درمان مننژیت باکتریایی با یک روش درمانی تازه

به گزارش مجله رویای کره ای، محققان در تازه ترین تحقیقات خود به روش درمانی جدیدی برای مننژیت باکتریایی دست یافته اند.

درمان مننژیت باکتریایی با یک روش درمانی تازه

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از ساینس دیلی، اخیرا محققان توانسته اند با استفاده از یک روش نو، سلول های ایمنی بدن را برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی بکار بگیرند.

مننژیت یک عفونت بسیار جدی مغزی است که می تواند به روش های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باید ظرف 24 ساعت پس از ابتلا به این بیماری درمان گردد. تب، سردرد، گیجی، تشنج و قطع عضو، عوارض این بیماری است که می تواند در نهایت منجر به مرگ بیمار گردد.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که نزدیک به سه میلیون مورد مننژیت در سال وجود دارد. بین چهار دلیل اصلی ایجاد مننژیت، سازمان بهداشت جهانی بیشتر از همه نگران مننژیت باکتریایی است که به وسیله باکتری های عفونی Streptococcus pneumoniae ایجاد می گردد.

علیرغم اجرای واکسیناسیون گسترده علیه این بیماری، مننژیت باکتریایی هنوز با اندازه مرگ و میر بالا و پیامد های عصبی از جمله کاهش شنوایی، نقص های عصبی کانونی و اختلال شناختی همراه است. در این بیماری درمان آنتی بیوتیکی لازم است، اما با افزایش خطر مقاومت آنتی بیوتیکی، احتیاج زیادی به استراتژی های درمانی نو وجود دارد. به تازگی در یک مطالعه نو روی موش ها، محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه لوند توانستند از سلول های ایمنی بدن برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی استفاده نمایند.

محققان نشان می دهند که سلول های ایمنی وارد غشای مغز می شوند و شبکه ای ایجاد می نمایند که باکتری ها را به دام می اندازد، اما حرکت مایع مغزی نخاعی را نیز مسدود می نماید. مغز به طور مداوم به وسیله مایع مغزی نخاعی که در بافت رگ های خونی وارد بافت می گردد تمیز می گردد و وظیفه پاکسازی مواد زائد ساخته شده به وسیله سلول های فعال مغز را بر عهده دارد. انتقال مایع مغزی نخاعی به منظور جلوگیری از تورم مغز در بیماری های حاد مانند سکته مغزی نیز مهم است. تورم مغز که اِدم نیز نامیده می گردد، یک شرایط تهدید نماینده زندگی است. چرا که تورم باعث فشرده شدن رگ های خونی می گردد و در نتیجه بافت مغز از بین می برد. اگر عملکرد مغز در منطقه ها کنترل نماینده تنفس متوقف گردد برای فرد کشنده خواهد بود.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1897

به "درمان مننژیت باکتریایی با یک روش درمانی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان مننژیت باکتریایی با یک روش درمانی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید