استقلال و پرسپولیس آویزان دولت هستند

به گزارش مجله رویای کره ای، سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فوتبال با اشاره به تبدیل شدن فوتبال به یک بنگاه مالی در جهان گفت: همه تیم های ما به بنگاه مالی تکیه دارند و از یک بخش صنعتی و دولتی بودجه می گیرند و حتی استقلال و پرسپولیس هم آویزان دولت هستند.

استقلال و پرسپولیس آویزان دولت هستند

احسان اصولی، سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برنامه هایش در این کمیته گفت: در ابتدای امر برنامه راهبردی خودمان را به هیات رئیسه ارائه نموده و با یک راهبرد به توافق رسیدیم و آن را دنبال می کنیم. برنامه ما پرهیز از از خام فروشی است. شاید بگویند این موضوع چه ربطی به فوتبال دارد. در حال حاضر فضای تبلیغاتی متشکل از میلیون ها طرفدار در اختیار فدراسیون فوتبال است که عده ای محصول خودشان را در این فضا ارائه می نمایند و سود می برند. کاری که دنبال می کنیم این است که از ظرفیت طرفداری در فوتبال استفاده کنیم. اگر فدراسیون فوتبال ظرفیت و زیرساخت داشته باشد، خودش این کار را می نماید اما در غیر این صورت به سراغ شرکایی می رویم که ما را در اجرای این برنامه یاری نمایند.

او با بیان اینکه طرفداران فوتبال ایران در غرب آسیا بی نظیرترین طرفداران هستند، اضافه کرد: طرفداران ما در آسیا هم جزو بهترین ها هستند و می توان گفت در جهان هم جایگاهی قابل توجه دارند. می توانیم از این ظرفیت در حوزه مالی و بازاریابی استفاده کنیم. یکی از برنامه های فوتبال مجازی است که طبق راهبردهای خودمان مذاکره می کنیم. البته ما اعتقادی به واگذاری این موضوع نداریم بلکه می خواهیم این کار را شراکتی پیش ببریم. آورده ما در فدراسیون فوتبال سرمایه اجتماعی است که مردم ایجاد می نمایند. این سرمایه اجتماعی به خوبی قابلیت تبدیل شدن به سرمایه مالی را دارد. صاحبان تکنولوژی و امکانات هم می توانند کنار ما باشند. آن ها سرمایه خود را کنار سرمایه ما قرار می دهند، کار مالی و کسب و کاری را تعریف می کنیم و سود را به فدراسیون می رسانیم.

این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تاکید نمود: به این شکل می توانیم فدراسیون را به عایدی پایدار برسانیم. با این اتفاق، فدراسیون فوتبال به اقتصاد پایدار می رسد و می توانیم این عایدی را صرف فوتبال پایه کنیم و باشگاه ها را به سمت حرفه ای شدن ببریم. منظورم حرفه ای شدن واقعی است نه چیزی که می بینیم. ساختار درونی باشگاه ها برآمده از بخش خصوصی یا اقتصاد فوتبال نیست. بخش های مختلف صنعتی هستند که به خاطر مسئولیت اجتماعی یا تصمیمات مدیران خرج فوتبال می نمایند. می خواهیم به مدلی که در فوتبال باشگاهی اروپا می بینیم، نزدیک شویم. لازمه این کار رسیدن به عایدی پایدار است. می خواهیم اقتصاد فوتبال را به شکل کاملا علمی و مفروضات علم اقتصاد شکل دهیم که باشگاه ها بر این پایه شکل می گیرند و توسعه پیدا می نمایند.

اصولی در واکنش به این سوال که آیا مثالی عینی برای برنامه های راهبردی خود در فوتبال اروپا دارد گفت: مثلا باشگاه بارسلونا را می توان مثال زد که ساختار باشگاه متکی بر بنگاه مالی بسیار قوی است که در جنبه های مختلف توانسته فعالیت مالی خود را تعریف کند و بخش های مختلف باشگاه خود را توسعه دهد. تیم های پایه، مدارس فوتبال، آموزشگاه و تیم اصلی که در لالیگا بازی می نماید، سوپراستارهایی را به طور مداوم به کار می برد و دائما رشد می نماید. بارسا باشگاهی است که طبق تعریف تعریف بنگاه مالی عمل می نماید نه مانند یک باشگاه آویزان به بنگاه مالی. باشگاه های ما آویزان به بنگاه مالی هستند. حتی دو باشگاه شناخته شده مرکز یعنی استقلال و پرسپولیس ما هم آویزان به دولت هستند.

وی با بیان اینکه تا به امروز نتوانستیم سرمایه اعظیم اجتماعی را به سرمایه مالی تبدیل کنیم، اظهار کرد: همه باشگاه ها فوتبال ملی کاری که می نمایند این است که فضای تبلیغاتی پشت پیراهن، میکسدزون و اتوبوس تیم را به یک شرکت تبلیغاتی واگذار می نمایند و مبلغی می گیرند. معمولا هم این قراردادها به مشکل و دعوا می رسد. بعد به سراغ یک نفر دیگر می فرایند که تحت تاثیر هیجانات و علاقه خود وارد قرارداد می گردد. این که فوتبال و اقتصاد ورزش نمی گردد. باید کاری کنیم که سرمایه گذار و علاقه مند است، سرمایه خود را بعد از مدتی به بهره وری تبدیل کند و به عایدیزایی برسد.

سرپرست کمیته بازاریابی و تلویزیون فدراسیون فوتبال اعلام کرد: برای اینکه نگاه مالی به فوتبال داشته باشیم، باید بگوییم محصول فوتبال کجاست. محصول فوتبال 90 دقیقه دیدن کردن یک بازی است. محصول دو باشگاه استقلال و پرسپولیس 90 دقیقه داربی است. یک فیلم سینمایی در نهایت در سینما یا شبکه نمایش خانگی منتشر می گردد و مردم بابت دیدنی آن پول می دهند. بابت این فوتبال 90 دقیقه ای چه پولی به ما می دهند؟

او در واکنش به اینکه سال ها مشکل حق پخش تلویزیونی بازی ها رفع نشده است گفت: این موضوع احتیاج دارد که ما به تمام دست اندرکاران و مسئولان که صاحب تصمیم هستند اثبات کنیم بحث فساد در فوتبال مهم است و اگر بخواهیم فساد را حذف کنیم، باید فوتبال را از آویزان شدن به بنگاه مالی بزرگ دور کنیم. فوتبال می تواند به عایدیزایی برسد و در دنمیا هم اثبات شده است. مدل ها هم معین است. یکی از راهکارها این است که حق پخش را به رسمیت بشناسیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1879

به "استقلال و پرسپولیس آویزان دولت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال و پرسپولیس آویزان دولت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید