زمستان تماشایی استقلال و پرسپولیس

به گزارش مجله رویای کره ای، استقلال و پرسپولیس رقابت های بیست و یکمین دوره لیگ برتر را تقریبا پایاپای سپری می کنند. هر دو تیم با وجود امتیازات زیادی که از دست داده اند، در جمع بالانشینان جدول حضور دارند و اختلاف امتیازشان آن قدری نیست که بشود به راحتی یکی را تا به اینجای فصل، برتر از دیگری توصیف کرد.

زمستان تماشایی استقلال و پرسپولیس

بااین حال، این دو تیم از دیرباز تا به امروز، سنتی ترین تقابل فوتبال ایران را رقم زده اند و هر بار که حال آن ها خوب بوده، حال فوتبال ایران هم خوب شده است. در چنین فضایی، استقلال تلاش می کند به ناکامی چندساله اش در رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر خاتمه دهد و پرسپولیس هم مصمم است تا مانند پنج فصل اخیر، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. چنین تقابلی در بالای جدول در حالی اجرا شده که امسال در کنار این دو تیم، یکی، دو تیم مدعی دیگر از جمله سپاهان و گل گهر هم حضور دارند؛ سپاهان این روز ها شرایط بهتری دارد و گل گهر هم فعلا با هفت امتیازی که کمیته انضباطی از آن ها کسر کرده، در تب و تاب رسیدن به کورس قهرمانی است. پس دو تیم مطرح ایرانی یعنی استقلال و پرسپولیس، علاوه بر اینکه مانند همیشه با هم تقابل مستقیمی دارند، باید حواسشان به عملکرد سایر تیم های مدعی قهرمانی در این فصل هم باشد.

با استناد به همین دو مورد مهم، می شود راحت تر زمستانی را که در انتظار این دو باشگاه است، بررسی کرد؛ زمستانی که ناگفته پیداست برای اعضا و هواداران دو تیم مجذوب کننده تر خواهد بود و می تواند به قوی تر شدن این دو باشگاه پرهوادار کمک زیادی کند.

استقلال برای فصل بیست و یکم انقلاب عجیبی در ترکیب رقم زد و بیش از 10 بازیکن تازه خرید. این موضوع در شرایطی رقم خورد که فرهاد مجیدی، سرمربی آبی های تهران، در خاتمهی فصل پیش ابراز امیدواری کرده بود بازیکنان تیمش بمانند و به غیر از مهدی قایدی، کسی جدا نشود. برخلاف نظر فرهاد مجیدی، چندین مهره ارزشمند استقلال از جمله مسعود ریگی و محمد نادری هم از این تیم جدا شدند تا با آن هایی که در فهرست خروج فرهاد مجیدی قرار گرفته بودند (مثل شیخ دیاباته) بازیکنان مهمی از استقلال خداحافظی کنند.

بااین حال فرهاد مجیدی و مسئولان باشگاه استقلال، تابستان را داغ تر از حد تصور سپری کردند. آن ها یکی پس از دیگری بازیکن به کادر تیم اضافه کردند که گل سرسبد آن ها دو خرید خارجی به نام کوین آرتور یامگا و البته ستاره سال های دور استون ویلا یعنی رودی ژستد است. واضح است که این دو نفر تنها خرید های فرهاد مجیدی نبودند؛ علیرضا رضایی، عارف آقاسی، زبیر نیک نفس، جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی، امیرحسین حسین زاده، امین قنامی نژاد و محمدرضا آزادی، دیگر بازیکنان تازه ای بودند که فرهاد مجیدی آن ها را به خدمت گرفته به این امید که به طلسم ناکامی استقلال در بردن لیگ برتر بعد از سال 1392 خاتمه دهد.

در سوی دیگر در پرسپولیس شرایط آن طور که یحیی گل محمدی، سرمربی این تیم، می خواست پیش نرفت. گل محمدی که چند مهره کلیدی از جمله کنعانی زادگان، نوراللهی و شهریار مغانلو را از دست داده بود، از همان ابتدا پایش را در یک کفش کرد که هر طور شده یک مهاجم خارجی بخرد. با وجود این، پفراینده باز شاکیان پرسپولیس در فیفا، مانع از آن شد که فدراسیون فوتبال، جهت را برای خرید بازیکن خارجی در پرسپولیس هموار کند. بعد ها هم که شکایت گابریل کالدرون اجرا و پنجره پرسپولیس بسته شد. البته پیش از بسته شدن پنجره، یحیی پنج بازیکن ایرانی برای پرسپولیس خرید که یکی از آن ها را (رضا دهقانی) پیش از خاتمه مهلت جابجایی در فوتبال ایران به تراکتور فرستاد! بازیکنانی هم که جذب پرسپولیس شدند، چندان کارگشا از آب درنیامدند تا عملا پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر همچنان با استخوان بندی سال های پیش شرکت کند. علیرضا ابراهیمی، علی نعمتی، رضا اسدی و حامد پاکدل، بازیکنان نو پرسپولیس بودند که در مقطعی فقط رضا اسدی و این اواخر فقط علی نعمتی توانسته اند فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست بیاورند.

البته پرسپولیس در میانه همین بازی ها دو بازیکن از تاجیکستان خریده که به دلیل بسته بودن پنجره جابجاییی، امکان بستن قرارداد با آن ها را تا به امروز به دست نیاورده است.

حالا نکته ای که زمستان استقلال و پرسپولیس را تماشایی و گرم می کند، ریشه در همین بازار جابجاییی دارد؛ چون استقلال برنامه ای نو در دستور کار قرار داده و پرسپولیس هم می خواهد بازیکنان تازه بخرد. پرسپولیسی ها ادعا کرده اند پول کالدرون را پرداخته کرده اند و قرار است به زودی پنجره جابجاییی شان باز شود. این خبر خوبی برای سرمربی پرسپولیس است که کادر تیمی اش را تقویت کرده و در نیم فصل دوم، مدعی جدی کسب قهرمانی شود. پرسپولیسی ها برای برطرف کردن ضعف سمت راست خط دفاعی شان دو بازیکن جوان و ارزان قیمت را از تاجیکستان خریده اند، ولی دست کم سه خرید دیگر نیاز دارند. اولی در پست دروازه بانی است که بوژیدار رادوشوویچ، به دلیل اختلافات مالی با باشگاه، تهران را ترک کرده و راهی کرواسی شده است. همین حالا از دو گزینه مجذوب کننده برای این پست در پرسپولیس نام برده می شود.

یحیی و تیمش که هنوز نتوانسته اند جایگزینی برای احمد نوراللهی پیدا کنند، خرید یک هافبک بازی ساز را هم در دستور کار قرار داده اند. ضمن اینکه بالاخره فرصتی برای گل محمدی مهیا می شود تا بعد از قریب به شش ماه، بتواند مهاجم خارجی و گل زنی را که مدنظر دارد، به تهران بکشاند.

در استقلال هم پنجره جابجاییی زمستان، با اتفاقات مهمی روبه رو خواهد بود؛ اما استقلال برخلاف پرسپولیس با سیاستی متفاوت ظاهر خواهد شد. این تیم همین حالا فهرست بازیکنانش پر است و اگر می خواهد بازیکن نوی بخرد، باید اول بازیکن بفروشد. اینجاست که حواس ها نسبت به پنجره نقل و انتقلاتی این تیم بیشتر می شود. فرهاد مجیدی تقریبا نیمی از بازیکنانی را که به تازگی خریده، در ترکیب اصلی قرار نمی دهد. این ها به غیر از بازیکنان قبلی این تیم است که در لیگ فرصت بازی کردن به دست نمی آورند؛ آرمان رمضانی و بابک مرادی فقط نمونه ای از بازیکنانی هستند که جایی در تفکرات فرهاد مجیدی نداشته اند.

به غیر از این، اختلاف نظر با رشید مظاهری، دروازه بان این تیم هم پابرجاست. دیگر بازیکنان غیراصلی استقلال هم اگرچه فرصت بازی را به دست آوردند، ولی بسیار کم و محدود بوده است؛ آرمان رمضانی، محمدرضا آزادی، سعید مهری و البته امین قنامی نژاد هم در زمره این گروه هستند. حال طبیعی است که با این همه بازیکن، دست استقلال در جابجایی زمستانی باز باشد. آن هایی که ناراضی هستند، در صورت جدایی، جا برای خرید بازیکن تازه باز می کنند و آن هایی هم که کمتر به میدان می فرایند می توانند گزینه ای برای معاوضه با سایر بازیکنان باشند. هرکدام از این دو اتفاق رخ دهد، جابجایی را برای هواداران استقلال در زمستان پیش رو مهیج تر می کند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1955

به "زمستان تماشایی استقلال و پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمستان تماشایی استقلال و پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید