سکته مغزی اولین عامل ناتوانی در بزرگسالان

به گزارش مجله رویای کره ای، تهران (پانا) - رئیس انجمن سکته مغزی ایران با بیان اینکه مبتلایان به کرونا باید برای پیشگیری از ایجاد لخته خون و سکته مغزی از داروهای رقیق نماینده استفاده نمایند، گفت بیماران سکته مغزی هرنوع واکسنی که در دست است علیه کرونا تزریق و دز سوم را نیز حتما دریافت نمایند.

سکته مغزی اولین عامل ناتوانی در بزرگسالان

به گزارش انجمن سکته مغزی ایران، مسعود مهر پور روز یکشنبه در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی که در محل انجمن برگزار گردید، اضافه نمود: افرادی که به کرونا مبتلا می شوند باید حرکتهای روزانه داشته باشند تا لختگی خون در آنها ایجاد نگردد و مبتلایانی که چربی، فشار خون بالا و دیابت نیز دارند، ریسک ابتلا به سکته مغزی در آنها بیشتر است.

وی گفت: کرونا مقدار لخته پذیری خون را افزایش می دهد و بی تحرکی و عوامل پرخطر مانند دیابت، چربی خون و فشار خون بالا باعث ابتلای شدید به این بیماری و سکته مغزی می گردد.

مهرپور با اشاره به اینکه افراد سکته مغزی را جدی بگیرند، توضیح داد: مبتلایان به کرونا باید برای پیشگیری از ایجاد لخته خون و سکته مغزی از داروهای رقیق نماینده برای چند ماه استفاده نمایند و توصیه می گردد بیماران سکته مغزی هر نوع واکسنی که در دست است علیه کرونا تزریق و دز سوم را نیز حتما دریافت نمایند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: توصیه می گردد واکسن آنفلوآنزا نیز به وسیله بیماران دچار سکته مغزی تزریق گردد و همزمانی تزریق این واکسن با واکسن کرونا منعی ندارد.

وی با بیان اینکه سکته های ناقص مغزی علامت جدی ندارند، ادامه داد: افرادی که دچار سکته مغزی می شوند باید در 2 تا 3 ساعت اولیه بیماری با علایم ضعف دست، کجی صورت و غیره سریعا به اورژانس 115 اطلاع داده گردد تا اقدامات درمانی برای پیشگیری از ناتوانی بیمار، در مراکز درمانی انجام گردد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تاکید نمود: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است و اولین عامل ناتوانی نیز در بزرگسالان بشمار می رود، کشورهای پیشرفته توانسته اند با درمان های تازه مرگ و میر سکته های مغزی را کاهش دهند و به پنجمین عامل مرگ و میر برسند.

به گفته مهرپور، درمان سکته مغزی احتیاجمند همکاری تیمی شامل پزشکان متخصص مغز و اعصاب و تیم اورژانس است و انجمن سکته مغزی ایران با همکاری وزارت بهداشت پروتکل های درمانی معینی را مطابق با استانداردهای جهانی معین نموده و اکنون در مراکز درمانی اجرا می گردد.

وی با بیا اینکه داروهای ضد لخته خون تحت پوشش بیمه است، اضافه نمود: امکانات آنژیوگرافی نیز برای درمان سکته مغزی در کشور فراهم شده و پیشرفت های خوبی در این زمینه داریم.

در ادامه احسان شریفی پور عضو انجمن سکته مغزی ایران نیز در این نشست گفت: سالانه 100 هزار نفر به تعداد بیماران سکته مغزی در کشور اضافه نموده می گردد و مقدار سکته مغزی 150 نفر در 100 هزار نفر جمعیت است و این بیماری بیشتر جوانان را درگیر می نماید.

وی، مصرف سیگار، بی تحرکی، چاقی و بیماری های زمینه ای را در بروز سکته مفزی موثر دانست و اضافه نمود: باید عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی به وسیله دست اندرکاران سلامت کشور کاهش یابد تا مردم سکته ننمایند.

شریفی با بیان اینکه 110 مرکز در کشور دارای امکانات درمان سکته مغزی است، گفت: درمان سکته مغزی مطالبه جدی در جامعه است و ما ظرفیت اولیه برای درمان و پیشگیری از بیماری را داریم و داروهای موجود نیز به مقدار کافی است.

دکتر بابک زمانی جراح مغز و اعصاب نیز در این نشست به تاثیر مقدار نمک مصرفی در بروز سکته مغزی اشاره نمود و گفت: باید صاحبان صنایع غذایی، مقدار نمک مصرفی در غذاهای آماده را بصورت برچسب اعلام نمایند زیرا در بروز سکته مغزی موثر بوده و احتیاج بدن به مصرف نمک حدود سه گرم در روز است.

وی با بیان اینکه استرس تاثیر مستقیمی در بروز سکته مغزی ندارد، گفت: عوامل خطر زا مانند آلودگی هوا، بی تحرکی، بیماریهای زمینه ای ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد و کرونا در این 2 سال اخیر درمان این بیماری را مشکل کرد.

زمانی ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از بیمارستان های آموزشی کشور که درمان سکته مغزی را نیز انجام می دادند، درمان این بیماری را تعطیل نموده و فقط افراد کرونایی پذیرش می کردند که خوشبختانه با مدیریت و کاهش موج های این بیماری، اکنون بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی مراجعه می نمایند.

این پزشک توضیح داد: کوشش می کنیم با همه مسائل موجود، خود را به پیشرفت درمان سکته مغزی که در جهان فاصله زیادی با آن داریم، نزدیک کنیم زیرا پزشکان جوان در این زمینه آمادگی خدمت به مردم را دارند.

مجتبی خزایی دبیر سیزدهمین همایش بین المللی سکته مغزی نیز گفت: همایش بین المللی سکته مغزی 24 تا 26 آذر ماه در کتابخانه ملی بصورت مجازی برگزار می گردد و 6 سخنران از کشورهای خارجی خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: درمان سکته حاد، مدیریت و درمان سکته های مزمن، پیشگیری از خونریزی مغزی، بازتوانی استرسی و غیره از محورهای اصلی همایش است و 26 مقاله در این همایش ارایه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1938

به "سکته مغزی اولین عامل ناتوانی در بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکته مغزی اولین عامل ناتوانی در بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید