خواص بی نظیر دانه های کنجد

به گزارش مجله رویای کره ای، دانه های کنجد فواید و خاصیت های فراوانی برای سلامتی دارند، بعلاوه مصرف کنجد برای زیبایی پوست و مو بسیار مفید است و به درمان بعضی از بیماری ها یاری شایانی می نماید.

خواص بی نظیر دانه های کنجد

قدرت شفابخش دانه های کنجد

دانه های کنجد و روغن آنها قرن هاست که در پخت و پز و مصارف دارویی به کار می فرایند. اما بسیاری از مردم از فواید شفابخش آنها مطلع نیستند.1

ارزش تهیه دانه های کنجد

دانه های کنجد بسیار مغذی هستند، تنها 100 گرم از این دانه ها میتوانند 573 کیلو کالری انرژی داشته باشند ، علاوه بر این آنها چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید بعلاوه حاوی تقریبا 50 گرم چربی است که حدود 85 درصد چربی های سالم هستند. این دانه ها بعلاوه حاوی اندازه زیادی ویتامین B6، تیامین، نیاسین، کلسیم، مس، منیزیم، آهن و فسفر هستند.

ارزش غذایی کنجد

اول از همه کنجد حاوی سسامولین و سسامیناند، دو فنول مهم با اثرا مفید بر سلامت انسان است. این دو فنول به درمان بسیاری از بیماری ها یاری میکند، به عنوان مثال سطح کلسترول و فشار خون را کاهش میدهد.

مطالعات حیوانی نشان میدهد که جذب ویتامین E را افزایش میدهند و کبد را از آسیب های رادیکال محافظت میکند.2

یک قاشق غذاخوری از دانه های کامل کنجد دارای:

52 کالری؛

4 گرم چربی؛

1 گرم کربوهیدرات؛

2 گرم پروتئین؛

4 میلی گرم مس (18 درصد از احتیاج روزانه)؛

2 میلی گرم منگنز (11 درصد از احتیاج روزانه)؛

87 میلی گرم کلسیم (9 درصد از احتیاج روزانه)؛

31 میلی گرم منیزیم (8 درصد از احتیاج روزانه)؛

3 میلی گرم آهن (7 درصد از احتیاج روزانه)؛

57 میلی گرم فسفر (6 درصد از احتیاج روزانه)؛

7 میلی گرم روی (5 درصد از احتیاج روزانه)؛

و 1 میلی گرم تیامین (5 درصد از احتیاج روزانه) است.3

مزایای سلامتی دانه های کنجد

بسیاری از کشورها در حال حاضر از قدرت شفابخش دانه های کنجد بهره می برند. گیاه کنجد وحشی که بومی غرب آفریقا است، به هند نیز راه یافت؛ جایی که دانه های کنجد، نمادی از جاودانگی در مذهب هندو هستند و روغن کنجد یک نقش کلیدی در سیستم سلامت و شفابخشی طبیعی آیورودیک ایفا می نماید. چاراکا - بقراط طب آیورودیک - آن را برترین روغن می نامد و آیورودا، آن را برای abhyanga - یک روغن ماساژ روزانه برای کل بدن بمنظور پالایش و سرزندگی - توصیه می نماید.

شاید یکی از شگفت انگیزترین کشف ها در خصوص روغن کنجد، توانایی آن در محافظت در برابر بیماری های قلبی و کاهش فشار خون بطور قابل توجه باشد. دانه های کنجد سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع، ویتامین ای، فیتوسترول ها و لیگنان ها هستند که همگی در سلامت قلب نقش دارند.

دانشمندان در هند، تحقیقی روی اثربخشی روغن کنجد در کاهش فشار خون بالا انجام دادند و آنچه یافتند، شگفت انگیز بود. شرکت نمایندگانی که به مدت 2 ماه از روغن کنجد بعنوان تنها روغن مصرفی شان استفاده کردند، یک کاهش قابل توجه در فشار خون شان مشاهده نمودند.

با توجه به این مطالعه، فشار سیستولیک (عدد بالایی) بطور میانه از 166 به 134 کاهش یافت. در حالی که فشار دیاستولیک (عدد پایین) از 101 به 85 رسید. مطالعات دیگر نیز به نتایج مشابهی دست یافتند.

بعلاوه معین شد که روغن کنجد، کلسترول را در زنانی که در سنین پس از یائسگی بودند، کاهش داد و اثربخشی ویتامین e را بیشتر کرد.

مطالعات حیوانی نیز نشان داده اند که ممکن است روغن کنجد در پیشگیری و حتی درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، سرطان و بیماری هانتینگتون مفید باشد و بنظر می رسد که به فرایند بهبود زخم، سرعت می بخشد.

دانه های کنجد که در رنگ های مختلف سیاه، قرمز، زرد و قهوه ای موجود اند، در کشورهای سراسر دنیا، بخصوص خاورمیانه، هند و ژاپن مورداستفاده قرار می گیرند.

برای افزودن این روغن شگفت انگیز به رژیم غذایی تان، می توانید روغن پخت و پز معمول تان را با روغن کنجد جایگزین کنید. بعلاوه می توانید از دانه های کنجد بوداده در سالادها، سبزیجات سرخ شده، روی نان تست، روی بستنی یا در سوپ ها بهره ببرید. دانه های کنجد، طعم فوق العاده ای به غذاهای شما می دهند و احتمالا از انواع بیماری ها پیشگیری می نمایند.1

پینوشتها

1.www.rastineh.com

2.www.namnak.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1875

به "خواص بی نظیر دانه های کنجد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر دانه های کنجد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید