راه هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن یاری می نمایند

به گزارش مجله رویای کره ای، بعضاً ایده هایی که برای برطرف مسائل فضانوردان در فضا منجر به ساخت دستگاه یا ابداع روشی شده است بر روی زمین و به ویژه در امور پزشکی قابل استفاده بوده است.

راه هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن یاری می نمایند
فضا نوردان در ایستگاه فضایی بین المللی در حال رشد بلورهایی هستند که می توانند به فراوری داروهای تازه برای استفاده در زمین یاری نمایند. در این جا ده فناوری مراقبت بهداشتی ارائه می گردد که تا به امروز از فضا آمده اند:

1- روبات هایی که می توانند تومورهای مغزی را از بین ببرند

Canadarm2 که در دوره فضایی شاتل در کانادا پیشرفته است، یک بازوی روباتیک است که به قسمت خارج از ایستگاه فضایی بین المللی متصل است. این بازو برای بسیاری از کارهای خارج از ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می گیرد تا اجتناب گردد از این که فضانوردان مجبور به انجام پیاده روی های پرخطر شوند. این فناوری منجر به ایجاد neuroArm شده است، که می تواند در اسکنرهای MRI مثلاً با از بین بردن تومورهای مغزی عمل جراحی دقیق انجام دهد.

2- دستگاه رد یاب چشم که در جراحی لیزر چشم مورد استفاده قرار می گیرد

در فضا، عدم جاذبه، چگونگی حرکت چشم ها و درک حرکت را تغییر می دهد. رد یاب های پیشرفته چشم برای تماشا جایی که فضا نوردان در طی کار عادی خود در میکرو گرانش نگاه می نمایند، پیشرفته اند. حرکات چشم مسئله ای است که در عمل جراحی لیزری اصلاح چشم با آن رو به رو هستید. ردیاب های چشمی که برای پرواز در فضا ایجاد شده اند، اکنون در جراحی های لیزری تصحیح چشم مورد استفاده قرار می گیرند تا از قرارگیری صحیح پرتو لیزر استفاده گردد.

3- یاری به تنفس آسمی

اکسید نیتریک یک آلاینده متداول در هوا، هم در زمین و هم در ایستگاه فضایی بین المللی، است. هنگامی که فرد دارای مجاری هوایی ملتهب شده است، همان طور که در آسم مشاهده می گردد، افزایش اکسید نیتریک در هوای بازدم دیده می گردد. آژانس فضایی اروپا وسیله ای را ساخته است که با دقت آن اکسید نیتریک را در هوای بازدم فضانوردان میزان گیری می نماید تا التهاب احتمالی را تشخیص دهد. به این ترتیب، پیش از جدی تر شدن اوضاع می توان فضانوردان را درمان کرد. این فناوری اکنون در تنگی نفس یا بیماری های آسمی مورد استفاده قرار می گیرد تا اندازه اکسید نیتریک موجود در هوای بازدم آنها که ناشی از التهاب در ریه های آنهاست تشخیص داده گردد.

4- قوی نگه داشتن استخوان ها

فضانوردان به علت عدم اعمال نیروی وزن بر روی بدن خود، از دست دادن تراکم استخوان را تجربه می نمایند که مشابه ریزش استخوان است که در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان مشاهده می گردد. برای کاهش این ریزش استخوان به وسیله ورزش روزانه کوشش شده است. فضانوردان بعلاوه نشان داده اند که مصرف میزان کمی بیس فسفونات، به صورت هفتگی، باعث کاهش بیشتر از دست دادن استخوان ها می گردد. اکتشافات دارویی مانند این در حال حاضر به نفع جمعیت سالخورده زمین است.

5- میزان گیری دمای بدن

فن آوری های مادون قرمز در چند دهه قبل در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برای میزان گیری دمای سیارات و ستارگان توسعه داده شد. در سال 1991، این فن آوری به دما سنجهای داخل گوش تبدیل شد. دما سنج های داخل گوش فقط در عرض چند ثانیه قرائت دما را ارائه می دهند و نشان داده شده است که خوانش دقیق دما را انجام می دهند و آنها را برای استفاده در بیمارستان ها، جراحی های پزشکان و حتی در خانه ایده آل می نمایند.

شرح شکل: دماسنج های داخل گوش از فناوری مادون قرمز استفاده شده به وسیله ناسا استفاده می نمایند. Marlon Lopez MMG1 Design / Shutterstock

6. میزان گیری فشار داخل جمجمه

دانشمندان ضمن آنالیز تغییرات بینایی در فضا نوردان، متوجه شدند که این تغییرات به علت افزایش فشار داخل جمجمه اتفاق افتاده است، که به نوبه خود، در نتیجه افزایش حجم مایع مغزی نخاعی رخ می دهد. جراحان پرواز به سادگی به روش هایی برای نظارت بر این تغییرات فشار احتیاج داشتند. تحقیقات در انگلیس منجر به ساخت دستگاهی شده است که می تواند فشار داخل جمجمه را با استفاده از جا به جایی طبل گوش میزان گیری کند، که غیر تهاجمی، و سریع تر است و در هر مکانی نیز قابل انجام است.

7- یک پرتو انرژی پیشتازان فضایی برای یاری به رد کردن سنگ های کلیه

قرار گرفتن در فضا خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد. در فضانوردان، سنگ کلیه می تواند باعث عفونت و عوارض شدیدی گردد که احتیاج به تخلیه خدمه داشته باشد. تحقیقات در ناسا تکنیک های سونوگرافی دستی مانند آنچه در پیشتازان فضا بود را توسعه داده اند که می توانند سنگ های ریز را کشف، و جا به جا نموده و سپس عبور دهند و عبور آنها را راحت تر انجام دهند. این فناوری بعلاوه می تواند به افرادی که بر روی کره زمین سنگ کلیه دارند، سود برساند.

8- نامرئی ساختن بست های دندانی

آلومینای پلی کریستالی شفاف. این یک کمی دهان پر کن است. این سرامیک پیشرفته با مقاومت بالا، حداکثر شفافیت، مقاوم در برابر خرد شدگی، برای امور دفاعی و هوا فضا توسعه یافت. پیشنهاد شده است که این ماده برای ساختن براکت های شفاف برای بست هایی که به رنگ دندان به نظر می رسند، قابل استفاده است. بعد از این که آزمایش شد، یکی از پیروز ترین محصولات ارتودنسی در تاریخ شد.

9- تشخیص صدمات و سرطان با استفاده از تصویر برداری پزشکی

پردازش سیگنال های دیجیتالی می تواند مشکل باشد. ناسا پیشگام پردازش سیگنال های دیجیتالی با فناوری پیشرفته برای یاری به تقویت تصاویر قمری برای یافتن برترین مکان های فرود در ماه در دوره آپولو است. این تکنیک های پردازش سیگنال اکنون به طور گسترده ای در اسکنرهای CT و MRI استفاده می گردد تا به پزشکان یاری کند بدون احتیاج به برش بیماران برای نگاه به داخل بدن آنها، آسیب ها و سرطان ها را پیدا نمایند. امروز نیز این صنعت همچنان در حال توسعه است.

10- دیالیز ساده شده کلیه برگرفته از سیستم های تصفیه سفینه فضایی

آب سنگین است، بنا بر این فضانوردان باید میزانی را که از زمین باید همراه خود ببرند تنها تا حد احتیاج کاهش دهند. فن آوری های مادون قرمز در چند دهه قبل در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا برای میزان گیری دمای سیارات و ستارگان توسعه داده شد. در سال 1991، این فن آوری به دما سنجهای داخل گوش تبدیل شد. دما سنج های داخل گوش فقط در عرض چند ثانیه قرائت دما را ارائه می دهند و نشان داده شده است که خوانش دقیق دما را انجام می دهند. آنها با بازیافت و تصفیه بیشتر مایعات در ایستگاه فضایی بین المللی (از جمله ادرار خود) به این هدف دست می یابند. دانشمندان هنگام تهیه این سیستم های تصفیه، همان فناوری را برای از بین بردن ضایعات سمی از مایع دیالیز استفاده شده استفاده کردند. این امر به ساخت دستگاههای تازه دیالیز منجر شد که دیگر احتیاجی به اتصال مداوم به آب و زهکشی ندارند، به این معنی که از انرژی کمتری استفاده می نمایند و قابل حمل هستند، که امکان استفاده در خانه را فراهم می نمایند.

منبع: Nick Caplan - Andrew Winnard - Musculoskeletal Health - Northumbria University,

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1877

به "راه هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی که فضانوردان به شما در سالم ماندن یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید