حوض دایره شکل دیگری -که سطح آن توسط کلاه فرنگی زیبایی پنهان شده- را در خود جای داده است. کمی آن طرف تر، ایوانی وسیع بنا گشته که در بخش فوقانی خود به بادگیرهای مرتفع و بزرگی متصل شده است.

لازم به ذکر است که بادگیرهای این بنا به وسیله کانال هایی به زیرزمین (سردخانه) مرتبط شده اند و به خوبی هوای مطبوع و خنک رود کارون را ربوده و به بخش تحتانی بنای مستوفی منتقل می نمایند. از دیگر نکات جالب توجه عمارت این است که در طراحی آن از شکل هندسی مستطیل استفاده گشته است: حیاط، بادگیر، زیرزمین و حتی پله های خانه مستوفی شوشتر به شکل مستطیلی طراحی شده و طرحی یکپارچه را بوجود آورده اند.

دیگر بخش های خانه مستوفی شوشتر

یکی از بخش های جذاب خانه مستوفی، موزه دیدنی این مکان است. شما با بازدید از این موزه می توانید آثار تاریخی و ارزشمند شوشتر را از نزدیک تماشا نموده و اطلاعات ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه کسب کنید.

افزون بر موزه، خانه مستوفی شوشتر از رستوران دلنشینی برخوردار است که خیال گردشگران را از بابت خورد و خوراک آسوده می نماید. بی شک صرف غذایی لذیذ و ایرانی در فضای تاریخی و دل انگیز این مکان از جمله تجربه های منحصربفردی است که به ندرت پیش می آید.

پس از صرف ناهار می توانید به عکاسخانه مستوفی شوشتر مراجعه نموده و از نزدیک شاهد زیبایی و جذابیت این بنا باشید. سپس به بخش مرکز صنایع دستی خانه مستوفی شوشتر رفته و سوغات ارزشمندی را از شهر دیدنی شوشتر برای خود خریداری کنید.

در نزدیکی خانه مستوفی شوشتر از چه اماکن دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

حال که برای بازدید از خانه تاریخی مستوفی شوشتر به این شهر دیدنی سفر نموده اید، بد نیست از دیگر اماکن جذابی که در نزدیکی خانه مستوفی شوشتر قرار گرفته اند، بازدید کنید:

فاصله خانه مستوفی شوشتر تا قلعه سلاسل: 350 متر

فاصله خانه مستوفی شوشتر تا پل شادروان: 500 متر

فاصله خانه مستوفی شوشتر تا مسجد و آرامگاه مرحوم شیخ محمد مهدی شرف الدین: 700 متر

فاصله خانه مستوفی شوشتر تا پارک جزیره: 2.1 کیلومتر

مسجد علامه شیخ شوشتری: 2.7 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی در نزدیکی خانه مستوفی شوشتر قرار دارند؟

پیش تر نیز ذکر گشت که خانه مستوفی شوشتر خود از رستورانی دلنشین و باکیفیت بهره مند است، اما با این حال اگر تمایل دارید به مکان دیگری برای صرف غذا بروید، می توانید به رستوران دنج (در فاصله 180 متری خانه مستوفی) و یا رستوران دلنشین (در فاصله 850 متری خانه مستوفی) مراجعه نموده و غذای لذیذی را برای خود سفارش دهید.

چگونه به خانه مستوفی شوشتر برویم؟

برای بازدید از خانه مستوفی شوشتر، نخست باید به شهرستان شوشتر سفر نموده و به سمت میدان باطنی حرکت کنید. پس از عبور از میدان باطنی، به سمت راست میدان رفته و در آنجا تابلوی هدایت را خواهید یافت که شما را در یافتن راستا خانه مستوفی شوشتر کمک خواهد رساند.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1642

به "خانه مستوفی شوشتر ؛ جاذبه تاریخی دزفول، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مستوفی شوشتر ؛ جاذبه تاریخی دزفول، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید