15 خاصیت بتاکاروتن برای پوست، مو و سلامتی (و منابع غذایی سرشار از آن)

به گزارش مجله رویای کره ای، برای اینکه سلامتی بدن خود را افزایش دهید، باید میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار را در رژیم غذایی خود جای دهید. برترین کار این است که کمیت غذایی که می خورید را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهید. مواد غذایی مقوی می توانند سلامت جسمی و روحی را افزایش دهند. یکی از مهم ترین مواد مغذی برای بدن بتاکاروتن هستند که به خواص شگفت انگیز خود در افزایش سلامت بینایی شناخته می شوند. بتاکاروتن فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد؛ به همین علت تصمیم گرفتیم در مقاله امروز خبرنگاران مگ شما را با این ترکیب آشنا کنیم. در این مقاله بتاکاروتن را معرفی می کنیم، خواص آن را می گوییم و منابع غذایی آن را در اختیارتان قرار می دهیم. تا انتها مقاله در کنار ما باشید.

15 خاصیت بتاکاروتن برای پوست، مو و سلامتی (و منابع غذایی سرشار از آن)

بتاکاروتن چیست؟

کاروتنوئیدها رنگدانه های طبیعی هستند که در گیاهان وجود دارند و به میوه و سبزیجات رنگ می دهند. این ترکیبات به وفور در طبیعت یافت می شوند. تخمین زده شده که 500 نوع کاروتنوئید وجود دارد که از جمله آن ها می توانیم به لوتئین، بتاکاروتن، کریپتوگزانتین و زیگزانتین اشاره کنیم. در ادامه چند نکته درباره بتاکاروتن آورده شده است.

  • بتاکاروتن یک رنگدانه قوی است که به میوه و سبزیجات رنگ زرد و نارنجی می دهد. این ترکیب در بدن تبدیل به ویتامین A (رتینول) می گردد که عملنمودهای بیولوژیکی را در بدن انجام می دهد. ویتامین A بعلاوه به اسم آنتی اکسیدان عمل می نماید و از سلول ها در برابر آسیب های مضر رادیکال های آزاد محافظت می نماید.
  • سایر کاروتنوئیدها مانند لیکوپین، لوتئین و زیگزانتین نمی توانند به ویتامین A تبدیل شوند.
  • تقریبا 50 درصد از ویتامین A موجود در رژیم غذایی گیاهی به وسیله بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها تأمین می گردد. بتاکاروتن بعلاوه به طور مصنوعی فراوری می گردد.
  • بتاکاروتن و چند نوع کاروتنوئید دیگر به اسم پرو ویتامین A شناخته می شوند، چون به اسم پیش ماده برای فراوری ویتامین A در بدن عمل می نمایند.

میزان توصیه شده برای مصرف بتاکاروتن

بتاکاروتن در روده کوچک تبدیل به ویتامین A (رتینول) می گردد. رتینول اضافی در کبد ذخیره می گردد و در صورت احتیاج به ویتامین A فعال سنتز می گردد. بتاکاروتن یکی از رایج ترین انواع کاروتن به تعداد می رود و محلول در چربی و نه آب است. قابلیت جذب کاروتنوئیدهای موجود در روغن بیشتر از کاروتنوئیدهای موجود در آب و مواد غذایی است.

بر اساس گزارش های انجمن ملی سلامت، میزان توصیه شده برای مصرف بتاکاروتن 3000 واحد بین المللی برای مردان عظیمسال و 2310 واحد بین المللی برای زنان عظیمسال است. این میزان برای نوزادان 7 تا 12 ماهه 1650 واحد بین المللی، برای بچه ها 1 تا 3 ساله 1000 واحد بین المللی، بچه ها 4 تا 8 ساله 1320 واحد بین المللی و بچه ها بین 9 تا 13 سال 2000 واحد بین المللی است. کاروتنوئیدها ارتباط بین سلولی را تسهیل می بخشند.

خواص بتاکاروتن برای سلامتی بدن

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. این ویتامین فواید متعددی برای بدن دارد و برای حفظ سلامت غشای مخاطی و پوست حیاتی است. در ادامه به تعدادی از خواص بتاکاروتن برای بدن اشاره نموده ایم.

1 . احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

بتاکاروتن به همراه ویتامین E احتمال اکسیداسیون کلسترول بد یا همان LDL را کاهش می دهد و از این طریق خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و آترواسکلروز را پایین می آورد.

2. از سرطان پیشگیری می نماید

بتاکاروتن به علت خواص آنتی اکسیدانی خود به مبارزه با سرطان یاری می نماید. علاوه بر این از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می نماید. مصرف مواد غذایی غنی از بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان های سینه، روده عظیم و ریه را کم می نماید.

3. برای مغز مفید است

تحقیقات این موضوع را ثابت نموده اند که مصرف بتاکاروتن برای مغز مفید است، چون به طرز قابل توجهی پیری شناختی را به تأخیر میندازد. علاوه بر این ترکیب ذکر شده می تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. استرس اکسیداتیو می تواند به مرور زمان به سلول های مغز آسیب برساند. بتاکاروتن به وسیله مبارزه با استرس اکسیداتیو احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

4. بیماری های تنفسی را درمان می نماید

مصرف زیاد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن به افزایش ظرفیت ریه و تسکین بیماری های تنفسی یاری می نماید و از این طریق از مسائل تنفسی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم پیشگیری می نماید.

5. از دیابت پیشگیری می نماید

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند افرادی که در بدنشان به میزان کافی بتاکاروتن دارند، به احتمال کمتر دچار دیابت و اختلال تحمل گلوکز خوراکی می شوند.

6. در پیشگیری از بیماری تباهی لکه زرد مفید است

یکی دیگر از خواص بتاکاروتن پیشگیری از بیماری تباهی لکه زرد است. بیماری تباهی لکه زرد مرتبط با سن نوعی بیماری چشمی به تعداد می رود که در آن ماکولای چشم که مسؤولیت بینایی مرکزی را به عهده دارد، آغاز به تجزیه شدن می نماید. مصرف میزان کافی بتاکاروتن (15 میلی گرم) به همراه سایر مواد مغذی می تواند سرعت پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد در اثر سن را کم کند.

7 . از آرتریت روماتوئید پیشگیری می نماید

کمبود بتاکاروتن و ویتامین C از جمله عوامل خطر آرتریت روماتوئید به تعداد می رود. مصرف میزان کافی بتاکاروتن برای پیشگیری از بروز بیماری ذکر شده لازم است.

8. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

بتاکاروتن به وسیله فعال کردن غده تیموس سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. غده تیموس سیستم ایمنی بدن را قادر به مبارزه با عفونت ها و ویروس ها می نماید و از این طریق سلول های سرطانی را قبل از منتشر شدن از بین می برد.

خواص بتاکاروتن برای پوست

ویتامین A برای حفظ سلامت پوست حیاتی است. بدن هر چقدر که لازم داشته باشد، بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می نماید. میزان زیاد این ویتامین می تواند منجر به مسمومیت گردد. در ادامه به خواص این رنگدانه برای پوست پرداخته ایم.

9. پوست را درخشان می نماید

بتاکاروتن به وسیله عمل کردن به اسم آنتی اکسیدان از پیری زودرس پوست جلوگیری می نماید. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که آسیب اکسیژن در اثر اشعه های فرابنفش خورشید، آلودگی و سایر عوامل محیطی خطرناک را کاهش می دهند. مصرف بتاکاروتن به میزان لازم منجر به درخشان شدن پوست می گردد و از این طریق پوست را مجذوب کننده و زیبا می نماید. هرچند نباید در مصرف بتاکاروتن زیاده روی کنید، چون باعث زرد شدن کف دست، کف پا، بینی و حتی قسمت سفیدی چشم می گردد.

10. حساسیت به خورشید را کاهش می دهد

دوز بالای بتاکاروتن حساسیت پوست به خورشید را کم می نماید. این رنگدانه بعلاوه می تواند اثربخشی ضدآفتاب را افزایش می دهد. مصرف تقریبا 90 تا 180 میلی گرم بتاکاروتن می تواند آفتاب سوختگی را کاهش دهد. مکمل ها یا مواد غذایی حاوی بتاکاروتن را مصرف کنید تا اثربخشی ضدآفتابی که استفاده می کنید بیشتر گردد.

11. لکه سفید داخل دهان (لکوپلاکیا) را درمان می نماید

لوپلاکیا عارضه ای است که منجر به بروز لکه های سفید داخل دهان می گردد. یکی ازعلل این عارضه سیگار کشیدن برای مدت طولانی است. مصرف بتاکاروتن علائم و احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می دهد. توصیه می گردد قبل از مصرف مکمل بتاکاروتن برای درمان عارضه ذکر شده با پزشک مشورت کنید.

12. اسکلرودرمی را درمان می نماید

اسکلرودرمی اختلال بافت همبند است که در آن پوست ضخیم و سفت می گردد. این عارضه در اثر پایین بودن سطح بتاکاروتن در خون رخ می دهد. باور بر این است که مکمل بتاکاروتن برای افراد مبتلا به اسکلرودرمی مفید است. هرچند محققان هنوز در حال تحقیق در این زمینه هستند. برترین کار این است که قبل از مصرف مکمل بتاکاروتن با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید با مصرف آن مسئله ای برایتان پیش نمی آید.

13. به درمان بیماری های پوستی یاری می نماید

بتاکاروتن در درمان مسائل پوستی مختلف از جمله خشکی پوست، اگزما و پسوریازیس اثرگذار است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی به تعداد می رود و در رشد و ترمیم بافت های بدن نقش دارد و به همین علت از پوست در برابر آسیب ها محافظت می نماید. زمانی که از ویتامین A به طور موضعی بهره ببرید، زخم هایتان درمان می شوند و لکه های پیری موجود روی پوستتان از بین می فرایند. این ترکیب بعلاوه بریدگی ها، جراحت ها و ضایعات را از بین می برد.

خواص بتاکاروتن برای مو

ویتامین A برای رشد تمام سلول ها از جمله سلول های مو لازم است. مصرف بتاکاروتن می تواند به شما در رها شدن از مسائل مختلف مربوط به مو یاری کند. هرچند باید حواستان باشد که دوز بالای ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو گردد. بهتر است به جای مصرف مکمل ویتامین A، مواد غذایی حاوی بتاکاروتن را مصرف کنید. بتاکاروتن به دلایل مختلف برای مو مفید است که در ادامه دو علت را نام برده ایم و به اختصار شرح داده ایم.

14. از شوره و سایر مسائل مو پیشگیری می نماید

کمبود ویتامین A می تواند منجر به کدر شدن و خشکی مو و پوست سر گردد و شوره را در پی داشته باشد. مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن به پیشگیری از عارضه های ذکر شده یاری می نماید.

15. رشد مو را تحریک می نماید

زنان معمولا به علت دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب نازک شدن موها را تجربه می نمایند. اگر از ریزش مو رنج می برید، پیشنهاد می کنیم به میزان توصیه شده در روز بتاکاروتن مصرف کنید تا ریزش موهایتان متوقف شده و رشد موهایتان تحریک گردد.

منابع غذایی سرشار از بتاکاروتن

حالا که با خواص حیرت آور بتاکاروتن برای پوست، مو و بدن آشنا شدید، وقت آن است که منابع این رنگدانه را بشناسید و آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بتاکاروتن به میزان زیاد در میوه و سبزیجاتی وجود دارد که رنگ آن ها سبز، زرد یا نارنجی است. برخی از میوه ها، سبزیجات، گیاهان یا مغزها حاوی بیشترین میزان بتاکاروتن هستند که در ادامه آن ها را معرفی نموده ایم.

سبزیجات

  • کلم بروکسل: 450 میکروگرم
  • هویج: 8285 میکروگرم
  • کلم پیچ: 9226 میکروگرم
  • کاهو: 5226 میکروگرم
  • کدوحلوایی: 3100 میکروگرم
  • اسفناج: 5626 میکروگرم
  • سیب زمینی شیرین: 8509 میکروگرم
  • گوجه فرنگی: 449 میکروگرم
  • تره فرنگی: 1914 میکروگرم

میوه ها

  • زردآلو: 1094 میکروگرم
  • کانتالوپ: 2020 میکروگرم
  • گواوا: 374 میکروگرم
  • انبه: 445 میکروگرم
  • آلو: 190 میکروگرم
  • هندوانه: 303 میکروگرم

گیاهان

  • ریحان: 3142 میکروگرم
  • گشنیز: 3930 میکروگرم
  • جعفری: 5054 میکروگرم
  • آویشن: 2264 میکروگرم

مغزها و آجیل ها

  • پسته: 332 میکروگرم
  • گردو: 12 میکروگرم

سخن پایانی

در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره بتاکاروتن صحبت کردیم. این رنگدانه در میوه و سبزیجات با رنگ سبز، زرد و نارنجی یافت می گردد. از جمله منابع غذایی حاوی بتاکاروتن می توانیم به انبه، زردآلو، سیب زمینی شیرین، آویشن، جعفری، اسفناج، کلم بروکسل و… اشاره کنیم. بتاکاروتن برای سلامتی بدن خواص فراوانی دارد. تحریک رشد مو، پیشگیری از شوره مو، کاهش حساسیت پوست به نور خورشید، درخشان کردن پوست، پیشگیری از بیماری تباهی لکه زرد در اثر افزایش سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و قلبی از جمله خواص بتاکاروتن به تعداد می فرایند. حالا که با خواص بتاکاروتن برای سلامتی آشنا شدید، حتما مواد غذایی حاوی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: koreandream.ir شناسه مطلب: 1822

به "15 خاصیت بتاکاروتن برای پوست، مو و سلامتی (و منابع غذایی سرشار از آن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 خاصیت بتاکاروتن برای پوست، مو و سلامتی (و منابع غذایی سرشار از آن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید