شاخص های داوری جشنواره کتاب رشد
به گزارش مجله رویای کره ای، تهران (پانا) - نشست شورای سیاست گذاری جشنواره کتاب رشد با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به صورت وبیناری و حضوری برگزار گشت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با ارائه گزارشی در مورد چگونگی دریافت نشان استاندارد و اقدامات اجرا شده، بیان نمود: شیوه نامه 828 که مورد تاکید آقای ملکی است را پیگیری نموده ایم. بعلاوه برای اولین بار گروه منابع مکتوب را فعال نموده ایم و همکاری های خوبی را هم با کانون پرورش فکری و معاونت پژوهشی ایجاد نموده ایم. سعی نموده ایم ارزیاب ها را آموزش دهیم تا سرعت کار بیشتر گردد. بحث حمایت های مادی و معنوی از برگزیدگان جشنواره کتاب رشد هم مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ادامه داد: پیش بینی نموده ایم که منابع غیر مکتوب ما، از 400 منبع در سال گذشته به 1000 منبع در امسال برسد. بعلاوه در کوشش هستیم که آمار بیش از سه هزار کتاب مورد ارزیابی شده در دوه قبل را در امسال به شش هزار اثر برسانیم.
سیاست ها و خط مشی کلی جشنواره کتاب رشد معین گردد
در ادامه، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش با بیان اینکه امیدوار هستیم با معین خط مشی ها و سیاست های کلی بتوانیم جشنواره پربارتری را برگزار کنیم، اضافه نمود: جشنواره کتاب رشد در سال گذشته در کنار محسنات، کاستی هایی داشت که امیدوارم این نواقص را برای دوره پیش رو رفع کنیم و یک جشنواره مطلوب داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در شیوه نامه برگزاری جشنواره کتاب رشد ذکر شده که به منظور معین خط مشی و سیاست های کلی جشنواره، شورایی با نام شورای سیاست گذاری تشکیل گردد. ما این خط مشی ها و سیاست گذاری ها را معین ننموده ایم و آنچه که در این جلسه به آن تأکید دارم معین کردن همین سیاست گذاری های کلی است. ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که به چه منظوری جشنواره کتاب رشد را برگزار می کنیم؟ قطعاً دنبال این نیستیم که تبلیغات راه بیندازیم و یک تعداد کتاب را انتخاب کنیم و جایزه بدهیم. البته انتخاب کتاب های برگزیده و اهدای جایزه هم باید انجام بگیرد اما مقصود اصلی ما از برگزاری جشنواره کتاب رشد این کار نیست.
ملکی با بیان اینکه در دنیای امروز رسانه ها در رساندن پیغام های گوناگون حرف اول را می زنند و کتاب هم یک رسانه است، گفت: ما به وسیله برگزاری جشنواره کتاب رشد در پی این هستیم که رسانه مهمی به نام کتاب که یکی از رسانه های اساسی و یکی از اجزاء و مؤلفه های مأموریت های سازمان پژوهش محسوب می گردد را ساماندهی کنیم که برای انجام این کار باید این سؤال را مطرح کنیم که چه سیاست ها و چه خط مشی هایی را باید دنبال کنیم تا بتوانیم از این ساماندهی رسانه در راستای اهداف متعالی تعلیم و تربیت در سازمان پژوهش بهره برداری کنیم؟
وی ادامه داد: چند سؤال جزئی تر در ذیل سؤال کلی که مطرح کردم قابل طرح است. از جمله اینکه نسبت این جشنواره با کتاب های درسی چیست؟ نسبت این جشنواره با کتاب های یاری درسی و یاری آموزشی که متعدد و رنگارنگ در جامعه منتشر می شوند چیست؟ نسبت این جشنواره با ضرورت های تربیتی معاصر و نوپدید چیست؟ ارتباط این جشنواره با والدین و خانواده ها چگونه است؟ ما نمی توانیم جشنواره کتاب برگزار کنیم بدون اینکه به نسبت این جشنواره به خانواده ها و معلمان بیندیشیم.
رئیس سازمان پژوهش بیان نمود: پاسخ به این سؤال ها ما را در رابطه با سیاست ها و خط مشی ها جشنواره به یک اجماع می رساند و آن خط مشی ها به چتر فکری ما تبدیل می گردد. ما الآن زیر یک چتر فکری معین قرار نداریم و باید به این این مهم برسیم. چه بسا اگر سال قبل هم زیر یک چتر معین قرار می گرفتیم قطعاً جشنواره کتاب رشد ثمرات مطلوبی می داشت.
در ادامه جلسه، کیومرث جهانگردی، قراگوزلو، مهتاب میرایی و کیانفر از اعضای برگزارنماینده جشنواره، جزئیات نحوه برگزاری نوزدهمین جشنواره کتاب رشد را تشریح کردند و بعلاوه علی اصغر احمدی، عبدالعظیم فریدون، وحید تمنا، علی رمضانی از معاونت پژوهشی و اکبر شیرزادی از معاونت متوسطه که به صورت وبیناری در جلسه حضور داشتند به بیان نظر و ارائه پیشنهاد پرداختند.
ماده قانونی 828 از غربت درآمده است
در بخش خاتمهی جلسه، حسن ملکی بیان نمود: بابت کاری که در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ارتباط با عملیاتی کردن ماده قانونی 828 انجام داده است بسیار تشکر می کنم زیرا این ماده قانونی سال ها معطل مانده بود و کوشش های دوستان در امسال آن را قدری از غربت درآورد.
وی اضافه نمود: امیدوارم این راستا به جایی برسد که در هر مدرسه و هر خانه این معنا جای بیفتد که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نقش نظارتی و ممیزی خودش را بر کتاب های مختلف و رنگارنگی که منتشر می گردد، ایفا نماید و این نقش ممیزی صندلی خودش را در سطح ملی باز کند. ما برای رسیدن به این نقطه هنوز نیاز به کار داریم که امیدوارم دفتر انتشارات و فناوری در این راستا موفقیت بیشتری به دست بیاورد.
شاخص های داوری جشنواره کتاب رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به شاخص های داوری جشنواره کتاب رشد گفت: در ارتباط با سیاست های کلی حاکم بر برگزاری جشنواره یا بایدها و نبایدهای حاکم بر این کار نکات خوبی مطرح شد. یک نکته این است که داوران محترم در شاخص های داوری کتاب ها باید تشخیص دهند که کتاب برگزیده در دنیای رقابتی امروز، مخصوصاً با وجود فضای دیجیتالی و انواع ابزارهای فناوری، توانایی رقابت و ماندگاری دارد و محتواهایش به گونه ای است که کودک، نوجوان یا جوان را به سمت خودش جذب کند.
ملکی ادامه داد: کتابی که بتواند تفکر نقاد، عمیق نگری و پرهیز از ساده اندیشی و سهل بینی در زندگی را تقویت کند، برای ما خیلی ارزشمند است. کتابی که به تحکیم ساختار خانواده یاری کند هم حائز اهمیت است. همان طور که اشاره شد، خانواده امروز دشمنانی دارد. حتی یک نویسنده خارجی کتابی به نام دشمنان خانواده نوشته است که وقتی آدم آن را می خواند احساس می نماید که خانواده در دنیای امروز تهدید شده است. حالا ما در این جشنواره باید دنبال کتاب هایی باشیم که با دشمنان خانواده دشمنی می نماید و نهاد خانواده را به مخاطب معرفی می نماید و این نهاد را از غربت درمی آورد.
وی اضافه نمود: بعلاوه کتابی که هویت ملی و اسلامی را در افراد تقویت نمایند یا کتابی که خواننده را متوجه می نماید زندگی توازن و تعادلی از ثابتات و متغیرات است، برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما این شعار که همه چیز در حال تغییر است را مطابق فلسفه خودمان قبول نداریم. ما باید توانایی تغییر دادن را داشته باشیم و انفعال در برابر هر تغیییر را نمی پذیریم بنابراین جشنواره کتابی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد باید کتاب هایی را انتخاب کند که دانش آموزان را وابسته و منفعل یا تغییرطلب افراطی پرورش ندهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان نمود: ما انتظار داریم کتاب هایی منتشر گردد که مهارت های زندگی را در فرد تقویت کند. البته مهارت های زندگی طیف وسیعی است ولی هر کتابی که ولو یک مهارت زندگی را تقویت کند کتاب ارزشمندی است. ما در نظام تعلیم و تربیت نتوانسته ایم مهارت ها را تقویت کنیم و این خلاء جدی ما است بنابراین اگر به کتابی برخورد کردیم که احساس کردیم دارد مهارت های زندگی را تقویت می نماید به آن بها بدهیم.
وی اضافه نمود: باید کتاب هایی را انتخاب کنیم که نگارش زیبا داشته باشند زیرا انسان ها زیباگرا و زیبایی طلب هستند. خیلی از کتاب ها هستند که حرف های خوبی دارند ولی بیان نازیبا دارند فلذا نوجوان و جوان مشتری آن نمی گردد و آن را نمی خواند.
ملکی در خاتمه گفت: کتاب هایی را باید انتخاب کنیم که رویکرد تحولی داشته باشند. البته رویکرد تحولی طیف وسیعی است و منظور بنده کتابی است که بتواند به دانش آموزان یاد بدهد در موقعیت الف که در آن واقع شده است نایستد و جای خوش نکند و کوشش کند به موقعیت بالاتر برسد. به طور کلی کتاب هایی که اندیشه ورزی را یاد می دهند و متفکر پرورند، کتاب های ارزشمندی هستند. بعلاوه ما به کتاب هایی نیاز داریم که نشاط و شادی را همراه دارند. ما بسیار به کتاب هایی نیاز داریم که هم انسان را متفکر بار بیاورد و هم قدری طنازی کند و انسان را بخنداند. هر کتابی بتواند چنین موقعیتی را فراهم کند کتاب ارزشمندی است.
منبع: خبرگزاری پانا