دانشمندان به معنای واقعی سلفی گرفتن پی بردند
به گزارش مجله رویای کره ای، رابرت کورنلیوس، از پیشگامان عکاسی اهل ایالات متحده آمریکا، نزدیک به 200 سال پیش اولین سلفی دنیا را گرفت. اکنون مردم روزانه میلیون ها عکس سلفی می گیرند و در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام بارگذاری می نمایند؛ گویا انگیزه عکاس از انتشار عکس در این رسانه های اجتماعی درگیری مخاطب به وسیله کلیک کردن، پسندیدن و نظر دادن است.
مطالعات پژوهشگران دانشگاه استانی اوهایو، تاکید می نماید آن ها که از خود عکس می گیرند، لزوما این کار را از روی غرور یا خودشیفتگی انجام نمی دهند، بلکه با این کار مفهوم مهم تر یک لحظه را ثبت می نمایند.
افزون بر این، در عکس سلفی که به نوعی صحنه را از چشم خود می بینیم، برترین تجربه فیزیکی آن لحظه را نشان می دهد. مثل عکسی از یک اقیانوس که روزی زیبا را به تصویر می کشد.
این مطالعه که در نشریه روانشناسی اجتماعی و علم شخصیت (Social Psychological and Personality Science) منتشر شد، مخالف دیدگاه رایجی است که می گوید سلفی فقط به منظور تبلیغ برای خود است.
لیزا لیبی، نویسنده همکار این مطالعه و استاد روانشناسی در استان اوهایو، گفت: این عکس ها مفهوم مهم تر یک لحظه را ثبت می نمایند که معنایش الزاما خودخواهی نیست.
در یکی از شش مطالعه ای که برای رسیدن به این نتیجه انجام شد، شرکت نمایندگان به خواندن سناریویی که در آن می توان عکس گرفت، مانند رفتن به خارج از شهر با یک دوست، دعوت شدند و سپس درجه اهمیت و معنای این تجربه را ارزیابی کردند. این مطالعه نشان داد هرچه اهمیت رویداد برای شرکت نمایندگان بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد در آن عکس سلفی بگیرند.
در آزمایشی دیگر، شرکت نمایندگان پست های تازه اینستاگرامشان را با عکسی که از خود گذاشته بودند، باز کردند. سپس از آن ها پرسیدند آیا در آن عکس قصد داشتند تجربه فیزیکی خود در لحظه را ثبت نمایند یا می خواستند مفهوم مهم تر آن لحظه را به تصویر بکشند. سپس احساسشان را در خصوص آن عکس در مقیاس مثبت تا منفی بیان کردند.
پروفسور لیبی گفت: دریافت ما این بود که اگر عکسی منظور اصلی عکاس از گرفتن آن را به درستی برآورده نکند، فرد آن عکس را دوست ندارد.
مثلا گفته بودند که اگر هدفشان از گرفتن آن عکس ثبت مفهوم رویداد بود، در حالتی که عکس را شخص ثالثی گرفته بود و خودشان در تصویر حضور داشتند، آن را بیشتر پسندیده بودند.
زاخاری نیس، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: فهمیدیم که شهود طبیعی برای انتخاب برترین پرسپکتیو [منظره]برای گرفتن عکس به آدم ها یاری می نماید. امیدوارم این مطالعه دانش مردم در خصوص چگونگی تاثیر پرسپکتیو بر واکنش آن ها به عکس را افزایش دهد. به این ترتیب می توانند آگاهانه منظرهی را انتخاب نمایند که با هدفشان مطابقت داشته باشد.
منبع: ایندیپندنت
منبع: فرارو