دولت در اجاره به دنبال دخالت در تعیین قیمت نیست، بازار مسکن تا انتها سال جهش قیمتی نخواهد داشت

به گزارش مجله رویای کره ای، حسینی گفت:دولت در بازار اجاره به دنبال مشخص سقف قیمتی و دخالت در قیمت گذاری نیست.

دولت در اجاره به دنبال دخالت در تعیین قیمت نیست، بازار مسکن تا انتها سال جهش قیمتی نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار ، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود با بیان اینکه منابع اقتصادی کشور کفاف تمامی طرح های موجود در مسکن را نمی دهد گفت: باید در تامین مسکن به بخش خصوصی اعتماد کنیم، مکانیزم ما در این موضوع باید به صورت تهاتری باشد به گونه ای که ما زمین اختصاص می دهیم و واحد مسکونی را تحویل می گیریم کاری که شهرداری تهران در حوزه شهرسازی انجام داد.

حسینی اظهار کرد: در طرح ملی تولید مسکن، زمین را در اختیار یک سازنده خوشنام که ساختمان را به صورت حرفه ای می سازد قرار می دهیم، البته دولت سهم خود را برداشته و در اختیار صندوق پس انداز مسکن قرار می دهد و انبوه سازان هم سهم خود را در اختیار بازار مسکن قرار می دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان نمود: این واحدها تا انتها دوره اقساط در رهن صندوق مسکن قرار می گیرد.

حسینی گفت: تنها مکانیزمی که در حال حاضر تورم ایجاد نمی کند آن است که با همکاری شهرداری بتوانیم مکانیزم تسهیل گری را ایجاد کنیم و در این طرح ما با ایجاد صندوق های پس انداز و همچنین قرار دادن زمین های رایگان در اختیار سازندگان مانع از افزایش قیمت شویم.

وی اظهار کرد: در این طرح طی صحبت و رایزنی هایی که با شهرداری تهران انجام شد قرار بر این است تا پیش جوازی را برای سازنده صادر کنیم تا سازنده معطل جواز برای ساخت مسکن نباشد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: زمین ها و پادگان هایی که در اختیار وزارت دفاع بود می تواند در قالب تفاهم نامه ای که برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی منعقد شد حوزه تولید مسکن را تقویت کند.

حسینی اضافه کرد: از 500 هزار واحد مسکن مهر 80 هزار واحد هم اکنون در اختیار متقاضیان قرار گرفته و ما در طرح مسکن مهر به صورت هفتگی با سازندگان و به صورت ماهانه با حضور وزیر راه و شهرسازی از تمامی جزئیات طرح های مسکن مهر مطلع می شویم.

وی بیان نمود: هم اکنون مسکن مهر به عنوان یک مسکن قابل استفاده در اختیار تمامی مردم قرار گرفته و مسکنی به عنوان مازاد در این طرح وجود ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل ما در حوزه مسکن با تعاونی های بوده است بیان نمود: طی صحبتی که با وزیر کار انجام شد درخواست کردیم که تعاونی ها حق ساخت و ساز نداشته باشند و در حوزه مسکن تنها کارهای مدیریتی را انجام دهند.

حسینی گفت: واحدهای مسکن مهری که مشکل تعاونی دارند اگر نتوانند در یک بازه زمانی تعیین شده واحدهای خود را تحویل دهند زمین ها را از آنها پس گرفته و به سازنده صاحب صلاحیت تحویل می دهیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت اجاره در 27 سال گذشته هماهنگ با نرخ تورم بوده است گفت: هم اکنون قیمت اجاره متناسب با نرخ تورم افزایش یافته و ما برای کنترل قیمت مسکن تبصره 11 که مربوط به دریافت اقتصادیات های غیرمستقیم است را اصلاح کرده و مکانیزم تشویقی برای صاحبخانه ها در دستور کار قرار داده ایم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: هفته گذشته این تبصره را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دادیم و اعلام کردیم که اگر صاحبخانه ها قرارداد های بلند مدتی را منعقد کنند در واحد هایی بین 150 تا 200 متری از پرداخت اقتصادیات معاف می شوند.

حسنی اظهار کرد: همچنین برای مالکانی که با مستاجران خود قراردادهای دو سالانه ای را منعقد کنند مشوق های تشویقی را در نظر گرفتیم.

وی در ادامه به راه اندازی موسسات اجاره داری اشاره کرده و گفت: در این موسسات استارتاپ ها هم حضور دارند و در این طرح تمامی بخش های مربوط به حوزه مسکن از جمله قیمت مسکن شفاف در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: در سایت هایی مانند دیوار و شیپور در برخی از موارد قیمت های فیک وجود داشت اما در این طرح یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل در نظر گرفته ایم و تمامی اطلاعات مربوط به حوزه مسکن به صورت شفاف و دقیق در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

وی بیان نمود: طی نامه ارایه شده به معاون اول رئیس جمهور درخواست داده ایم که کد رهگیری و اطلاعات کسانی که جابجایی را در حوزه مسکن انجام می دهند در سامان سیما تکس قرار گیرد تا از طریق آن بتوانیم بانک اطلاعاتی خود را تقویت کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه در تبصره 13 که در کمیسیون اقتصادی مطرح شده ما به هیچ عنوان دنبال تعیین قیمت برای سقف اجاره نیستیم و دولت به هیچ عنوان در این امر دخالت نمی کند، اضافه کرد: ما در این طرح از ابزارهای اقتصادیاتی و مکانیزم های تشویقی استفاده خواهیم کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی یادآوری کرد: تولید مسکن و راه اندازی موسسات اجاره داری و ایجاد استارتاپ ها از جمله موارد طرح ملی اقدام مسکن به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال تفکیک جمعیتی نیستیم بلکه خواستار ترکیب جمعیتی هستیم گفت: در طرح مسکن حمایتی اگر قرار باشد تفکیک جمعیتی صورت بگیرد مشکلاتی درحوزه مسکن ایجاد می شود اما ما به دنبال آن هستیم که در حوزه مسکن یک ترکیب جمعیتی شکل دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار ، مبنی برآنکه آیا قیمت مسکن تا انتها سال گران می شود یا خیر؟ گفت: مسکن امسال جهش قیمتی نخواهد داشت.

وی گفت: معاونت مسکن و ساختمان، دخالتی در شورای مرکزی نظام مهندسی نداشته و تنها نقش نظارتی در این طرح بر عهده دارد.

در مسائل داخلی نظام مهندسی دخالت نمی کنیم/انتخابات حتماً برگزار می شود

حسینی درباره تنش اخیر ایجاد شده پس از تغییر رئیس هیات اجرایی انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان نمود: در روزهای آینده با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی جلسه برگزار می کنیم و ادله آقای رجبی مبنی بر برکناری رئیس هیات اجرایی را می شنویم.

وی در انتها گفت: در نهایت تصمیم با خود اعضای شوراست که چه کسی را برای این منظور انتخاب کنند و ما دخالتی در این زمینه نخواهیم داشت. اعضای سازمان را به آرامش دعوت می کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 240

به "دولت در اجاره به دنبال دخالت در تعیین قیمت نیست، بازار مسکن تا انتها سال جهش قیمتی نخواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت در اجاره به دنبال دخالت در تعیین قیمت نیست، بازار مسکن تا انتها سال جهش قیمتی نخواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید